Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Převzetí Intersparu s cenami nezahýbá, hrozil by odliv zákazníků

  • 103
Na trhu se rýsuje změna v první trojce nejsilnějších obchodních řetězců. Pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže kývne na převzetí prodejen Spar společností Ahold, vznikne obr s ročními tržbami přes 50 miliard a pro zákazníky se zmenší výběr obchodů. Koncový zákazník však změny téměř nepocítí.

"Mám Interspar nejraději. Větší nákup děláme v jeho prodejně v Parku Hostivař. Oproti jiným hypermarketům v okolí je dobře uspořádaný a z mého pohledu vede i výběrem a kvalitou zboží," popisuje Květoslava Novotná, která přitom pracuje v pražském obchodním centru Eden, kde je velké Tesco, a bydlí nedaleko hostivařského Alberta. Právě na zákazníky jejího typu, kteří preferují velký výběr, dopadne odchod řetězce nejvíce.

Ekonomové zabývající se maloobchodním trhem však tvrdí, že se odchodem Sparu neděje v Česku nic mimořádného. Trh s potravinami bude i po této změně stále velmi roztříštěný.

Akční leták Albert

Nakupujete rádi v prodejnách Albert Hypermarket nebo Supermarket?

Aktuální leták Albert Hypermarket i leták Albert Supermarket a všechny nejlepší nabídky z letáků vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Víte, kde je vaše nejbližší prodejna Albert?

Podle Jiřího Šimary ze společnosti Cyrrus je v Evropě běžné, že pětka největších řetězců ovládá mezi 60 až 80 procenty trhu. I po akvizici Aholdu a Sparu však bude jejich podíl činit méně – 56 procent. Pokud se započtou obchody zvlášť a ne podle vlastnických skupin, bude to jen 45 procent. "Nelze tak očekávat, že by došlo k pokřivení tržní soutěže vlivem nedostatečné konkurence," míní Šimara.

Podle Aholdu zaujme společnost po převzetí Sparu 23procentní podíl na trhu. Antimonopolní úřad mívá námitky většinou až tehdy, když jedna společnost ovládá zhruba třetinu trhu. Převzetí by tak neměl bránit. Může však mít námitky, pokud by se ukázalo, že po spojení ovládne Albert určitý region a svůj souhlas tak může podmínit prodejem některých obchodů.

Koncové ceny se zvyšovat nebudou

Alespoň krátkodobě však může převzetí spojené s přestavbou prodejen Sparu znamenat nepříjemnosti pro dodavatele. Ti očekávají, že Ahold po nich bude chtít přispět na změnu vzhledu obchodů. "Budou po nás chtít přispět na přelepování prodejen, bude otázkou vyjednávání, v jakém rozsahu a za kolik," očekává Zdeněk Jahoda, jednatel společnosti Emco.

Podobně se vyjádřil i Stanislav Bernard, spolumajitel stejnojmenného pivovaru. "Každá taková změna vyvolává určité pohyby na trhu. Část nákladů na spojení se vždy přenáší na dodavatele," potvrdil Bernard. Dodává však, že z jednání obavy nemá a těší se na další spolupráci.

Výrobci se neobávají ani toho, že by růst Aholdu mohl posílit už tak výrazný tlak na co nejnižší ceny. Připomínají, že Spar patřil k nejmenším na trhu. "Nic se dramaticky nezmění. Tlak na nižší ceny je obecným trendem," uvedl Oldřich Obermaier, jednatel TPK Pribina.

Postavení řetězce zřejmě nebude ani tak silné, aby zvýšil koncové ceny zákazníkům. V době slevových válek by riskoval jejich odliv. Výrazné změny na trhu by tak přinesl až odchod dalšího významného řetězce.

TOP 10 obchodních řetězců v ČR podle tržeb
PořadíSpolečnostTržby celkem (mld. bez DPH)
1. Kaufland ČR45,4
2.Tesco Stores ČR44,0
3.Ahold ČR40,5
4.Makro Cash & Carry ČR30,4
5.Penny Market29,9
6.Globus ČR24,2
7.Lidl ČR23,4
8.Billa20,5
9.Geco17,3
10.SPAR ČOS13,2
Zdroj: Incoma GfK, Zboží&Prodej, Poznámka: Pořadí je založeno na dostupných účetních uzávěrkách, období se liší, pořadí je proto orientační. Období: 1 (1. 3. 2011–29. 2. 2012), 2 (1. 1. 2011–31. 12. 2011), 3 (1. 1. 2012–31. 12. 2012), 4 (1. 7. 2011–30. 6. 2012), 5 (1. 10. 2012–30. 9. 2013)
Souhrnné výkony skupiny Coop (systém českých a moravských spotřebních družstev jako celek) za rok 2012 činí 27,4 miliardy Kč.
,