Investice do nových akcií může být výnosná, ale chce to dostatek informací

- Výnosnou, ale hodně rizikovou investicí, která si na západ od hranic získává stále více lidí, je nakupování akcií nových firem. Roční zhodnocení takto uložených peněz může dosáhnout stovek procent. Na druhou stranu však hodně z nových akcií skončí v propadlišti nezájmu - jejich cena nevzroste a počáteční vklad vyletí naprázdno oknem. Zariskovat si takto přitom mohou také zdejší drobní investoři, a to v některých případech s malou počáteční částkou.
Prvním předpokladem ke zdolání cesty na vrchol v podobě pohádkového výnosu je uzavření smlouvy s makléřskou společností, která vlastní devizovou licenci od České národní banky a povolení Komise pro cenné papíry nakupovat akcie z prvotních emisí. Pak musí klient složit na účet firmy minimální vklad a nakonec to podstatné objednat si ty správné akcie.

To, zda se obchod uskuteční, závisí zejména na počáteční poptávce po akciích. Pokud si totiž chce někdo koupit jen několik málo kusů těchto cenných papírů, může mít kvůli zájmu silných investorů smůlu. »Obchod vždy nemusí vyjít - český klient si například objedná deset kusů akcií, ale nakonec se na něj nedostanou ani dva kusy,« uvádí Radim Dalík z Baader Securities.

Je třeba počítat s poměrně velkým rizikem

Riziko při investici do akcií uváděných na burzu je mnohem větší než při obchodech s již zaběhnutými cennými papíry. »Kursy takzvaných nových společností sice mohou během krátké doby vydělat obrovský majetek, ovšem také mohou zcela propadnout,« říká analytik společnosti Moneco Petr Šimčák.

Lukáš Dufek, analytik společnosti Baader Securities, k tomu dodává: »Kapitálový trh si oceňuje tituly sám zejména na základě budoucího očekávání. Pokud se firmě nedaří, pak investor nemá šanci na úspěch. K rozhodnutí, zda vložit do nových akcií nějaký vklad, by proto mělo přispět zejména to, zda má firma reálný a splnitelný podnikatelský záměr.«

Jak tedy poznat tu správnou akcii? Především je třeba pečlivě vybrat společnost s dobrou perspektivou a to nejde bez příslušných informací. Základním pramenem by měl být takzvaný prospekt emitenta. To je souhrn ekonomických, finančních a strategických informací, k nimž se může dostat každý potenciální investor.

V Evropě pracují i speciální internetové servery, kde se dají o společnosti získat analýzy, rozbory a komentáře - v naprosté většině v angličtině. V módě jsou podle Lukáše Dufka nyní především softwarové a internetové společnosti, firmy podnikající ve filmu, médiích a zábavě či telekomunikační podniky.

Oblíbené jsou i obory jako poradenství v oboru životního prostředí, biotechnologie, služby a produkty pro zdravotnictví a v některých případech i finančnictví. Naopak nových emisí akcií strojírenských a chemických společností je jen velmi málo. »Není ale moudré investovat všechny peníze jen do jediné firmy, protože cena akcií nových firem značně kolísá, a taková investice by proto byla riskantní,« říká Dufek.

Podle něho se vyplatí rozložit riziko do více společností, neboť případný pokles ceny akcií jedné firmy vyváží růst ceny druhé. Dodává, že pro drobného investora je navíc nejlepší akcie držet po dobu dvou či tří let, než se plně projeví růst podniku. Hlavním smyslem těchto nových akcií je to, že firmy s jejich vydáním získávají hotové peníze bez nutnosti hradit úroky a splácet úvěr. »Všechno, co tedy firma vydělá, může být použito k jejímu dalšímu rozvoji,« vysvětluje Radim Dalík.

Vydělat se dá pohádkové jmění

Dosud byl baštou nových emisí cenných papírů kapitálový trh ve Spojených státech, ovšem stále více na důležitosti získává i západní Evropa. Jejím lídrem v prvotních emisích je Německo - tam přichází na kapitálový trh více než deset nových firem měsíčně.

Na nové akcie je zaměřen například Neuer Markt. K jeho hvězdným titulům patří telekomunikační společnost MobilCom a především producent filmů pro děti EM.TV&Merchandising, který za dva roky od uvedení na burzu zhodnotil peníze investorům přibližně o osm tisíc procent.

Dalším významným trhem pro nové růstové emise je SMAX ve Frankfurtu. Dosud nejúspěšnější firmou je VCL Film+Medien A G, jejíž akcie za půl roku od uvedení na burzu bankou BAADER Wertpapierhandelsbank posílila z 15 na 110 euro.

Jsou ale známy i opačné případy. Například společnost Innovations LTD, jejíž akcie před více než dvěma měsíci na burzu přivedla investiční banka MM Warburg, ztratila během této doby více než dvanáct procent z původní hodnoty kursu. O něco víc poklesly i cenné papíry další společnosti - MSH International. Při úpise byly nabízeny za sumu 18,50 až 21,50 euro za akcii a v současné době stojí jeden kus na burze 15 euro. To je tedy propad skoro o devatenáct procent za necelý měsíc.

Kdo by chtěl nakoupit nové akcie českých firem na pražské burze, má zatím smůlu. Důvodů, proč se dosud tento typ investice a zároveň financování firem dosud nerozvinul, je několik. »Především chybí příklad úspěšné emise, který by přesvědčil investory. S tím je spojena neznalost a velká nedůvěra společností vůči kapitálovému trhu,« uvádí Lukáš Dufek. Tomu se rozhodla čelit pražská burza přípravou Nového trhu, který by měla spustit na začátek příštího roku.

Investoři musí počítat s poplatky

Makléřské společnosti nákup akcií v zahraničí nedělají zadarmo. Například Private Investors, která se specializuje na kapitálový trh USA, vyžaduje po lidech nákupy za minimálně sto tisíc korun - za to chtějí další dvě procenta z objemu obchodu jako poplatek.

Firma Baader Securities, která pro domácí klienty upisuje akcie v Německu, zprostředkuje nákup za poplatek od 0,5 procenta, minimálně však za 40 euro. Tuzemští klienti německé banky Hypo-Vereinsbank za tyto služby zaplatí provizi ve výši 1,08 procenta z objemu nakupovaného objemu cenných papírů. Podmínkou je však složení ekvivalentu deseti tisíc marek, což je v současné době zhruba sto osmdesát sedm tisíc korun.

Fio burzovní společnost nákup akcií v primárních emisí oceňuje individuálně. Lidé však u ní musí proinvestovat minimálně půl milionu až milion korun. Ale ani uvedená suma nemusí být nejnižší - například Komerční banka vyžaduje po klientu minimálně pět milionů korun - aby přes ní mohl nakupovat v prvotních úpisech akcií v zahraničí.

Příklady primárních emisí akcií v Německu společností z oboru film/média v roce 1999

Firma                              Cena při emisi           Cena dnes          Hodnota investovaných
                                             (v euro)                 (v euro)                   10 000 DEM
VCL Film + Medien                   15                       109                          72 666
Advanced Medien                      5,6                    13,65                         24 375
Highlight Communication           25,5                       89                          34 902
Senator Film                               38                       83                          21 842
Pramen: Baader Securities

Jak optimálně nyní rozvrhnout své investice

Podle odborníků není vhodné zamýšlenou investici vsadit jen do nových akcií - pouze jednu třetinu celkové sumy peněz, kterou chce člověk investovat. Podmínkou úspěchu je pečlivé zvážení každé investice, rozložení peněz alespoň do 5, ideálně 15 společností.

Zároveň odborníci doporučují nemít všechny firmy jen z jednoho oboru a sledovat vývoj kursu akcií a novinky o firmě.Klíčem je zadat obchodníkovi přesné instrukce, kdy prodat a koupit. Dodržením všech postupů investor může slušně vydělat. Německý index Neuer Markt roste zhruba dvakrát rychleji než index největších německých společností, tedy v posledním období přes 25 procent ročně.
Pramen: Baader Securities

Postup emise
* Změna s.r.o.na a.s.
* Audit společnosti - tedy zjištění hospodaření, jak firma pracuje, jaké má nedostatky, kde jsou kritická místa v jejím podnikání
* Zvýšení základního jmění
* Registrace v obchodním rejstříku, příprava prospektu primární emise cenných papírů
* Povolení dozoru nad kapitálovým trhem k vydání akcií, povolení burzy
* Seznámení investorů
* Úpis akcií, přidělení akcií
* První obchodní den

Proč investovat do nových společností
* Možnost vysokých výdělků
* Rozložení do více investic omezí riziko