Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cena životního pojištění bude veřejná. To tak může zlevnit

  1:03aktualizováno  1:03
Česká asociace pojišťoven chce začít kultivovat pojistný trh. Je totiž pod tlakem a kritikou regulátora i veřejnosti za některé praktiky pojišťovacích poradců a potřebuje zastavit provizní spirálu. Přišla proto s několika nápady, jak si naklonit své klienty a představit řešení dřív, než to udělá někdo za ni.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Členové Česká asociace pojišťoven (ČAP), tedy prakticky celý pojistný trh, budou muset od ledna před uzavřením smlouvy o investičním životním pojištění předkládat klíčové informace. Třeba to, jak se může v různých ekonomických scénářích vyvíjet hodnota části pojistného, která se nespotřebuje na rizika, ale investuje.

Dále se klient dozví, kolik si za dobu trvání pojištění vezme pojišťovna na úhradu svých nákladů. Nebo to, kolik peněz dostane zpět, když smlouvu předčasně zruší.

Povinné zveřejňování nákladů může vytvořit tlak na snížení ceny pojistek. Klient bude moct srovnávat různé nabídky a pojišťovny uvidí, jak drahá je konkurence. „Dopad na cenu pojištění očekávám, ale nerad bych, aby se stalo to, co u povinného ručení, kde cenová válka nutí pojišťovny prodávat pod náklady,“ podotkl výkonný ředitel ČAP Tomáš Síkora.

Opatření by nepřímo mohlo tlačit i na omezení provizí pojišťovacím zprostředkovatelům a zastavit roztočenou provizní spirálu. Ta totiž pojišťovny trápí nejvíc. Nesou však na ní svůj díl viny.

Podle Kateřiny Lhotské z poradenské firmy Ernst & Young se situace pojišťovnám vymkla z rukou a provize pro zprostředkovatele se dostaly až na 200 procent ročního pojistného. Systém odměňování pak svádí některé pojišťovací zprostředkovatele k praktikám, které poškozují hlavně klienta. Jako bumerang se však vracejí i pojišťovnám, jež v honbě za plněním obchodních cílů vyplácejí stále vyšší provize.

K omezení provizí se nikdo nemá

O omezení provizí za sjednávání pojistek se už nějakou dobu mluví. Zatím však nikdo nedokázal přejít od slov k činům. V novele zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích, která má jít do konce září na vládu, se systém odměňování neřeší. „Ministerstvo financí nám sdělilo, že do návrhu zákona žádnou regulaci odměn nenapíše. Myslíme, že to není dobrá cesta, protože ČNB velmi silně tlačí úředními sděleními na české pojišťovnictví, že bychom měli něco v oblasti odměňování zprostředkovatelů životního pojištění dělat,“ konstatoval Síkora.

Resort se hájí tím, že by mohlo jít o nechtěnou cenovou regulaci. „Vzniká rovněž otázka, jak zajistit, aby dané ustanovení bylo distribučně neutrální, tedy aby nevytvářelo regulatorní nepoměr vůči přímému sjednávání pojištění na pobočkách pojišťoven,“ doplnil mluvčí ministerstva financí Radek Ležatka.

K zastropování odměn se nemají ani samy pojišťovny. První, která by to udělala, by přišla o smlouvy, které jí externí poradci nosí. Ti by odešli k pojišťovně s vyšší provizí. Kdyby to pojišťovací domy udělaly jako celek, mohl by je antimonopolní úřad nařknout z kartelu.

Navrhuje se proto i rozložení výplaty provize do několika let anebo prodloužení storno období. Pokud během něj bude smlouva zrušena, poradce musí provizi vrátit. Omezilo by se tím takzvané přetáčení smluv, tedy zbytečné rušení smluv po uplynutí storno období a zakládání nových jen kvůli provizi.

„Poradce musí mít dlouhodobou odpovědnost za to, co zákazníkovi přináší, nemůže to být ten rychlý byznys, který se v některých multilevelech stále ještě dělá pod heslem ‚dnes traktoristou, zítra milionářem‘,“ upozornil šéf ČAP.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.