Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Sen o skvělém dronu končí u soudu. Prodaly se desetitisíce, nevyrobil žádný

  14:49aktualizováno  14:49
Zlidovělá poučka praví, že není těžké produkt vyrobit, ale prodat. Selhání „výrobce“ dronu Lily Robotics ale ukázalo pravý opak. S (před)prodeji slavil velký úspěch, než ale stačil dodat první dron zákazníkovi, ukončil činnost. Jedním z těch, kdo v projektu utopili peníze, byl i český investor Michal Zálešák.

Takto měl vypadat dron od Lily Robotics. | foto: Lily.camera

To youtubové video mělo fenomenální úspěch. Předloni se šířilo po sociálních sítích a viděly ho miliony lidí. Mnozí ho sdíleli s jednoduchými popisky typu „Tohle chci mít!“. Neznámá firma Lily totiž v klipu ukazovala malý dron, který „sledoval svého pána“ a třeba z jízdy na snowboardu nebo na kajaku zachycoval působivé video.

Spojovalo v sobě akční záběry jako z GoPro, ale zároveň šlo i o autoportrét, tedy jakousi verzi populárních selfie. Když start-up rozběhl objednávky na předprodej, nestačil počítat objednávky.

Zákazníci ale nebyli jediní, kteří v budoucnost firmy až bezhlavě uvěřil. Lily zaujalo i investory. Jedním z prvních byl zakladatel Prague Startup Centra a šéf Czech ICT Alliance Michal Zálešák. Ten (jako fyzická osoba) poskytl zakladatelům v čele s Antoinem Balaresquem tzv. konvertibilní půjčku v řádu desetitisíců dolarů. Stal se tak akcionářem firmy - takzvaným andělským investorem.

K dispozici tehdy byl jen nápad a plán, jak ho využít. A ten se mu líbil. „Zpočátku jsme komunikovali dost často, radil jsem jim s některými věcmi, pokoušel se zprostředkovávat zkušenosti,” popisuje Zálešák, kterého se start-upisty seznámil společný známý, ředitel technologického inkubátoru v Berkeley.

Naposledy si s mladými zakladateli firmy přes Skype psal krátce začátkem února. „To po mně chtěli ověřit, jestli stále platí moje korespondenční adresa. Musí mi na ni totiž, coby akcionáři, oficiálně poslat vyrozumění o ukončení činnosti,” vysvětluje.

Hodně od investorů, ještě víc od zákazníků

Po většinu času se přitom ze Zálešákova pohledu investice vyvíjela velmi slibně. V červenci 2015 si firma sehnala další investory, kteří dohromady nalili do firmy 15 milionů dolarů. To (ovšem jen papírově) zvýšilo asi desetinásobně i hodnotu Zálešákova podílu.

Loni v lednu se potom na veletrhu CES zakladatelé firmy pochlubili, že v předprodeji přes svůj web prodali 60 tisíc dronů za více než 34 milionů dolarů. Zároveň se dron objevil jako budoucí položka (nešel objednat) s předpokládanou cenou 29 999 korun i na e-shopu Alza.cz.

„To všechno jsem bral jako potvrzení toho, že se věci ubírají správným směrem,“ říká. Po zmíněném investičním kole přešel coby menší investor do pasivnější role a chápal i to, že komunikace zakladatelů s ním ochabla.

Zároveň tu ale stále byly pochybnosti. Proto, že dron, který by se dovedl spolehlivě vyhýbat překážkám, zatím nikdo nesestrojil. A také proto, že nechat dron letět sám nad sjezdovkou (a ted nad lidmi) je v Evropě i Americe nelegální (v této fázi jsme o dronu psali zde).

Ale hlavě: několikrát firma posunula slíbené datum dodání. Kolem loňských vánoc už Lily Robotics přestalo předplatitelům odpovídat úplně. Mlčení se změnilo v polovině ledna, kdy Balaresque a druhý zakladatel Henry Bradlow napsali na blog text se všeříkajícím titulkem: Dobrodružství skončilo. „Hluboce zarmouceni oznamujeme, že plánujeme ukončit podnikání a refundovat zákazníky,“ stálo v oznámení.

Marketing skvělý, jen výroba se „nepovedla“

Důvod? Nepovedlo se prý zajistit financování pro spuštění výrobní linky. Server Recode však záhy popsal, že firma se na zavření připravovala už týdny předem. A že hlavní problém bude jinde: nikdy se jí ani nepovedlo vyvinout opravdu funkční prototyp slíbeného dronu.

To je pravděpodobné i podle Zálešáka, který se o konci dozvěděl zprostředkovaně. „Bavil jsem se potom se zakladateli, jestli by nešlo třeba odkoupit nějakou vyvinutou technologii. Ale vyplynulo z toho opravdu, že žádný produkt, který by nyní za dotažení a uvedení na trh stál, není,” popsal své zjištění.

Konec selfie: osobního robotického paparazzi může mít každý. Létá 20 minut

Podle něj se třeba dlouhé období příprav projevilo v tom, že standard původně vyvinuté kamery už není moc atraktivní. Zároveň server TechCrunch upozornil na to, že se mezitím na trh dostala konkurenční bezpilotní letadla.

Potom je tu další problém, který může výrazně nabobtnat. Recode odkazuje na žalobu, kterou ve stejný den, kdy Lily definitivně skončilo, podal jménem „kalifornského lidu“ sanfranciský okresní prokurátor.

Na základě předchozího vyšetřování obvinil firmu z klamání zákazníků. I když těm posléze opravdu jejich peníze přišly zpět, podle žalobce byli klamáni nerealistickými sliby o neexistujícím produktu.

Zfalšované bylo podle obžaloby i video

Skutečné podle obžaloby nebylo ani ono slavné video. Respektive: záběry vydávané za práci Lily pocházely podle obžaloby (která staví na uniklých e-mailech z firmy) ve skutečnosti z kamery GoPro připevněné na dron vyrobený čínskou firmou DJI.

Je to tedy jeden velký tunel na investorských 15 milionů dolarů? Zálešák - který narozdíl od předobjednatelů o své peníze pravděpodobně přišel - si to nemyslí. Uznává, že investory i zákazníky Balaresque s Bradlowem nejspíš podvedli zmanipulovaným videem. „Jak se říká, hardware is hard. Celé se to podle mě klukům vymklo z ruky. Obrovský ohlas měl marketing, ale brutálně přecenili síly a kvůli nedostatku zkušeností prostě nedokázali nápad přetavit v hardware,“ říká.

Propadlou investici bere jako součást start-upového koloběhu, kterému se ne nadarmo říká rizikový kapitál. Čeká, co mu přijde v oficiálním vyrozumění a zvědavý je i na to, jak nakonec dopadne žaloba. Narozdíl od Evropanů bývají Američané totiž na pošlapání svých spotřebitelských práv velmi citliví. Ve Volkswagenu by mohli povídat...

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.