V nejznámějším českém středisku Špindlerův Mlýn vznikne nová vyhřívaná šestisedačková lanovka. | foto: Ilustrační foto, Melida

Miliardáři chystají novou lanovku ve Špindlu, dostaví ji už letos

  • 104
Bohatí tuzemští investoři, kteří již třetím rokem provozují nejznámější české lyžařské středisko Špindlerův Mlýn, chystají významnou investici. Areál už v nadcházející zimní sezoně nabídne novou šestisedačkovou lanovku za 200 milionů korun.

Původně přitom měly nové lanovky přijít až později se vznikem dalších sjezdovek a s propojením dvou hlavních částí areálu Svatý Petr a Medvědín. Jejich budování se očekává až od příštího roku (více o záměru čtěte zde). První nová lanovka se však začne stavět už letos v létě.

Nahradí totiž hlavní čtyřsedačkovou lanovku ve Svatém Petru, která patří v areálu k nejstarším. Byla dokončena už v roce 1992, ve své době šlo o nejmodernější zařízení svého druhu v Česku. Letos v březnu ji však poznamenal incident, když se zřítil část jejího nájezdu (více čtěte zde). Příčiny dodnes řeší policie.

Trasa moderní lanovky, která bude jako první v areálu vyhřívaná s plastovou průhlednou bublinou proti nepříznivému počasí, povede stejně jako ta stávající.

„V rámci střediska je tato lanovka aktuálně naše nejstarší páteřní zařízení. Na tento typ se již nevyrábí náhradní díly, opravy jsou složité a údržba čím dál tím náročnější,“ vysvětluje Čeněk Jílek, generální ředitel společnosti Melida, která areál provozuje od roku 2012.

Nástupní prostor a dolní stanice se také výrazně promění. Dolní nájezd už nebude veden do patra po střeše budovy zázemí a lyžařské půjčovny. Nově bude přímo na úrovni terénu. Dole bude také instalovaný nástupní pás pro snazší „nalodění“ na sedačku lanovky. „V podstatě půjde o změnu, jako kdybyste se zbavili žigulíku a nasedli do nového audi,“ láká na novinku Jílek.

Ceny skipasů ještě nejsou stanoveny, říká vedení areálu

Výstavba má začít v druhé polovině července. Projekt čeká na poslední povolení. „Máme hotovou kompletní projektovou dokumentaci, vybrali jsme dodavatele zařízení i stavby, objednali jsme technologii lanovky a zaplatili zálohu. Jsme tedy připraveni stavět,“ dodává Jílek.

Chci kupovat alpská střediska, říká miliardář Rattaj. Láká ho Kitzbühel

Projekt koncových stanic mají na starosti spříznění „horští“ architekti otec a syn Vokatí, kteří se mimo jiné podíleli na výstavbě O2 areny a ve špindlerovském areálu se dlouhodobě angažují.

Stavba podle odhadů potrvá čtyři měsíce, lanovka by tedy měla být připravená na nadcházející zimní sezonu. Zároveň však bude v létě mimo provoz klíčová lanová dráha. Přestože sedačka nabobtná o dvě místa, přepravní kapacita se měnit nebude. „Ano, kapacita lanovky zůstane stejná, přepraví tedy 2 400 osob za hodinu,“ upřesňuje Jílek.

Zatím není jasné, co nová lanovka udělá s cenou skipasů. Podle informací MF DNES z okolí areálu se investice na cenách skipasu projeví. Vedení areálu to však zatím nechce komentovat s tím, že o ceníku pro sezonu 2015/2016 ještě nebylo rozhodnuto.

Investorem je společnost Melida, která si na lanovku půjčila u bank. Celková investice má dosáhnout 200 milionů korun. Melidu spoluvlastní slovenská skupina Tatry Mountain Resort společně s několika tuzemskými podnikateli. Podíl ve firmě a značný vliv na chod areálu má také někdejší šéf ČEZ Martin Roman (více o jeho podílu čtěte zde).