Rekonstrukce železniční stanice Praha hlavní nádraží - nová odbavovací hala

Rekonstrukce železniční stanice Praha hlavní nádraží - nová odbavovací hala | foto: Patrik Kotas - atelier designu a architektury

Italové musí vyklidit pražské hlavní nádraží. Hrozí miliardovou žalobou

  • 301
Na pronájmu komerčních prostor na hlavním nádraží v Praze už nebude vydělávat italská společnost Grandi Stazioni. Správa železniční dopravní cesty oficiálně oznámila, že dlouhodobá smlouva končí. Dodala, že za 13 let se nepodařilo Italům prostory kompletně zrekonstruovat. Firma však chce investici vymáhat soudně. Jednání o prodloužení termínu pro opravu budovy navíc podle Italů stále pokračují.

Grandi Stazioni má pražské hlavní nádraží v nájmu od roku 2003. Správce železnic teď společnost vyzval, aby mu prostory hlavního nádraží předala. Uvedla to mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Smlouva k nájmu vyprší k 16. říjnu.

Grandi Stazioni v Česku

Grandi Stazioni zvítězila ve výběrovém řízení na obnovu pražského hlavního nádraží a také nádraží v Mariánských Lázních a Karlových Varech v roce 2003. Rekonstrukci nádraží v Mariánských Lázních dokončila firma v roce 2009, od projektu opravy karlovarského nádraží Grandi Stazioni v roce 2010 odstoupila, když se ukázalo, že stav místního nádraží je tak špatný, že jeho oprava prakticky není možná a je v podstatě nutné postavit budovu znovu. Rekonstrukce se ujaly České dráhy.

Prodloužení nájmu by podle správy železnic bylo v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách.

„Společnost Grandi Stazioni uzavřela smlouvu se společností České dráhy v roce 2003. Měla tedy dostatek času dokončit rekonstrukci hlavního nádraží v Praze. Smlouva zaniká uplynutím základní doby jejího trvání k 16. říjnu 2016,“ uvedla Šubová.

Grandi Stazioni má komerční prostory nádraží dlouhodobě v nájmu výměnou za to, že budovu nádraží kompletně zrekonstruuje. To se jí ale v uvedeném termínu splnit nepodařilo. Opravila původní odjezdovou halu, ve které vznikla řada obchodů a centrální část vnitřku památkově chráněné Fantovy budovy s kavárnou, kterou pronajala kavárenskému řetězci z Indie Café Coffee Day. Zbývá tak rekonstrukce bočních traktů budovy a vnější fasáda, na které společnost začala pracovat letos na jaře.

„Ujišťujeme veřejnost, že máme připravená veškerá opatření, aby přechod správy pražského hlavního nádraží na SŽDC v žádném případě neovlivnil chod nádraží a všech poskytovaných služeb,“ uvedla mluvčí.

Správce českých kolejí nyní začne jednat s jednotlivými nájemci obchodů a restaurací. „Jednoznačným cílem je zachovat spolupráci a projednat náležité smluvní vztahy,“ uvedla Šubová.

Grandi Stazioni tvrdí, že do oprav investovala více než 1,2 miliardy korun a je připravena požadovat po Česku navrácení všech finančních prostředků zpět.

V tiskové zprávě firma navíc uvedla, že se také hodlá u soudu domáhat uhrazení škod způsobených jednáním Českých drah, bývalého majitele stanice. GS firmu obviňuje, že ani po roce a půl se nepodařilo vyjednat dodatek ke smlouvě, který by upřesnil podobu dokončení opravy Fantovy budovy a posunul konečný termín dokončení o dva roky na podzim 2018

„Stále věříme, že uzavření dohody, pro kterou se nabízí několik nezpochybnitelných právních možností, je pro všechny nejlepší. Zastavit práce a zahájit spory s Českou republikou o odškodnění považujeme za velmi nešťastné“, řekl jednatel společnosti Andrea Odoardi.

Grandi Stazioni

Firmu Grandi Stazioni Česká republika až do letošního léta vlastnily z 61 % italské státní dráhy. Ty svůj podíl prodaly společnosti, kterou tvoří infrastrukturální fondy Antin a ICAMAP a investorská skupina Borletti Group.

Dalším společníkem společnosti je Evropská banka pro obnovu a rozvoj s obchodním podílem ve výši 39 %.

Do sporu mezi Grandi Stazioni a SŽDC, která je podřízenou organizací ministerstva dopravy, se začátkem týdne vložil ministr dopravy Dan Ťok. Řekl, že není zastáncem ostrých řešení, nicméně že nevidí ze strany Grandi Stazioni zásadní kroky, které by dokazovaly, že chce zpoždění v rekonstrukci nádraží skutečně řešit. „Je prostě potřeba trvat na tom, že ČR je právní stát, platí tady smlouvy, platí tady zákony, ty smlouvy se dodržují. Nedodržování smluv prostě občas vede k jejímu vypovězení,“ uvedl Ťok v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel.

Firma tvrdí, že celkové vymáhané škody mohou být dokonce miliardové.

„Jsme přesvědčeni, že jedině pokračování ve stavbě povede k rychlému dokončení oprav nádraží. Každá jiná varianta bude znamenat přerušení oprav minimálně na několik let, protože SŽDC nevlastní jakákoli autorská práva k projektové dokumentaci a nemá jakákoli práva k vydaným veřejnoprávním povolením, a bude muset tedy začít připravovat projekt, projektovou dokumentaci a získat příslušná povolení včetně soutěže na projektovou dokumentaci, inženýring, technický dozor investora a generálního dodavatele úplně od začátku“ komentuje Odoardi.

Náklady na rekonstrukci Fantovy budovy podle něj přesáhnou 200 milionů.

Nádraží se průběžně rekonstruuje už 13 let:

23. června 2016

,