V roce, kdy italský schodek obchodní bilance dosáhl nejvyšších hodnot od poloviny 80. let, se vinaři činili - export vína stoupl o více než deset procent na 3 miliardy eur. To znamená 85 miliard korun.
Podle obchodní organizace Coldiretti tak Itálie vyvezla nejvíc vína na světě. Jen do Spojených států prodali Italové poprvé v historii vína v hodnotě přesahující miliardu eur.
Italským vinařům pomohly na americkém trhu i neshody kolem války v Iráku. Negativní postoj Francie vedl řadu amerických spotřebitelů k odmítání všeho francouzského zboží, tedy i vína.
„To nám hodně pomohlo. Nastal jistý pokles francouzských dovozů do USA a naše vína tuto mezeru zaplnila. Lidé si je oblíbili,“ říká Isabella Spagnolová. Se svým manželem hospodaří na 20 hektarech vinic nedaleko Benátek a specializuje se na produkci prosecca, šumivého suchého vína.
Italští vinaři se ale - podobně jako třeba italští návrháři - potýkají se spoustou padělků. Zatímco ale třeba za padělky kabelek Gucci hrozí vysoké pokuty, napodobeniny vín se prodávají beztrestně, varovala organizace Coldiretti.
„Jedna ze dvou lahví nabízených v USA je nepravá,“ upozornila Coldiretti. Po Světové obchodní organizaci WTO požaduje ochranu značek jako chianti, barbera či barolo. Ta totiž podle italských norem smí pocházet jen z určitých přesně vymezených oblastí.