Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Italové mají rok, aby dali pražské hlavní nádraží do pořádku. Jinak končí

  5:00aktualizováno  5:00
Ministerstvo dopravy i České dráhy vážně zvažují, že příští rok ukončí smlouvu s firmou Grandi Stazioni, která má pronajaté největší nádraží v zemi. Italská firma totiž navzdory smlouvě už přes tři roky otálí s opravou historické nádražní budovy.

Chátrající budova pražského Hlavního nádraží na snímku ze srpna 2014 | foto:  Petr Topič, MAFRA

„V případě hlavního nádraží čekáme, že italská strana začne plnit to, co je domluveno ve smlouvě. Pokud ne, jsme připraveni nechat smlouvu doběhnout do konce a nevyužít možnosti její platnost prodloužit,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Italové totiž mají možnost prodloužit si pronájem o dalších třicet let. 

O možnosti ukončení smlouvy s Grandi Stazioni se začalo mluvit vážně už před rokem. Italové ve smlouvě podepsali, že opraví nejen nejlukrativnější prostory pro pronájem obchodních ploch ve vstupní hale, ale také historickou část nádraží.

Rekonstrukce měla proběhnout do roku 2013, už předloni proto mohly dráhy smlouvu vypovědět. Nestalo se tak. Vedení Dalibora Zeleného dosazeného úřednickým ministrem dopravy Zdeňkem Žákem tuto povinnost prodloužilo o další tři roky.

„Se společností Grandi Stazioni jednáme o konkrétní podobě další spolupráce. Naší snahou je, aby byla historická budova opravena co nejdříve. Podle platné smlouvy to má být do podzimu 2016,“ říká mluvčí Českých drah Radek Joklík. Příští rok na podzim vyprší i samotná smlouva. 

„Tento termín se dnes jeví jako nereálný, je proto možné, že dojde k prodloužení lhůty, ale jednání o tom zatím nejsou uzavřena. Po společnosti žádáme představení konkrétních plánů na realizaci oprav a pevné záruky, že k dalšímu zdržení nedojde,“ dodal Joklík, podle kterého je neprodloužení smlouvy krajní variantou. 

Fotogalerie

Grandi Stazioni, které loni stoupl zisk v Česku na 54 milionů korun, tvrdí, že oprava je prakticky připravena. „Obnovení prací na rekonstrukci Fantovy budovy je připraveno. Grandi Stazioni disponuje hotovým projektem i rozpočtem. Věříme, že nynější konstruktivní a intenzivní jednání s Českými drahami nám umožní obnovit práce velmi rychle,“ řekl mluvčí firmy Martin Hamšík. Kolik bude rekonstrukce stát a v jakém bude rozsahu, nechce ale do ukončení dohody uvést. 

Na hlavním nádraží probíhá letos jiná zásadní rekonstrukce, oprava historického zastřešení. Tu ale financuje Správa železniční dopravní cesty, které patří nástupiště. Kvůli rozsáhlé opravě došlo i ke změnám v jízdních řádech, část vlaků končí na Masarykově nádraží. 

Takhle by mělo nádraží vypadat po rekonstrukci:


Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.