Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Izraelci protestovali na Facebooku tak dlouho, až firmy zlevnily sýr

  10:09aktualizováno  10:09
Izraelci objevili sílu Facebooku. Internetovou sociální síť využili ke vzpouře a bojkotu mlékáren, které podle nich prodávaly moc drahý sýr. Nápor více než stovky tisíc nespokojených zákazníků nakonec firmy neunesly a oblíbený cottage cheese zlevnily o čtvrtinu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Izraelci si kampaní na sociální síti Facebook vynutili zlevnění oblíbeného sýra. Tři mlékárny ovládající výrobu cottage cheese podle agentury AP tlaku veřejnosti nakonec ustoupily a snížily ceny o 25 procent.

Protest proti nepřiměřené ceně se díky internetové gramotnosti Izraelců velmi rychle rozšířil. Ke kampani na Facebooku volající po bojkotu předraženého výrobku se připojilo 105 tisíc lidí. Všichni projevovali nespokojenost s růstem cen a opačnou tendencí mezd.

Cena čtvrtkilogramového balení sýra vystoupala v poslední době na osm šekelů (38 korun), ale díky rozruchu teď klesla pod šest šekelů (29 korun).

"Něco se tu přihodilo a to něco změnilo pravidla hry trhu. Zabýváme se tím a zařídíme se podle toho. Záležitost s cottage cheese to dalece přesahuje," řekl Arik Šor z mlékárenského družstva Tnuva v rozhlase. Tnuva ustoupila tlaku jako první, později se k ní připojily dvě menší mlékárny.

Izraelci nedávno v průzkumu označili cottage cheese za potravinu, která je pro Izrael nejcharakterističtější. Dostal víc hlasů než klasické karbanátky falafel a zjistilo se, že tento druh sýra nechybí v lednici žádné domácnosti.

A co teď? Benzin, elektřina nebo auta...

Úspěch sýrové kampaně vzbudil naději, že se něco podobného podaří i s benzinem (Izraelci teď platí v přepočtu 33 korun za litr), ale také s elektřinou a dalšími druhy potravin. Zákazníci začínají doufat, že dojde také na drahé nemovitosti a automobily.

Novináři oceňují sílu sociální sítě a někteří sýrařský úspěch přirovnávají k arabským politickým revolucím. "Jistě, není to náměstí Tahrír, nemuseli jsme kvůli sýrovému protestu do ulic. Stačilo tlak pouze předstírat a ignorovat v obchodech regály s cottage cheese. Nebyla to akce, nýbrž naopak, nemuseli jsme nic obětovat," napsal jeden z nich v listu Maariv.

Většina deníků ale záležitost nazývá vítězstvím sýru cottage cheese a izraelského zákazníka.

Fanoušci internetu poukazují na objevenou sílu sociálních sítí, které lidem umožňují rychle se zorganizovat. "Je to poprvé, co si zákazníci řekli "dost" a vynutili si změnu. Myslím, že dosud si lidé neuvědomovali, že něco podobného mohou ovlivnit. Teď vidí, jakou sílu má Facebook, a budou ho používat ještě víc," řekla zakladatelka agentury sociálních médií Blonde 2.0 Ajelet Noffová.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Fotovoltaická elektrárna Solek Group v Chile.
Česká firma prodala elektrárnu v Chile, v zemi bude dále investovat

Česká firma Solek Group prodala v Chile solární elektrárnu Parque Solar Cuz Cuz chilskému fondu zaměřenému na investice do obnovitelných zdrojů energie, jehož...  celý článek

Test softwarových úprav motoru 2,0 TDI prováděly evropské autokluby. Technici...
Dieselgate je novým rizikem pro německou ekonomiku, varuje ministerstvo

Emisní skandál s dieselovými motory je novým rizikem pro německou ekonomiku. Uvedlo to německé ministerstvo financí ve své pravidelné měsíční zprávě. Dalšími...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Módní značky jdou do boje o chytré hodinky, Švýcaři zůstávají u klasiky

Obyčejné náramkové hodinky by v budoucnu mohly dopadnout jako tlačítkové telefony po nástupu smartphonů. Takový příměr se alespoň nabízí při pohledu na vývoj...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.