Izraelci si na dálnici půjčí 850 milionů dolarů

Izraelská firma Housing&Construction, které vláda ve druhé polovině března přidělila zakázku na výstavbu dálnice D47 do Ostravy, si na projekt půjčí 850 milionů dolarů. Protože celkové náklady na stavbu rychlostní komunikace z Lipníku do severomoravské metropole se vyšplhají téměř na miliardu dolarů (necelých 40 miliard korun), musí firma zbytek prostředků vynaložit z vlastních zdrojů. Investované peníze se Izraelcům vrátí ve formě takzvaného stínového mýta, které zaplatí stát z peněz za prodané dálniční známky podle skutečného provozu na šedesátikilometrovém úseku dálnice.

"Termín zahájení závisí na podpisu smlouvy mezi Housing&Construction, ministerstvy financí a dopravy a fondem dopravy," prohlásil zásupce Housingu v ČR Jan Binar. Dodavateli mají být především české stavební firmy.

Zatímco ministerstvo financí počítá se začátkem stavby v příštím roce, investor tvrdí, že je schopen začít během několika měsíců. Dokončena bude podle smluv do pěti let.

Možnosti státu při financování dálnice:
- Vzít si dlouhodobý komerční úvěr. Žádná komerční banka však podle ministerských úředníků nepůjčí na déle než 15 let.
- Splácet takzvaným šedým (stínovým)mýtným podle provozu na dálnici. V tomto případě je však velmi složitá dohoda na způsobu výpočtu splátek. Většina zemí včetně třeba Velké Británie po svých zkušenostech tento způsob splácení dálnice nedoporučuje.
- Využít peněz Evropské banky na obnovu a rozvoj. Česko však už peníze z fondů banky využívá při stavbě železničních koridorů.

Pětadvacet let ji budou Izraelci udržovat a starat se o ni. Stát jim po tuto dobu bude stavbu splácet a pak ji od soukromého investora převezme. Roční splátka za postavenou dálnici by měla být ve výši dvě až dvě a půl miliardy korun.

Binar počítá s tím, že jeho firma pověří správou dálnice Ředitelství silnic a dálnic, které spravuje všechny ostatní tuzemské rychlostní komunikace.

Soukromý investor přináší malou revoluci
Případ dálnice D47 je první v Česku, který realizuje soukromá firma. "Obecně proti takovému způsobu investování nic nemám. Ve Francii nebo Itálii tak staví dálnice řadu let a nemají s tím problém," míní poradce ministra dopravy Jan Proleš.

"Taková spolupráce státu a soukromého kapitálu je nezbytná především v méně bohatých zemích, jako jsme my," dodal.

Pro Ostravu je dálnice důležitá
Ostrava, která čeká na dálnici jako na spásu, je spokojena. "Důležitá je hlavně rychlost. Soukromník bez výběrového řízení dokáže dálnici postavit rychleji," tvrdí šéf Sdružení pro obnovu a rozvoj severní Moravy a Slezska Vít Ruprich.

"Vždy, když Ostrava a města kolem lákají investory, první otázka zní: Jak se k vám dostaneme, jaké je k vám spojení? Proto je dálnice základ," vysvětluje důležitost rychlého a pohodlnějšího spojení Ruprich.

Jako nejdůležitější faktor uvádějí zástupci Ostravy a regionu čas. "Dálnice je pro tenhle region velmi důležitá - připojí nás ke zbytku světa a také okamžitě sníží vysokou nezaměstnanost.

Stavba dálničního tahu zaměstná spoustu zdejších firem a lidí," míní zástupce hejtmana Ostravského kraje Jiří Carbol.

V cizině se "soukromé dálnice" osvědčily
Stejně jako se česká vláda rozhodla při stavbě dálnice využít soukromé peníze, dělají to i kabinety mnoha dalších států. "Ve Španělsku, Francii či Itálii je takový způsob financování naprosto samozřejmý a nikdo se nad ním nepozastavuje," vysvětluje poradce ministra dopravy Jan Prokeš.

V těchto zemích ovšem každý řidič po ujetí určitého úseku musí zastavit u kasičky a zaplatit poplatek za využití rychlostní komunikace. "Problém u nás je, že ve chvíli, kdybyste začali na dálnici vybírat mýtné, všichni budou jezdit všude možně, jen ne po dálnici," dodává Prokeš.

Nejdražší dálnici by postavil stát
Poradenská firma Deloitte & Touche jako podklad pro rozhodování ministerstva dopravy vypočítala, že nejdražší a nejdelší by byla stavba osmdesáti kilometrů z Lipníku nad Bečvou do Ostravy s případným pokračováním na polskou hranici v případě, že by ji financoval stát.

Ze čtyřiceti plánovaných miliard korun by se rázem cena rychlostní komunikace na sever Moravy vyšplhala o deset miliard výše a stavba by trvala o osm let déle.

Dálnice zatím povede pouze do Ostravy. O prodloužení na hranici s Polskem se rozhodne až v případě, že i polská vláda bude chtít stavět svou komunikaci do Česka.

,