Jahn: Šance získat Hyundai jsou slušné

  • 10
Stát od května příštího roku zřejmě sníží hranici pro udělování investiční pobídek z 350 na 200 milionů korun. Podle schválené novely zákona o pobídkách mají být navíc při rozšiřování výroby daňové prázdniny prodlouženy z pěti na deset let.

"Tím se zlepší šance získat státní podporu pro větší počet českých firem," říká šéf agentury CzechInvest Martin Jahn.

Stěží však na peníze dosáhnou střední a menší firmy. CzechInvest má přitom od příštího roku dávat peníze z evropských fondů i na rozvoj podnikání. Kolik peněz bude?

V prvních třech letech po vstupu do Evropské unie máme šanci získat od bruselských fondů téměř devět miliard korun. Stát k tomu přidá další více než 2,5 miliardy. Budeme preferovat především firmy z krajů postižených nezaměstnaností. Dalším kritériem je perspektiva daného odvětví. Ale pochopitelně hlavní je vyčerpat všechny peníze, které můžeme získat.

Příprava projektů na podporu firem z prostředků EU má velké zpoždění. Stihneme příští rok vyčerpat všechny peníze?

Určité zpoždění nastalo a musíme ho dohnat. Nyní se předávají evropské komisi návrhy programů a se schválením se počítá do konce roku. Podat žádosti bude zřejmě možné ještě před vstupem do unie. Chceme preferovat větší projekty.

Na co konkrétně budou firmy moci dostat evropské peníze?

Budou to například dotace na nákup nových technologií, dotace na školení lidí a poradenství a také aplikovaný výzkum. Část bude prostřednictvím Českomoravské záruční a rozvojové banky směřovat i na záruky úvěrů.

Nepůjdou peníze jen dodavatelům automobilek a nábytkářská firma nebude mít šanci?

Oborů je více a jsou různé v jednotlivých regionech. Třeba na Severní Moravě je jedním z perspektivních odvětví dřevozpracující průmysl. Pokud jde o automobilový průmysl, zde je již základna dodavatelů poměrně rozvinutá. Proto je již aktivně nelákáme a soustředíme na podporu aplikovaného výzkumu. Pokud však jde o finální výrobu automobilů, tam jsme aktivní.

Jakou máme šanci, že se pro Žatec rozhodne korejský Hyundai?

Myslím, že velmi slušnou.

To se říkalo i před dvěma lety i u BMW. Bavorská firma dala nakonec přednost Lipsku před Kolínem.

Zájem okolních zemí o Hyundai je enormní. V horizontu pěti let jde patrně o poslední velký projekt tohoto typu, a proto všichni kandidáti maximalizují své nabídky. V každém případě se přeměna žateckého letiště na průmyslovou zónu vyplatí a může být využita i jiným investorem.

Řada zón však zůstává dlouho nevyužitá. Proč se nesoustředíte na podporu těch, kde je jasný investor?

Dnes je obsazeno asi padesát procent zón, které získaly dotaci od ministerstva průmyslu. To považujeme za velký úspěch. Pokud by nebyly zóny dopředu připraveny, mohly by nastat problémy jako u Philipsu v Hranicích.