Jahn: V Rusku je vše velké. I pád - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jahn: V Rusku je vše velké. I pád

  9:35
Martin Jahn má za sebou hodně hektický rok. Odešel ze Škody Auto a převzal řízení Volkswagenu v Rusku. Ještě v první polovině roku se snažil vyřešit rébus, jak Rusům dodat dost vozů, teď má kvůli pádům prodejů opačné starosti.

V Rusku pije vodku hlavně s německými kolegy. Ilustační foto. | foto:  Dan Materna, MAFRA

A ještě jako prezident českého Sdružení Automobilového průmyslu (SAP) tlačí na politiky, aby co nejdříve zavedli euro. "Vodky více vypiji s německými kolegy. Nová podnikatelská elita pije drahé šampaňské a francouzské víno," říká Jahn.

Čekali jste, že pád poptávky po autech bude takový?
Ne, to nečekal naprosto nikdo. Tohle je bezprecedentní situace, která tu od deprese v třicátých letech nebyla. Nikdo s ní nemá zkušenost, takhle rychlý pád všeho nikdo nezažil, to není normální. To není klasická krize. Autoprůmysl je první na ráně, protože lidé nejprve omezují nákup nových aut. Problém je to, že celý obor byl nastavený na růst.

Rusko, Indie, Čína, Jižní Amerika, to jsou všechno trhy, které rychle rostly, a výrobci proto měli rozjeté kapacity. Tohle byla strašná rána. Jako když se rozběhnete na stovku a za dvacet metrů vám někdo podrazí nohy. Velký problém je pro nás omezení likvidity.

Nepřestřelil automobilový průmysl se svými růstovými plány?
Ale ty prognózy byly realistické a odpovídaly vývoji na trhu. Kdyby nepřišla krize, tak prodeje v Rusku a Číně dál porostou. Prvních půl roku jsem prosil všechny značky, aby nám dodaly co nejvíce aut, a teď řeším, jak omezit výrobu. Je to velmi schizofrenní situace.

Martin Jahn (38)

Je absolventem Vysoké školy ekonomické v Praze, titul MBA získal na univerzitě v Chicagu. Od roku 1994 do roku 2004 pracoval ve státní agentuře na podporu investic CzechInvest, posledních pět let ji vedl. Působil ve vládách Stanislava Grosse a Jiřího Paroubka jako nestranický vicepremiér pro ekonomiku, dva roky byl v představenstvu Škody Auto, kde měl na starosti lidské zdroje. Od dubna vede Volkswagen Group v Rusku. Je ženatý, má dvě dcery.

Neukazuje se trošku jako problém, že VW nemá miniauto?
Tak klasické miniauto by se samozřejmě teď hodilo. Ale ukazuje se, že koncern má malé a výkonné motory s dobrými parametry. Nemyslím, že všichni zákazníci přesedlají jen do malých aut. Strategie snižování objemu motoru při zachování výkonu se ukazuje jako dobrá.

O ruském trhu se mluvilo ještě donedávna v superlativech, jaká je tam situace teď?
Do Ruska dorazila krize později přes nedostatek hotovosti. Z Ruska odteklo hodně peněz a nebyly peníze na úvěry. Přitom Rusové si navykli kupovat auta na dluh. Před pěti lety tam byl podíl financování 15 %, teď je to 50 % a najednou nebyly peníze. V Rusku je vše ve velkém: buď je velký růst, nebo velký propad.

Kolik to bude v případě VW?
My stále rosteme, ale mnohem pomaleji než v první polovině roku. Třeba Škodovka vyskočila o 90 procent, teď to bude pomalejší. Ale problémem je naplánování kapacit.

O kolik snížíte výrobu v závodě v Kaluze?
Plán na příští rok ještě nemáme, teď se to počítá. Ale bude delší vánoční odstávka. Náběh v Kaluze se povedl, výroba se rozjela, což v Rusku není jednoduché. Myslím, že uděláme více než 60 tisíc vozů, což je letošní výkon.

Jak si v této situaci stojí Škoda?
Velmi dobře, prodává stejný počet vozů jako Volkswagen a očekává další růst. Se svojí modelovou řadou má dobrý potenciál.

Platí ještě plán dostat se s Volkswagenem v Rusku na 10 procent trhu?
Samozřejmě, to je strategický cíl. Na začátku roku jsme byli na 3,2 %, teď uzavřeme rok nad pěti procenty. Z dvou miliard eur obratu se dostaneme na tři.

Čekáte ještě příští rok růst?
Ruský trh půjde určitě dolů, ale je otázkou o kolik. My však chceme ještě růst.

Budete jako Sdružení automobilového průmyslu podporovat, aby autoprůmysl dostal od státu finanční podporu? Ta by zvýšila rozpočtový schodek a jen oddálila přijetí eura, za které bojujete.
Těch jednání je více na různých úrovních. V EU se jednalo o podpoře na vývoj ekologických modelů, to si vynutily limity EU. Taková pomoc je O. K. Ale třeba německá pomoc Opelu, to je záchrana před bankrotem. V takovém stavu Škodovka není a doufám, že nebude.

A nebylo by lepší, aby se trh pročistil přirozeně bez pomoci?
Samozřejmě, že řeknu, že by naši konkurenti neměli takovou pomoc dostávat. Ale ten rozsah autoprůmyslu je velký a je na to navázáno moc lidí a některé firmy jsou až moc velké. Některé na tom nejsou špatně, potřebují jen překonat na chvíli nedostatek peněz. Ale jen zadotovat firmu, aby nepadla, to je krátkozraké. Americe se to ve finále nevyplatí, ty firmy mají dlouhodobé strukturální problémy.

Čekáte už příští rok krachy dodavatelů v Česku?
Určitě jich pár padne. Mají před sebou těžký rok až dva. Mnoho z nich bude muset snížit počty zaměstnanců. A teď se i ukazuje, že nemáme flexibilní pracovní právo. Firmy nemají zájem vyhazovat lidi, ale raději by používaly flexibilní formy zaměstnávání. Teď se ukazuje, že čtyři tisíce agenturních lidí ve Škodovce byly velmi výhodné, první útlum se odehrál na jejich úrovni.

Jak jste si zvykl na život v Rusku?
Celkem dobře. Ale je to trošku hektické.

V čem se liší oproti Praze život v Moskvě?
Mnohem více času strávíte v autě. Jsou tam velké vzdálenosti a velké zácpy. Děti jezdí do školy místo pěti minut tři čtvrtě hodiny. Je tam většinu roku pošmourno, Moskva je taková zamračená, klima není moc vděčné. Lidi jsou dost agresivní, na přechodu vás nikdo nepustí. Na druhou stranu je to strašně zajímavé město, co se kultury týče. Je to metropole, která se hrne obrovským tempem dopředu.

Takže až skončí tříletý kontrakt, budete se rád vracet zpět?
V Rusku jsou dva typy cizinců. Někteří chtějí zmizet co nejrychleji a pak lidé, kteří si zvykli a zůstávají. Je to hodně otázka rodiny, jak se tam zabydlí. Od léta se za mnou rodina přestěhovala. Tváří se, že si docela zvykli, nezaznamenal jsem žádné stížnosti.

Rozstřel: Pavel Peterka - include | (0:55) | video: iDNES.tv

Zbrojení i Trump mohou jako steroidy nakopnout hospodářství EU, říká ekonom

Nejčtenější

Host v restauraci našel v jídle krysu, druhý švába. Řetězec narychlo uzavírá provozy

Jeden z největších japonských řetězců restaurací Sukiya uzavřel téměř všech svých bezmála 2000 podniků, kde proběhne důkladný několikadenní úklid. Přiměly ho k tomu dva případy, kdy hosté našli v...

Padl Eurojackpot. Sázející trefil všechna čísla, vyhrál miliardy

V Eurojackopotu padla jedna z nejvyšších výher v historii. V úterním losování sázející uhodl sedm čísel a bohatší bude o v přepočtu téměř tři miliardy korun.

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

Ceny potravin se zbláznily. K bojkotu řetězců se uchýlili i švédští zákazníci

Poté, co v únoru ve Švédsku ceny potravin zlomily rekord za poslední dva roky, se tisíce lidí po celé zemi rozhodly konat. Od minulého pondělí zákazníci na sedm dní bojkotovali největší supermarkety...

Nemovitosti zdaňte víc, práci naopak méně, navrhují ekonomové

Výrazně vyšší daň pro pozemky, ochrana chudých vlastníků i motivace víc stavět. Ekonomové z výzkumné organizace PAQ Research přišli s návrhem, jak změnit danění nemovitostí. Nelíbí se jim, že do...

3. dubna 2025

Velikonoce se prodraží, se zlevněním vajec se nedá počítat ani v budoucnu. Naopak

Premium

Vejce, jejichž spotřeba na velikonoční pečení a barvení prudce narůstá, stojí aktuálně beze slev mezi sedmi a osmi korunami za kus. Většina domácností, jak dokazují i statistiky, si je ale kupuje...

3. dubna 2025

Trump zavádí reciproční cla pro celý svět, dovoz z Evropy se prodraží o 20 procent

Americký prezident Donald Trump zavádí reciproční cla na země „celého světa“. Zdůvodnil to potřebou nakopnout domácí průmysl a posílit vnitřní trh ve Spojených státech. Dovoz z Evropské unie se...

2. dubna 2025  22:11,  aktualizováno  23:15

Trumpova cla na automobily mohou nejvíce poškodit Slovensko, uvádí analýza

Americký prezident Donald Trump může cly, které se chystá uvalit na dovoz automobilů do Spojených států, nejvíce ublížit Slovensku. To je podle analýzy nizozemské banky ING totiž spolu se Švédskem...

2. dubna 2025  20:40

Koupil si jízdenku, aby dostal kafe a zmrzlinu zdarma. Od Čechů dostal vynadáno

Kde leží hranice mezi maximálním využitím nabízených služeb za minimum peněz a kde už začíná jejich zneužití? Diskusi na toto téma rozvířil příspěvek na sociálních sítích. Mladý muž v něm popisuje,...

2. dubna 2025

Koukněte, kolik mám peněz. Balenciaga představila kabelku ve tvaru kelímku na kávu

Trend módních doplňků, které se zhlédly v předmětech denní spotřeby, nabírá na síle. Zvláště výrobci luxusního zboží na něj v poslední době pružně reagují a bohatým dokážou splnit ty nejšílenější...

2. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Vejce jsou luxus. Každý třetí Američan si je už nemůže dovolit, ukázala studie

Protože jsou ceny vajec ve Spojených státech stále na maximech, spotřebitelé na stav reagují po svém. Třetina Američanů přestala vejce kupovat a čeká, až dojde k jejich zlevnění, vyplývá ze studie...

2. dubna 2025  16:18

Američané se připravují na Trumpova cla. Prodej nových aut vzrostl

Ve Spojených státech vzrostl prodej nových aut, v prvním čtvrtletí meziročně o 4,8 procenta na 3,91 milionu. Američané nakupovali zejména pick-upy a sportovně-užitková vozidla, informovala s odkazem...

2. dubna 2025  15:20

Odvětví potřebuje stabilitu, říká šéf automobilové Magny. Cla odnesou zákazníci

Obavy z celní politiky prezidenta Donalda Trumpa, která zasáhla celý severoamerický automobilový průmysl, má i kanadský výrobce autodílů Magna International, který se ve svém oboru řadí mezi ty vůbec...

2. dubna 2025  15:01

Rolex představil nový model. Značka vsadila na sportovní eleganci

Jedna z nejprestižnějších hodinářských firem nejen Švýcarska představila svou hlavní novinku pro rok 2025. Hodinky jménem Rolex Oyster Perpetual Land-Dweller debutují integrovaným designem náramku,...

2. dubna 2025  12:03

Banky škrtají pokladní služby na pobočkách. Není o ně zájem

O hotovost Češi zájem mají, ale ne na pokladnách bank. Většinou své hotovostní operace řeší přes bankomaty a vkladomaty. Banky proto reagují úpravou služeb. Navyšují počty bankomatů a snižují počty...

2. dubna 2025

Byty z úspor na důchod. Na trh s bydlením může přitéct až osmnáct miliard

Premium

Je velká šance, že na trh s bydlením brzy přitečou miliardy z penzijních fondů, ve kterých si Češi i s pomocí státních příspěvků spoří na důchod. Sněmovna by totiž ve středu měla rozhodnout, zda...

2. dubna 2025