Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak Češi kupují auta? Rozhoduje cena, značka a možnost smlouvat

  11:09aktualizováno  11:09
Češi se při nákupu nových aut řídí hlavně cenou a značkou, v případě ojetin především cenou, většina lidí navíc o ní chce ještě smlouvat. Tuzemští zákazníci jsou současně velmi otevření technologickým novinkám, pokud ovšem zlevní. Každý druhý zvažuje nákup elektromobilu.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: AP

Vyplývá to z průzkumu, který mezi více než pěti sty řidiči v Česku provedla společnost EY ve spolupráci s firmou STEM/MARK.

Podle průzkumu v případě nového vozu považují zákazníci za nejdůležitější faktory: cenu (31 % lidí), značku (29 %) a výbavu vozu (13 %).

„Pro automobilky je to dobrá zpráva, že zákazníci hodně řeší i samotnou značku, nejen cenu,“ říká Petr Knap, partner podnikového poradenství EY.

V případě ojetých vozů je už pro naprostou většinu lidí klíčová cena - ta je nejdůležitější pro 42 % zákazníků. Čtyři z pěti kupujících preferují, když mohou o ceně vozu ještě smlouvat. „Lidé mají představu, že v oboru jsou stále vysoké marže. Platí, že čím mají řidiči vyšší vzdělání, tím klesá ochota smlouvat,“ dodal Knap.

Podle průzkumu i prodejních statistik v nákupech převažují ojetiny, nový vůz si pořídil jen každý čtvrtý řidič. Většina lidí (57 %) stále preferuje nákup vozu z vlastních úspor, roste ale podíl vozů nakoupených na leasing.

Autosalony podle průzkumu zatím nemusí řešit obavy z odchodu lidí při nákupech vozů na internet, drtivá většina si chce auto nejprve prohlédnout a svézt se s ním.

Více než polovina zákazníků by uvítala i možnost speciálního zážitkového centra, kde by si mohli vůz vyzkoušet i v extrémních podmínkách. Nákup po internetu si dokáže představit jen pětina lidí. „Lidem by chyběla především možnost si auto vyzkoušet a prohlédnout,“ říká manažerka EY Petra Kyjonková.

Průzkum ukázal i velkou ochotu Čechů kupovat novinky: pořízení elektromobilu zvažuje 55 % oslovených lidí, 30 % připouští i nákup samořiditelného vozu. „Češi jsou technologickým novinkám celkem otevřeni,“ říká Knap. Současně respondenti měli velký zájem o konektivitu aut, tedy například propojení údajů o vozech se servisem. Největší obliba takové možnosti je na Moravě, nejnižší v Praze.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

ilustrační snímek
Airbnb rozšiřuje své služby. Lidé si teď mohou zaplatit za zážitky

Kromě krátkodobého pronajímání střechy nad hlavou začala ubytovací platforma Airbnb nabízet novinku - lokální zážitky. Jejím smyslem je ukázat cestovatelům...  celý článek

Předseda hnutí ANO a bývalý ministr financí Andrej Babiš při rozhovoru s...
Babiš: Euro? Nechci další věc, do které bude zasahovat Brusel

Česká republika v dohledné době nepřijme společnou evropskou měnu euro, pokud hnutí ANO někdejšího vicepremiéra a ministra financí Andreje Babiše bude ve vládě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.