Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Jak Češi kupují auta? Rozhoduje cena, značka a možnost smlouvat

  • 3
Češi se při nákupu nových aut řídí hlavně cenou a značkou, v případě ojetin především cenou, většina lidí navíc o ní chce ještě smlouvat. Tuzemští zákazníci jsou současně velmi otevření technologickým novinkám, pokud ovšem zlevní. Každý druhý zvažuje nákup elektromobilu.

Vyplývá to z průzkumu, který mezi více než pěti sty řidiči v Česku provedla společnost EY ve spolupráci s firmou STEM/MARK.

Podle průzkumu v případě nového vozu považují zákazníci za nejdůležitější faktory: cenu (31 % lidí), značku (29 %) a výbavu vozu (13 %).

„Pro automobilky je to dobrá zpráva, že zákazníci hodně řeší i samotnou značku, nejen cenu,“ říká Petr Knap, partner podnikového poradenství EY.

V případě ojetých vozů je už pro naprostou většinu lidí klíčová cena - ta je nejdůležitější pro 42 % zákazníků. Čtyři z pěti kupujících preferují, když mohou o ceně vozu ještě smlouvat. „Lidé mají představu, že v oboru jsou stále vysoké marže. Platí, že čím mají řidiči vyšší vzdělání, tím klesá ochota smlouvat,“ dodal Knap.

Podle průzkumu i prodejních statistik v nákupech převažují ojetiny, nový vůz si pořídil jen každý čtvrtý řidič. Většina lidí (57 %) stále preferuje nákup vozu z vlastních úspor, roste ale podíl vozů nakoupených na leasing.

Autosalony podle průzkumu zatím nemusí řešit obavy z odchodu lidí při nákupech vozů na internet, drtivá většina si chce auto nejprve prohlédnout a svézt se s ním.

Více než polovina zákazníků by uvítala i možnost speciálního zážitkového centra, kde by si mohli vůz vyzkoušet i v extrémních podmínkách. Nákup po internetu si dokáže představit jen pětina lidí. „Lidem by chyběla především možnost si auto vyzkoušet a prohlédnout,“ říká manažerka EY Petra Kyjonková.

Průzkum ukázal i velkou ochotu Čechů kupovat novinky: pořízení elektromobilu zvažuje 55 % oslovených lidí, 30 % připouští i nákup samořiditelného vozu. „Češi jsou technologickým novinkám celkem otevřeni,“ říká Knap. Současně respondenti měli velký zájem o konektivitu aut, tedy například propojení údajů o vozech se servisem. Největší obliba takové možnosti je na Moravě, nejnižší v Praze.


Elektromobil