Jak draho je v nejvýznamnějších sítích prodejen

To, co platilo o cenách a obchodních sítích na konci minulého roku, platí zatím i letos. "V novém roce se skutečně zatím žádné výrazné cenové změny nekonaly, myslím, že se obchody vzpamatovávají z vánoční nákupní horečky," míní Tomáš Krásný ze společnosti Incoma, která cenová srovnání obchodních řetězců provádí. Tak se v lednu a únoru letošního roku nakupovalo nejlevněji v Makru, které je však přístupné jen majitelům živnostenských oprávnění. Jen o tři procenta vyšší než v Makru byly ceny v nejlevnějším hypermarketu Kaufland, kde za nákup, který stál průměrně v obchodních řetězcích sto korun, zaplatil zákazník počátkem roku o deset korun méně.
Na druhém konci žebříčku hypermarketů se ocitl Interspar, kde bylo o patnáct procent dráž než v Kauflandu. I tak platili zákazníci v nejdražším hypermarketu o něco méně než v síti supermarketů. Vybírat mezi nimi podle cen nemá smysl všechny se pohybují šest až osm procent nad průměrem cen v obchodních sítích. Za výrazně nižší ceny než v supermarketech se nakupuje v diskontních prodejnách, kterých je oproti supermarketům o hodně méně. Překvapením pro obchodníky je zájem zákazníků o nákupy. "Obecně platí, že leden a únor jsou podle obratu z roku nejslabší, ale letos se zvýšila koupěschopnost a propad obratu byl nižší než jiné roky," říká tiskový mluvčí společnosti Makro Miroslav Krajňák.

Zboží: Čerstvé   Neznačkové  Značkové   Průměr
HYPERMARKET

Interspar
108 104 102 105
Globus 96 100 94 96
Prima 98 107 105 103
Kaufland (nejlevnější) 91 90 88 90
COOP Terno 91 105 100 98
Hypernova 101 98 98 99
TESCO hypermarket 99 96 109 101
Carrefour 97 96 91 94

SUPERMARKET

Delvita (nejlevnější)
108 104 105 106
Albert 109 110 106 108
TESCO supermarket 110 103 109 108
Julius Meinl 103 109 113 108
Billa 110 100 108 107

DISKONT

Penny Market
98 91 91 94
(nejlevnější)
Plus Diskont
100 96 96 97

CASH&CARRY

Makro
84 89 89 87

Údaje za měsíc od 1. ledna do 16. února letošního roku. Aktuální kolo průzkumu provedla Incoma ve 100 prodejnách hlavních řetězců. Zahrnovalo 150 výrobků základní potřeby, které patří mezi nejprodávanější položky. Nově je do přehledu zahrnuto čerstvé zboží, do kterého patří vybraný sortiment ovoce-zeleniny, masa-uzenin a drůbeže. Ve skupině "neznačkové zboží' jsou výrobky určitého druhu s nejnižší cenou v prodejně bez ohledu na značku (například nejlevnější stoprocentní pomerančový džus v litrové krabici). Například číslo 90 znamená, že ceny jsou o 10 procent nižší než je průměr všech sledovaných sítí prodejen. Velko-prodejny Makro jsou samoobslužný velkoobchod, kde mohou nakupovat pouze registrovaní zákazníci podnikatelé. Výrobky jsou zpravidla prodávány v hromadném balení, a je tak Třeba koupit více výrobků najednou. Ceny včetně DPH. Zdroj a podrobnější informace: www.incoma.cz