Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak k moři: rodině se vyplatí auto

  0:01aktualizováno  0:01
Čechům se letos rozšířily možnosti, jak se dostat k jejich nejoblíbenějším místům, kde tráví letní dovolenou. Na pobřeží Jadranu začaly počátkem prázdnin turisty z Prahy vozit i České dráhy. Lidé tak častěji zvažují, který způsob dopravy je pro ně nejlepší.

Ten, kdo hledí pouze na výdaje a je mu jedno, kolik hodin stráví na cestě, by měl volit mezi vlakem a automobilem.

Cesta vlakem je výhodná pro jednotlivce nebo manželský pár.  Zpáteční jízdenka z Prahy do chorvatského Splitu pro dospělého stojí totiž 1990 korun. To je cena za místo k sezení, kdo by si chtěl pospat na lehátku, ten zaplatí 3500 korun. Výhodou vlaku je kromě ceny i relativní pohodlí.

Cesta po železnici přes Brno, Vídeň a Záhřeb je časově jednoznačně nejnáročnější. Trvá téměř šestadvacet hodin. Pro rodinu s minimálně jedním dítětem je nejlacinější cesta autem. Benzin na více než tisícikilometrové trase z Prahy do Splitu při průměrné spotřebě devět litrů naturalu na sto kilometrů vyjde u obou cest na 4600 korun.

Dalších 540 korun stojí známka a poplatky za dálnice v Chorvatsku a Slovinsku. Dohromady cesta z Prahy k moři a zpět vyjde na 5200 korun. Kdo jede z jižních nebo západních Čech a volí trasu přes alpské tunely, musí přidat ještě dalších 720 korun.

Pro srovnání - zmíněný vlak se slevou pro dítě u tříčlenné rodiny přijde na 5580 korun. Cesta autem přitom při třech půlhodinových přestávkách trvá zhruba šestnáct hodin. To však nemusí platit o víkendech, kdy se střídají pobytové turnusy a na cestu na jih se vypravují lidé masově.

Chorvaté letos čekají milion turistů z ČR. České dráhy se proto rozhodly nabízet jízdy Jadran Expresem právě o víkendech, kdy hrozí, že Češi putující za mořem autem uváznou v zácpách na rakouských dálnicích či v kolonách při přejíždění chorvatského vnitrozemí. Po železnici už se letos vydalo do Chorvatska 900 Čechů.

Dráhy překvapilo, že lidé mají velký zájem "přibalit" si s sebou i svůj automobil. "Museli jsme místo původního jednoho vagonu pro auta dva přidat, kapacita je teď pro 30 aut. Hodně se začíná využívat doprava motocyklů a jízdních kol," říká šéf Cestovní kanceláře Českých drah Petr Tiefenböck. "Uvažujeme i o obdobném vlaku do italského Rimini," dodává.

Někde na půli cesty je pak cestování autobusem. Ten jede do Splitu 21 hodin a například společnost ČSAD-AB si účtuje za zpáteční jízdenku pro dospělého 2500 korun a poloviční cenu za dítě.

Nejrychlejší a zároveň nejdražší je cesta letadlem. Let do Splitu z pražské Ruzyně trvá hodinu a půl, spolu s čekáním a dopravou na letiště vyjde cesta na více než tři hodiny. Mimopražští pak připočtou ještě náklady i čas za cestu do metropole. V sezoně však není snadné sehnat letenku na blízký termín. Například na příští úterý je u ČSA šance dostat se jen na "čekací list". 

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Japonský bezdomovec v Tokiu. Ilustrační foto
Podíl zaměstnanců, kteří kvůli malé mzdě žijí v chudobě, vzrostl

V Česku v posledních letech přibývalo lidí, kteří si v práci za celý rok nevydělali dost a spadli pod hranici příjmové chudoby. V roce 2011 se to týkalo zhruba...  celý článek

Příbram - Dlouhá Lhota, domovské letiště Jiřího Pruši shora.
Komu budou patřit malá letiště? Spor o příbramské o tom rozhodne

Nejvyšší správní soud v Brně odložil klíčové rozhodnutí v kauze letiště Příbram, které je precedentem pro desítky dalších letišť v České republice. Budou česká...  celý článek

Petr Horálek a Mléčná dráha v poušti Atacama.
Za expedici utratím i sedmdesát tisíc, říká lovec zatmění Slunce

Fotograf, spisovatel, cestovatel a astronom Petr Horálek (31) má poněkud dražší koníček. Žádné úplné zatmění Slunce mu neunikne. Cestuje po celém světě a fotí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.