Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak lehce přijít o peníze

  9:49aktualizováno  9:49
Nakupovat mimo zavedené obchody může být někdy pohodlné, jindy levné, ale obvykle i rizikové. Nákupní zájezd, zásilková služba, domácí party i leták zvoucí do obchodu mají totiž stejný cíl - dát obchodníkům vydělat co nejvíce. Nikdy nejde o charitu nebo obzvláště výhodný nákup. Předkládáme proto nejčastější finty dealerů a obchodníků a návody, jak je prohlédnout.

Naletět na prodejních zájezdech je stále snadné

Za levnými výlety, na které zvou letáčky ve schránkách domů, se ve skutečnosti skrývají promyšlené reklamní nebo prodejní akce různých firem nabízejících výletníkům předražené zboží. Ti, kteří neodolali řečem dealerů a během zájezdu nakoupili nabízené výrobky, neměli v minulosti možnost své rozhodnutí změnit.

Od 1. 1. 2001 ale již zboží do určité doby vrátit lze. Redaktoři se proto v polovině října vydali na výlet s CK Lujáma, aby zjistili, zda dealeři o nových právech vědí a své klienty na jejich existenci také upozorňují.

Před půl osmou již autobus s výletníky zastavuje před hostincem u černošického nádraží a asistentka z cestovní kanceláře Lujáma vítá cestující s upozorněním, aby se dobře oblékli do studeného sálu. Po chvíli již všichni v kabátech zasedají ke stolům rozestaveným před pódiem a povinně vyplňují na připravené archy jméno a adresu, případně i rodné číslo.

V devět hodin konečně přichází zástupce firmy Alpádo a začíná vlastní prezentace. Jeho pronikavý hlas spolehlivě probudí i ty, kterým nepomohla ranní káva. Během následujících tří hodin dealer na provizorním pódiu předvádí perličkovou koupel a kuchyňského robota, které prý výletníci nikde jinde neseženou. Hlavně přítomné ženy dlouho zblízka okukují univerzálního pomocníka do kuchyně a možná by se nechaly i zlákat k jeho nákupu.

Na co si dát pozor při prezentaci zboží

- Nevěřit všemu, co říkají dealeři. Často přehánějí.

- Předváděné výrobky si pečlivě prohlédnout a snažit se o nich zjistit co nejvíce.

- Nechat si chvíli na rozmyšlenou, případně se s někým poradit o výhodnosti nákupu.

- Pečlivě přečíst celou smlouvu, zejména ustanovení o možnosti odstoupení od ní. Nespoléhat se na tvrzení dealera, že smlouva tuto možnost obsahuje.

- Trvat na překontrolování zboží při jeho převzetí a nerozbalovat ho až doma. Ověřit si, že je u výrobku návod v češtině a záruční list, pokud je záruka delší než půl roku.

Odrazuje je však cena téměř 20 000 korun. Perličková lázeň je ještě o deset tisíc dražší. Všichni ale zpozorní ve chvíli, kdy dealer začne nabízet různé slevy. "Dnes nabízím u perličkové lázně reklamní cenu 22 800, a pokud si ji necháte dovézt do 14 dnů, dostanete ještě slevu 500 korun a vaničku na masáž nohou zdarma," vyvolává dealer. Podobné slevy jsou i u robota.

Rádoby výhodnou nabídku jsme tedy využili a podepsali kupní smlouvu na robot Ronic. Za cenu 11 400 Kč bychom tak mohli do 14 dnů získat přístroj a dále odšťavňovač v ceně 3000 korun zdarma, slevu 500 korun, a navíc poukázku na zájezd do Tyrolských Alp v hodnotě 8900 korun zdarma.

Ale obojí má háček. Mnohé nezávislé testy potvrzují, že značka Ronic nepatří v porovnání s konkurencí k těm nejlepším. Například jiný typ robota Ronic, který otestovalo před rokem občanské sdružení TEST (nemá nic společného s touto přílohou), skončil jako nejhorší s dodatkem: "Názorný příklad, že při dobře připravené předváděcí akci lze za hodně peněz velice snadno prodat přístroj spíše průměrný."

Také využití poukázky na zájezd v hodnotě 8900 korun "zdarma" by nakonec něco stálo. Platí totiž jen v případě, že si ho (tentokrát za skutečných téměř devět tisíc korun, a to pouze se snídaní) zaplatí ještě jedna osoba.

Pokud doma zákazník zjistí, že robot perfektní není, má možnost jej vrátit. Stejně jako redaktoři MF DNES, kteří firmě Alpádo poslali písemné odstoupení od smlouvy ještě předtím, než robota stačila dovézt. Kromě zaplacené poštovní známky tak nakonec redakci nákup nic nestál. Důvody odstoupení nebylo nutné uvádět.

MF DNES varuje: Naprostá většina zboží je předražená. Smlouvy bývají pro zákazníky nevýhodné. Psychologickému nátlaku podléhají hlavně starší lidé. Nečekejte slibovaný výlet, na prohlídku města či zámku budete mít jen pár desítek minut.

Strategie podomního prodeje: zájem, strach, rychlost

Před rokem pořádal tento list test prodejních praktik při koupi drahých vysavačů. Dva redaktoři spolu s psychologem absolvovali tři nákupní masáže trvající mnoho hodin. "Každý dealer hrál na slabou strunu zákazníka," hodnotil jejich práci terapeut Marian Chrasta. Dealerům Rainbow (vysavače přijdou i na 70 000 korun) prý nejsnáze podlehnou ženy v domácnosti.

Tyto ženy jsou z majetných rodin, zaměřené na svůj vzhled a prestiž z bohatství. Lux (přístroje za 45 000 Kč) je určen zejména pro vzdělané rodiny vyšší střední třídy. Prodejní strategii Vorwerku (cca 30 000 Kč) nejsnáze podlehnou lidé z rodin střední vrstvy. Domnívají se, že kupují praktický přístroj.

Co je ve smlouvě důležité

Cena: Ověřte, že je uvedena v korunách včetně daně z přidané hodnoty.

Odstoupení: Ve smlouvě musí být uvedeno, že lze písemně odstoupit do 7 či více dnů od jejího uzavření, a nebo do 1 měsíce, pokud zboží nebylo ještě dodáno. Musí být také uvedeno jméno a adresa osoby, které má zákazník dopis o odstoupení poslat. Pokud právo na odstoupení ve smlouvě není uvedeno, lze od ní podle zákona odstoupit do 1 roku od podpisu.

Odstupné: Pokud zákazník dodrží tyto lhůty, nemusí platit žádné odstupné ani uvádět důvod odstoupení.

Jak to dealeři dělají? Používají pár triků, které vědomě či instinktivně upravují podle toho, s jakým zákazníkem jednají. Tím, že dealer přijde až domů, dává najevo, že se o své zákazníky bude starat více než v běžném obchodě. Poté vyvolá obavy. V případě vysavače ukáže, že je v bytě špína, prach a roztoči.

"Skvělým příkladem bylo chování jedné majitelky bytu," tvrdí psycholog. "I když věděla, co se bude dít, před návštěvou dealera vyluxovala, utřela prach a uklidila." Dealer se snaží zákazníka donutit rychle nakoupit, aby si nestačil uvědomit, že stejně dobré přístroje koupí v běžném obchodě za polovic.

MF DNES varuje: Osobní doporučení je nejúčinnější obchodní zbraní podomních prodejců. Dealer má na zpracování potencionálních zákazníků dost času. Pro mnohé se nabídky dealerovi přímo do očí těžko odmítají. Zdánlivé výhody mohou být ve skutečnosti nevýhodami. Smlouva může být formulována v neprospěch klienta.

Zásilkové služby - deset let před soudem

Anna Chalupská z Kaplice ztratila veškeré iluze o zásilkových službách během soudního procesu s dříve velmi známou firmou dlouhého názvu Jana už to zná. Před deseti lety od ní objednala zeštíhlovací pás za 698 korun. Protože ho dostala až po půl roce a navíc zjistila, že jde o zbytečnost, poslala ho firmě nazpět se žádostí o vrácení peněz.

Když se dalšího půl roku nic nedělo, zažalovala zákaznice firmu u soudu. Ten jí sice vyhověl, ale peníze stále nikde. Další žaloba tedy zněla na exekuci z firemního účtu. Soud klientce znovu vyhověl. "Na účtu není na provedení exekučního příkazu krytí," zkazila radost z vítězství práva zaměstnankyně banky Creditanstalt Blanka Stanslická, která měla peníze vyplatit.

Další exekuce měla být vykonána přímo z majetku firmy Jana už to zná. Exekutoři ovšem nenašli firmu na její adrese uváděné v obchodním rejstříku. Spor o pár stovek korun, který se táhne už desátým rokem, tedy vyšuměl do ztracena. Anna Chalupská stačila ještě zjistit, že firma Jana už to zná se mezitím stačila přejmenovat na Jana, několikrát změnila sídlo a poštovní schránku, přestala platit sociální pojištění a nikdo ji nemůže najít.

"Je to vlastně tragikomický příběh, protože součet soudních poplatků překračuje cenu zboží jen o dvě koruny," uzavírá Anna Chalupská. "Tragiku vidím v tom, že kdyby šlo o tisíce nebo desetitisíce korun, dopadla bych stejně." Žalobou se zabývaly obvodní soudy pro Prahu 4, Prahu 5 a Prahu 9.

MF DNES varuje: Zboží nelze předem vyzkoušet. Jinde je možné zboží koupit levněji a v lepší kvalitě. Platí se navíc poštovné a balné. Reklamace nebo výměna může být problematická. Část firem je neseriózních a prodává vyslovené šunty. Mnohdy člověk koupí, co vůbec nechtěl.

Leták nepoví, kolik stojí kuchyně doopravdy

Dnes ráno mne mezi reklamními letáky, které vypadly ze schránky, zaujala nabídka firmy Sena nábytek. Hlavně kuchyňské linky. No nekupte to, když je to tak levné. Všude je u těch skvělých a určitě bezkonkurenčně nízkých cen drobná poznámka, že se jedná o cenu při délce 1,6 metru. Kolik že to asi je? Schválně jsem si to zkusil doma změřit.

Do této délky se vejdou sotva tři kusy nábytku, například příborník, dřez a jedna skříňka. Na obrázcích jsou ale vyfotografované kuchyňské linky dvakrát až třikrát delší. Neříká se tomu náhodou klamavá reklama? David Krásenský, Brno. Firma se k dopisu čtenáře nevyjádřila.

MF DNES varuje: Zboží vypadá na letácích větší, barevnější a krásnější než ve skutečnosti. Letáky se slevami slouží k nalákání zákazníků do obchodu. Levné zboží je často vyprodané, možná se na pultech ani neobjevilo. Neprodává se "superlevné" zboží i jinde za ještě nižší cenu?

Domácí party - zapojte rodinu!

Zvoní telefon. "Přijďte večer k nám domů, pořádáme diskusní večer o ekonomice," slyším hlas jedné známé, která ještě upřesňuje: "Obvykle se na takové party scházejí doktoři, právníci." Obyčejný pražský panelák, vyklizený obývací pokoj, asi patnáct lidí posedává na gauči, v sedací soupravě a na přistrčených židlích.

Přednášku drží inženýr Adámek, jak se sám představuje. Jeho tmavý oblek, gesta i argumenty připomínají spíše podomního obchodníka než finančního experta. Snaží se nás přesvědčit, abychom vstoupili do systému Network21, který snížil ceny pro zákazníky, zvýšil zisky výrobcům a každý na něm může vydělat nejméně osm tisíc německých marek měsíčně.

V hromadách čísel není možné se orientovat, mnohdy spolu vůbec nesouvisí. Slibované sumy však znějí velmi lákavě. Hodinový proslov se spoustou cifer, výpočtů a peněz v různých měnách se nese v duchu Adámkovy věty: "Matematika tady nefunguje, ale vydělat se na tom dá." Tomu mnoho lidí v pokoji horlivě přikyvuje. Nejméně pět z nich tvoří klaku, která jen zvyšuje důvěryhodnost výkladu.

Po přestávce se uzavírají smlouvy o nákupu "levného" zboží. Ti, kteří podepisují, mnohdy ani nevědí, že Network21 je jen krycí jméno pro firmu Amway, od které odebírají zboží i ti, kteří ji na party vychvalují. Jestliže nechtějí dealeři prodělat, budou muset předražené zboží začít prodávat na podobných party.

MF DNES varuje: Veškeré obchody jsou na principu nechvalně proslulé pyramidové hry, protože nabízené zboží má jen omezený okruh zákazníků. Na domácí party působí skupinové nadšení. Pozvaní jsou jen prostředkem k vydělávání peněz organizátorů party. Hlavní organizátor má ve skupině své pomocníky, kteří potvrzují jeho slova. Pokud někdo vstoupí do systému, bude muset prodávat svým příbuzným a známým.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vejce se signaturou BE, tedy Belgií coby zemí původu
Většina směsi z toxických vajec na Slovensku již byla použita

Většina z dodávek vaječné směsi s nadměrným obsahem nebezpečné látky fipronil, které v uplynulých týdnech skončily ve čtyřech bratislavských hotelech, byla již...  celý článek

Brigádnice Eva Pláničková sklízí první dozrávající jahody na plzeňské plamntáži u Kalikovského mlýna
Tristní bilance prodejců jahod na severu Moravy: dva ze tří porušili zákon

Většina obchodníků prodávajících v Moravskoslezském a Olomouckém kraji jahody, jejichž stánky zkontrolovala Česká obchodní inspekce (ČOI), porušila zákon o...  celý článek

Pečený candát se zelím a bramborem je oblíbený hlavně v Alsasku, u nás ho...
Test restaurací u památek: Kuchyně nemyslí na děti, Krumlov je předražený

MF DNES otestovala restaurace u dvanácti nejnavštěvovanějších památek Česka. Polovina jich dopadla velmi dobře, ale našli jsme i doslova nechutná jídla. Kromě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.