1. Podle čeho poznám, že mobil je určen pro českou síť?
Na krabici je uvedeno, že telefon je určen pro provoz v České republice. V návodu k použití je kopie takzvaného prohlášení o shodě, vystaveného výrobcem, dovozcem nebo osobou odpovědnou za uvedení výrobku na trh Evropské unie.
Na telefonu a na obalu je evropská značka shody CE, která od 1. května nahradí dosavadní českou značku CCZ. Dále nesmí na výrobku chybět označení typu, výrobní série nebo výrobní číslo a jméno výrobce nebo osoby odpovědné za uvedení přístroje na trh.
2. Když si koupím telefon v zahraničí, mohu uplatnit reklamaci v Česku?
Ano, v autorizovaném servisu značky vám telefon opraví, pokud prokážete, že jste ho v zahraničí koupili u oficiálního prodejce. Když nemáte originální záruční list, budete si opravu muset zaplatit.
3. Mohu telefon koupený v Česku reklamovat v cizině?
Ano. Je to stejný případ, i tam se musíte prokázat originálním záručním listem.
4. Jaká je záruka u použitých telefonů v bazaru?
U použitého zboží je možné záruku zkrátit z 24 na 12 měsíců, ale prodejce vás na to musí upozornit a vy s tím musíte souhlasit.
5.Je takzvané odblokování mobilu bezpečné? Nemůže poškodit telefon?
Pokud je odblokování provedeno neodborně, může dojít k poškození některých funkcí telefonu. Neodborné odblokování telefonu v záruční době může být, a také často je, důvodem k zamítnutí reklamace vady, za niž by jinak nesl odpovědnost prodávající.
Proto byste odblokování měli svěřit pouze zkušené firmě, která si umí poradit s co nejširším sortimentem značek a typů. Vyhýbejte se podezřele nízkým cenám. Vždy si vyžádejte doklad o provedení služby a způsobu odblokování.
6. Když koupím v bazaru nový, nepoužívaný telefon se zkrácenou zárukou, budu ho moci reklamovat?
Reklamovat ho můžete, ale reklamace se nebude vztahovat na ty vady, na které vás obchodník upozornil. Platí totiž, že při prodeji vadného výrobku za nižší cenu musí prodávající o této vadě kupujícího informovat a potom neodpovídá za vadu, pro kterou je výrobek prodáván za nižší cenu.
Pokud vás na žádnou vadu neupozornil, platí dál beze zbytku záruční režim, jaký by telefon měl, kdyby byl prodán před zlevněním.
7. Co mám dělat, když mi v obchodě reklamaci zamítnou?
Rada je těžká. Pokud prodejce zamítne reklamaci, i když ví, že je oprávněná, zbývá vám jediná možnost - podat žalobu u soudu. Ani u soudu nejspíš neuspějete, pokud neprokážete, že jste vadu nezpůsobil sám. V některých případech by mohlo pomoci vypracování znaleckého posudku.
RADY PRO NÁKUP |
* chtějte o kupovaném telefonu vědět co nejvíce |
* zjistíte-li, že prodávající není schopen informace poskytnout, koupi neuzavírejte, byť by byla sebelákavější |
* nekupujte telefon bez návodu k použití v českém jazyce |
* nevydá-li prodejce všechny doklady, záruční list, doklad o koupi a český návod k použití, telefon nekupujte |
* pokud máte podezření, že prodej není v pořádku, obraťte se na Českou obchodní inspekci |