Jak řešit potíže při cestách letadlem či nákupu v cizině

velikost textu:
vydáno 3.7.2012 9:55
Cestujete po Evropě a nakupujete v ní zboží? Víte, co musí dopravce v případě zpoždění či zrušení letu zajistit a za co po něm můžete žádat náhradu škody? Na podobné otázky bude v úterý 3. července odpovídat šéf Evropského spotřebitelského centra ČR Tomáš Večl.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 3. července 2012 do 10:30

OTÁZKA: Zdravím. Je v EU nařízená minimální záruční doba na zboží? Také mě zajímalo, jestli platí nějaká pravidla na převoz potravin a kde to zjistím.
ODPOVĚĎ: Dobrý den, na základě evropské legislativy je v EU stanovena dvouletá odpovědnost prodávajícího za tzv. shodu s kupní smlouvou, ve zkratce to znamená, že spotřebitel může po dobu dvou let uplatňovat svá práva na základě toho, že zboží v okamžiku dodání případně nebylo v souladu se smlouvou. Toto nelze slučovat se záruční dobou, jak ji obvykle chápeme podle českého práva. Záruční doba je v EU upravena v různých členských zemích různě, a to na základě národní legislativy. Podrobnější informace o rozdílu mezi rozporem s kupní smlouvou a zárukou viz například brožura ESC, http://www.evropskyspotrebitel.cz/nakupy-v-eu/jak-reklamovat-zbozi-zakoupene-v-eu-letak-esc-27357 Pokud jde o převoz potravin, obecně je pro spotřebitele v rámci EU možné převážet jakékoli zboží bez omezení, u některého druhu zboží však existují výjimky, především pak množstevní omezení. Podrobněji viz například http://www.celnisprava.cz/cz/dane/informace-pro-fyzicke-osoby/Stranky/info_FO_limity_EU.aspx 3.7.2012 10:11
OTÁZKA: Dobrý den.Mohu se zeptat kolik je Vám let a jaké máte vzdělání? Jaké další předpoklady musí mít člověk, aby se stal expertem a mohl vykonávat funkci ředitele Evropského spotřebitelského centra v ČR ? Jan Krása
ODPOVĚĎ: Dobrý den, je mi 32 let. Vzdělání: práva, politologie. Předpoklady v základu: znalost spotřebitelského práva, znalost angličtiny, znalost chodu evropských institucí, manažerské a komunikační schopnosti. 3.7.2012 10:15
OTÁZKA: Dobrý den, jak to udělat, aby mi aerolinky proplatily zničený kufr? Kdysi jsem s tím měl problémy a u nízkonákladovky jsem ničeho nedosáhnul..
ODPOVĚĎ: Dobrý den, dopravce má odpovědnost za odbavené zavazadlo bez ohledu na to, zda se jedná o tzv. nízkonákladovou společnost či klasického síťového dopravce. Odpovědnost se alespoň v zemích EU řídí tzv. Montrealskou úmluvou. Na základě toho dopravce odpovídá za zavazadlo a jeho obsah až do výše ekvivalentu cca 35 000 CZK, výši případné škody však musí cestující prokázat. Obvykle letecké společnosti vyžadují účtenky od poškozených či ztracených věcí, v případě poškození by pak měly být dostačujicí alespoň fotografie. Poškození je vhodné nahlásit již při převzetí zavazadla na přepážce na letišti, bez ohledu na to je však nutné škodu uplatnit písemně u dopravce ve lhůtě 7 dnů od převzetí zavazadla, jinak nárok na náhradu škody zaniká. V případě, že dopravce odmítne vzniklou škodu uhradit, je nutné obrátit se na soud, v případě, že se jedná o zahraničního dopravce v rámci EU, je možné se obrátit s žádostí o asistenci na nás. 3.7.2012 10:19
OTÁZKA: Co musí dopravce v případě zpoždění či zrušení letu zajistit a za co po něm můžu žádat náhradu škody? Zajic Jan
ODPOVĚĎ: Předně má dopravce povinnost Vás informovat o Vašich právech. Pak je jeho povinností se o Vás bezplatně postarat, tedy poskytnout Vám péči v podobě občerstvení po dobu nezbytně nutnou a v míře odpovídající čekací době. V případě potřeby máte právo na bezplatné ubytování na jednu či více nocí, pokud je to nezbytné. Cestující může mít nárok na finanční odškodnění, když je let zrušen z důvodů vzniklých na straně dopravce a nikoli vinou zásahu tzv. vyšší moci, tedy počasí, stávky apod. Výše odškodnění je od 125 do 600 eur, opět v závislosti na délce letu. 3.7.2012 10:23
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, jestli máte přehled, jak letecké společnosti, případně poté soudy přistupují k odškodnění za zpoždění letu? Zejména potom s ohledem na judikaturu ESD (SDEU), podle které by se náhrada měla poskytovat i při zpoždění vyšším než tři hodiny (tuším, že to byla snad věc Sturgeon)? Pavel Marek
ODPOVĚĎ: Dobrý den, z logiky věci je rozhodnutí SDEU ve věci Sturgeon (na základě kterého mají letecké společnosti povinnost vyplácet paušalizované náhrady škody jako při zrušení letu) vnímáno dopravci velmi kriticky. Skupina britských leteckých společností dokonce dosáhla toho, že se tato otázka řěší u SDEU znovu, rozhodnutí se očekává v nejbližší době. Obecně se nicméně očekává, že rozsudek v případu Sturgeon bude spíše potvrzen. Za současných okolností nicméně platí, že obecné soudy by měly judikát SDEU ctít a postupovat v souladu s ním. Nevím o případu, kdy by tomu tak nebylo. 3.7.2012 10:29
OTÁZKA: Je nutné si zavazadlo před odletem vyfotografovat ohledně možné pozdější stížnosti, pokud by došlo k jeho poškození? Protože jinak by to bylo moje slovo proti jejich, či ne? Mohli by tvrdit, že poškozeno již bylo. Nebo se více věří klientovi, než dopravci? Richard Hlavsa
ODPOVĚĎ: Ano, je vhodné si zavazadlo vyfotografovat, každý důkaz se případně může hodit. Nicméně dopravce by neměl poškozené zavazadlo přijmout k přepravě. 3.7.2012 10:30
OTÁZKA: Dobrý den, co ta odpovědnost v souladu se s mlouvou znamená konkrétně a čím se liší od reklamace? Tedy co konkrétně musím dělat, abych mohla vrátit (či získat zpět peníze) za nákup vadné elektroniky čo oblečení.
ODPOVĚĎ: Rozpor s kupní smlouvou se liší od zákonné záruky tím, že v rámci rozporu s kupní smlouvou prodávající odpovídá za shodu s kupní smlouvou v okamžiku předání zboží. Zákonná záruka se týká vad, které vzniknou až následně. Při rozporu s kupní smlouvou jsou práva kupujícího silnější, může si zvolit mezi opravou a výměnou věci. Pokud není oprava či výměna možná, může spotřebitel od smlouvy odstoupit a požadovat vrácení peněz, popř. může nárokovat slevu z ceny a zboží si ponechat. U zákonné záruky se rozlišuje mezi vadami odstranitelnými a neodstranitelnými. Spotřebitel má především právo na bezplatnou opravu. Na výměnu věci má kupující nárok, pokud to není nepřiměřené. Odstoupit od smlouvy spotřebitel může v případě neodstranitelné vady. 3.7.2012 10:33
OTÁZKA: Jakým způsobem se platí clo při nákupu zboží ze třetích zemí. Je třeba nákup nad určitou částku hlásit či se registrovat? A jak je to s DPH při nákupu zboží v zemích EU? Platím ho zde nebo v zemi nákupu?
ODPOVĚĎ: Dobrý den, problematikou daní a cel se Evropské spotřebitelské centrum nezabývá. Informace jsou dostupné na webu celní správy ČR, viz http://www.celnisprava.cz/cz/clo/informace-pro-fyzicke-osoby/Stranky/informace-celni-spravy-ceske-republiky-pro-cestujici-o-zmenach-pri-dovozu-zbozi-na-uzemi-eu-ze-tretich-zemi-neclenske-zeme.aspx Pokud jde o DPH v zemích EU, platíte jej vždy v zemi nákupu. Výjimkou je dovoz nových vozidel, kde se platí DPH v zemi registrace vozidla, podrobnější informace viz http://www.evropskyspotrebitel.cz/auto-moto/dph-pri-dovozu-aut-27156 3.7.2012 10:39
OTÁZKA: Najdu někde seznam společností s celoevropskou působností, u kterých, když zakoupim výrobek v zahraničí, mohu uplatnit reklamaci zde v Čechách? Richard Hlavsa
ODPOVĚĎ: Takový seznam bohužel k dispozici není. Prodávající obecně nemá povinnost takovou službu nabízet. Pokud ji nabízí, měla by být výslovně uvedena v záručním listě. Doporučuji si vždy před nákupem ověřit, zda prodávající či výrobce disponují sítí autorizovaných servisů v ČR, které případnou reklamaci vyřídí. Pokládání otázek již bylo ukončeno. Děkuji všem čtenářům a přeji pěkný den. 3.7.2012 10:59
OTÁZKA: Jak je to s povinností chránit se proti úpadku u leteckých společností a u cestovních kanceláří?
ODPOVĚĎ: Cestovní kanceláře mají ze zákona povinnost pojištění proti úpadku. U leteckých společností tomu tak není. I s ohledem na poměrně vysoký počet leteckých společností, které v poslední době zkrachovaly, se na úrovni EU začíná diskutovat o stanovení povinnosti pojištění také u leteckých společností. 3.7.2012 11:03

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.