Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové banky mají přes dva miliony klientů a vydělávají stovky milionů

  13:04aktualizováno  13:04
To, co ze začátku vypadalo jako sázka na velkou nejistotu, se akcionářům tzv. nových bank začíná vyplácet. Všechny - až na Zuno - jsou už v zisku. Nejvíc loni vydělaly mBank a Air Bank.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: koláž iDNES.cz

Dotáhnout se na největší banky bude jejich nejmenším konkurentům trvat ještě asi dlouho. Jejich zisky se liší o řád - ty největší vydělávájí přes deset miliard, ty nejmenší desítky až stovky milionů. Kromě Zuna, které je od počátku ztrátové a neví se, kdy začne vydělávat.

„Další hospodaření bude záležet také na změně vlastnictví a následném směřování Zuno, proto nejde predikovat, kdy se banka dostane do zisku,“ říká k tomu mluvčí banky Vladimír Michna.

Jak se daří novým bankám

Air Bank

  • počet klientů: 460 tisíc
  • poslední známý hospodářský výsledek: 268 mil. Kč (rok 2015)

Equa bank

  • počet klientů: 200 tisíc
  • poslední známý hospodářský výsledek: 21,5 mil. Kč (1. čtvrtletí 2016)

Fio banka

  • počet klientů: 590 tisíc
  • poslední známý hospodářský výsledek: 97,6 mil. Kč (rok 2015, odhad)

mBank

  • počet klientů: 573 tisíc
  • poslední známý hospodářský výsledek: 279 mil. Kč (rok 2015, před zdaněním)

Zuno

  • počet klientů: 280 tisíc
  • poslední známý hospodářský výsledek: ztráta 151,3 mil. Kč (rok 2015)

Přesto jsou hospodářské výsledky pětice tzv. nových bank velké zadostiučinění proti předpokladům škarohlídů, kteří jim nedávali šanci na úspěch.

V pátek zveřejnila výsledky za loňský rok Air Bank: vykázala čistý zisk 268 milionů korun, meziročně o 14 procent méně. Důvodem poklesu byl mimo jiné růst počtu klientů o třetinu, kterým loni banka vyplatila na úrocích přes 600 milionů korun.

Nové banky - tedy Air Bank, Equa bank, Fio banka, mBank nebo Zuno - už mají přes dva miliony klientů. Čím dál více lidí je přitom považuje za svou hlavní banku.

Podle průzkumu společnosti STEM/MARK uvažuje 43 % Čechů o tom, že změní svou hlavní banku. Hlavním důvodem ke změně jsou pro 64 % lidí vysoké poplatky za používání účtu, pro 31 % nízké úroky u spoření a pro 17 % naopak vysoké úroky u půjček. Mezi další důvody ke změně patří třeba neochota banky vyhovět nějakému požadavku nebo špatný servis na pobočkách či po telefonu. Kdyby si dnes Češi znovu vybírali, kde si otevřou běžný účet, 55 % by si vybralo některou z pěti nových a jen 25 % některou ze tří velkých bank.

Jednoduchost a žádné poplatky

Menší banky lákají klienty hlavně na jednoduchost a nízké nebo žádné poplatky. Bezpoplatková politika v posledních letech přinutila i velké banky, aby své sazebníky přehodnotily.

V poslední době na sebe v této oblasti opět upozornila Česká spořitelna. Zavádí bizarní dvacetikorunový poplatek za platby klientů na některých rizikových webech - na „černé listině“ se ocitnou stránky s porno obsahem, sázkami či hazardem (více čtěte zde).

„Tyto transakce jsou totiž obecně rizikovější, protože obchodníci jsou často nezabezpečeni. Poplatek také funguje jako upozornění, na jakých stránkách klient platí,“ vysvětluje krok České spořitelny její mluvčí Kristýna Havligerová.

Jak dlouho fungují

mBank - od listopadu 2007

Fio banka - od září 2010

Zuno - od července 2011

Equa bank - od září 2011

Air Bank - od listopadu 2011

Množí se ale názory, že banky by klienty tímto způsobem neměly vychovávat. „Pokud jsou takové poplatky myšleny jen jako varování před nějakými stránkami, umíme si představit i jiný způsob, jak na ně klienty upozornit, a to úplně bezplatně. Pokud s tím má banka spojené nějaké náklady, pak záleží samozřejmě jen na ní, jestli je chce na klienty tímto způsobem přenášet nebo ne,“ říká mluvčí Air Bank Vladimír Komjati.

„Účelem bankovních služeb je podle nás zjednodušovat lidem život a pomáhat jim dosahovat svých cílů. Banka by měla respektovat soukromí a svobodu a neměla by sama nikoho soudit,“ přidává se mluvčí Zuno Michna.

Letos se chtějí nové banky i nadále soustředit na to, aby byly ve spoření i půjčkách atraktivní hlavně pro drobné klienty, některé rozšiřují svou nabídku i pro podnikatele. „Chceme rozjet investiční samoobsluhu, spustit další nové produkty pro další segmenty – především živnostníky, mladé lidi a klienty, kteří nám tak říkajíc vyrostli za těch osm let, co jsme na českém trhu, a třeba místo studentů jsou z nich dnes manažeři a úspěšní zaměstnanci,“ říká mluvčí mBank Pavel Vlček.

Equa bank chystá například kontokorent a platební terminály pro firemní klienty, nedávno představila hypotéku na výstavbu. Vylepšení svých hypoték přinesla i Fio, která připravuje také novinky v podobě kreditních karet, funkce 3D Secure nebo pojištění proti phishingu.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.