Jak se lákají zahraniční investoři?

Přilákat do země investora na daňové úlevy není až tak těžký úkol. Mnohem složitější je prosperující společnosti v zemi udržet. Na tom se shodují prakticky všichni odborníci, kteří se přímými zahraničními investicemi zabývají. Právě odpověď na otázku, jak investory udržet, byla hlavním tématem nedávného madridského investičního fóra. Právě v Madridu se setkali zástupci agentur na podporu zahraničních investic z celého světa s šéfy velkých nadnárodních společností.

Jednoduchý a naprosto účinný recept na udržení špičkových investorů zatím nikdo nezná.

"Vždy je dobré nespoléhat se jen na výhody plynoucí z pobídkových programů. To je jeden z předpokladů prvotního úspěchu. Pak je důležité vybudovat kvalitní vzdělávání, které vyškolí odborníky pro výroby s nejvyšší přidanou hodnotou.
Firmy z této oblasti, která stojí na kvalitní práci, zůstávají nejdéle. A pak je pochopitelně nutné mít dobrý právní systém, otevřenou ekonomiku bez bariér a pracující státní instituce," řekl na Světovém investičním fóru v Madridu Jan Scheers, partner londýnské poradenské kanceláře PricewaterhouseCoopers.

Šéf Fordu pro Evropu Nick Scheele pak přidává další radu: Co nejvíce snížit podnikové daně, tak, aby firmy neutíkaly do zemí, kde je levněji. "Jenže když postupně budou snižovat daňovou zátěž všechny státy, tak stejně budou investice mířit do zemí s levnou pracovní silou.

Vzdělání a kvalita lidí je přednější než hovory o daních," oponuje Juan Martinez Vicente ze španělské investiční agentury Arpegio. Ani tolik úspěšnému Irsku, známému nízkými daněmi, se už zdaleka nedaří tolik jako ještě před několika lety.

Ze zeleného ostrova podle Jana Scheerse dokonce začínají odcházet první investoři do Belgie, Nizozemska a jižního Švédska. "Nejúspěšnější v lákání pokročilých technologií je Nizozemsko s vysokou jazykovou vzdělaností a perfektním dopravním zázemím díky obřímu letišti v Amsterodamu," říká Scheers.

Co bude dělat země, ze které investoři z oblasti špičkových technologií odcházejí? Toto téma podle světových ekonomů a manažerů zůstává zatím stále otevřené.

"Nemyslím si, že by všichni vyspělí investoři utíkali z jedné země. To se může stát pouze u méně sofistikovaných výrob. Tam jsme toho svědky v západoevropských zemích poměrně často," soudí Martin Jahn, šéf české agentury CzechInvest.

CzechInvest se nyní nejvíce zaměřuje na firmy z oblasti hi-tech a strategických služeb. "I naším tématem číslo jedna je proto nyní pochopitelně vzdělávání," říká Jahn.

Kromě výpočetní techniky se v nejbližších letech odehraje největší boj o zahraniční investice na poli automobilové výroby, v biotechnologiích a ve farmacii. Česko přitom vidí šanci téměř ve všech odvětvích. "Snad jen u farmacie nemáme v porovnání zejména s Maďarskem, kde má tento průmysl velkou tradici, příliš mnoho šancí," míní Martin Jahn.

Pokud lze najít nějaký rozdíl mezi vyspělými zeměmi a východní Evropou, je to typ investic. V Česku a okolních středoevropských zemích jasně dominují nové továrny na zelené louce.

V západní Evropě a severní Americe naopak vedou fúze a akvizice. "Ty v celosvětovém měřítku představují 85 procent všech přímých zahraničních investic a jsou na vzestupu. Naproti tomu počet továren na zelené louce nijak zvlášť v posledních letech neroste," říká Scheers.

Vysvětlení je jednoduché. V České republice není dostatek kvalitních a přitom nezadlužených firem, o něž by investoři stáli. Při pohledu na statistiku projektů na zelené louce na tom však země není vůbec špatně.

"U nás se v posledních letech příliv těchto investic výrazně zvyšoval. Muselo to být na úkor někoho jiného. Mohou za to jednak naše pobídky, jednak i fakt, že se celkově přeci jen v tuzemsku zlepšuje prostředí pro podnikání," vysvětluje Martin Jahn.

Starosti mají ale další země, které rovněž nemají firmy, které by mohly nabídnout k fúzím. A bohužel zatím nedokáží ani lákat investory pro nové projekty na zelené louce. To je třeba případ Slovenska.

"Nyní již máme rovněž kvalitní systém pobídek, ale ještě schází dostatek investičních zón. Věřím ale, že jak se vylepšuje povědomí o Slovensku, podaří se nám získat jeden dva velké projekty. Ty pak budeme moci představovat po světě jako reference," říká šéf slovenské agentury Alan Sitár.

Podobné starosti vůbec nemusí mít v Saúdské Arábii. "Naše nová politika je taková, že nutíme firmy, které u nás investují do ropného průmyslu, aby s sebou přivedly i investice do jiných oblastí. To se daří stále více," pochvaluje si šéf saúdskoarabské investiční agentury Abdul Rahman Al-Saleh.