Jak se mění trh taxislužeb? Odpovídal Ondřej Krátký z Liftago

vydáno 11.5.2017 12:30
Mobilní aplikace, přes které si lidé objednávají jídlo nebo rezervují jízdenku, má v telefonu skoro každý obyvatel většího města. Nemálo z nich si přes ně sjednává i individuální dopravu. Jak se taxislužba v Česku a ve světě mění, popsal ve čtvrtečním online rozhovoru se čtenáři iDNES.cz zakladatel Liftago Taxi Ondřej Krátký.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 11. května 2017 do 13:45

OTÁZKA: Ahoj Ondro, chtěl bych se zeptat, jestli plánujete aplikovat na řidiče a jejich auta nějaký ´vyšší liftago´ standard. S čím se často setkávám je, že je kvalita a čistota vozidel u jednotlivých řidičů velmi rozdílná. Stejné je to s vystupováním a např. oblečením jednotlivých řidičů. Díky za odpověď Ondřej Ondřej Peterka
Ondřej Krátký: Zdravím Ondro, díky za dotaz :) Liftago je tak dobré, jako zpětná vazba či hodnocení, které od řidičů a pasažérů dostáváme. Protože appka umožňuje výběr, doporučuju reflektovat hodnocení řidiče - hodnocení 4.8* je při dnešním standardů "normální" a 4.9* a výše znamená zpravidla skvělé vystupování i schopnost řešit nestandardní situace. V dalším vydání aplikace bude navíc u některých řidičů označení "PREMIUM", které usnadňuje výběr lepších vozů. Fajn den! 11.5.2017 13:02
OTÁZKA: Proč jste se pustil do tohoto byznysu s taxikáři, která je sortou lidí z dost špatnou pověstí? Matěj Kolomný
Ondřej Krátký: Dobrý den, Matěji, po třech letech podnikání můžu říct, že "sorta taxikářů" je shodná se sortou společnosti. Vždy je dostatečně velká část, která je dostatečně vpohodě na to, aby poskytovala dobrou službu a naše výsledky to doufám dokazují.. Když máte byznys se hodně problémy, bude vaše řešení pak o dost potřebnější a žádanější.. Do Liftaga jsme se ale pustili kvůli vizi městské mobility, kterou máme. Chceme do budoucna více pomáhat se zahlcením městské přepravy. Už se nám daří i kecat do legislativy, která tomu pomůže. Hezký den 11.5.2017 13:05
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se zeptal, jaké jsou Vaše vztahy s kolegy z Uberu? Petr
Ondřej Krátký: Uber je skvělá technologie, konkurent Liftaga, ale bohužel také neodpovědný byznys. Aktuálně velmi tvrdě bojuji proti desinformacím, které tu Uber plodí. Místo dodržování pravidel se skrývá za sdílenou přepravu, kterou není, a využívá neschopnosti státu, který je povinen vyhmáhat zákon a u Uberu mu to nejde. To je jako nechat hrát Liftago a Uber hokejový zápas a dovolit Uberu faulovat s tím, že to je populární. Sranda je, že tenhle zápas dokážeme hrát velmi úspěšně i s handicapem legální nálepky "taxi". Těším se na situaci, kdy bude Uber donucen hrát podle stejných pravidel a bude konečně motivován ke moderznizaci prospěšné pro všechny, o kterou se my snažíme. Pak budou i vztahy lepší. 11.5.2017 13:08
OTÁZKA: Jak vybíráte taxikáře, kteří pro vás jezdí? Jaké máte vztahy s klasickými dispečinky? taxikář
Ondřej Krátký: Dobrý den, máme tu výhodu, že už dva roky neděláme reklamu na nové řidiče, přesto máme nával na doporučení. Spokojení řidiči jsou Ti kvalitní a ti zase doporučují ty slušné. My se pak staráme o ůvodní trénink řidičů (to dělá jeden zkušený řidič) a pak už kvalitu řidičů i zákazníků hlídá hodnocení a nějaká naše vlastní automatická upozornění (zpoždění řidiče, rušení jízd zákazníkem, delší trasy atd). Většina velkých dispečinků se snaží nás stále blokovat, ale řidiči živnostníci si většinou nenechají bránit a vytěžují se i přes Liftago. Přes ostře konkurenční vztah s dispečinky se však nyní snažíme komunikovat ve prospěch lepší regulace. 11.5.2017 13:12
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se zeptal jestli vidíte většího nepřítele ve společnosti Uber nebo ve státě, který klade dobrovolné výměně peněz za službu překážky? Milan
Ondřej Krátký: Dobrý den, Milane, to je vtipná otázka :-) Zákon je zastaralý v momentě, kdy je účinný, takže to je prostý fakt. Nám zákon nebránil dosáhnout podobných výsledků jako Uber. Odvezeme přes 110.000 lidí měsíčně a děláme to legálně, jen některé předpisy nám byznys prodražují a některé jsou prostě zbytečně oldschool. Uber je skvělá technologie, ale třeba koukat na její zájmy - momentálně nemá motivaci nastavit lepší podmínky pro všechny, ale bojuje za status quo, který je pro ni profitabilnější - na amatérských řidičích si bere 2-3násobek toho co by dokázal na taxikářích a proto se snaží o naprostou deregulaci, která zas není odpovědná vůči dopravní situaci. Nekontrolovatelný příliv komerčních řidičů dokáže krásně město ucpat - viz nyní SF, NY nebo Londýn.. Mějte se 11.5.2017 13:15
OTÁZKA: Dobrý den, jak vidíte budoucnost v indiviuální a sdílené dopravě? Budou si lidé skutečně půjčovat auta? Co si myslíte o dopravních řešeních Elona Muska? -rm Roman Nezvěst
Ondřej Krátký: Dobrý den, Romane, vidím jí optimisticky. Vpodstatě pokud budou úspěšně služby, které postupně nahradí potřeby, proč sedáte do vlastního auta, už nebude důvod si jej kupovat. Část těch potřeb je on-demand taxi, část je sdílená přeprava na komerčních řidičích (UberPool), ale největší efekt bude mít nekomerční sdílení (něco jako BlaBlaCar ve městě). Lidi si opravdu mohou auta půjčovat a být sami řidiči jen na delší vzdálenosti, víkendové tripy a podobně. Služby jako my a ostatní by mohli být komplementy k náhradě vlastních osobních aut. Elon Musk je skvělý vizionář, který má neskutečnou výzvu, fandím mu. Jeho úspěch bude záviset na tržním úspěchu aktuální nejlevnější řady vozů Tesla. 11.5.2017 13:19
OTÁZKA: Dobrý den Ondro, zajímalo by mě, co si vůbec myslíte o zákonech či předpisech, které jsou nutné k provozování taxi. Protože mě jako zákazníka vůbec nezajímají věci jako taxametr (když mám aplikaci a můžu vše kontrolovat sám) nebo to, zda řidič má zkoušku z místopisu. Mě jako zákazníka totiž zajímá jen dostat z bodu A do bodu B, a to za co nejlepší cenu. Ať si taxikáře děla kdo chce, no ne? :-) Když nebudu spokojen, tak příště s danou firmou nepojedu... Díky David
Ondřej Krátký: Dobrý den, Davide, souhlasím s Vámi z hlediska zákazníka naprosto :-) Fígl je v tom, že ta modernizace proběhnout musí ruku v ruce s odpovědností zprostředkovatelů dopravy, jako jsme my, Uber nebo dispečinky. Výsledky jdou dělat legálně už dnes, ale Uber regulaci porušuje, protože to je levnější a rychlejší způsob dosažení monopolu na trhu. Pokud se bude deregulovat neodpovědně, budeme za 2 roky řešit ucpání měst řidiči, kteří si chtějí vydělávat a nahrazují MHD, kterému konkurují. To se dějě teď v San Franciscu a je to špatně. Viz: http://www.sfexaminer.com/uber-war-sf-agencies-increasingly-conflict-ride-hail-giant/ Hezký den 11.5.2017 13:22
OTÁZKA: Dobrý den, jak to vypadá s rozšířením Liftago mimo Prahu? Třeba v Pardubicích zuří válka taxislužeb v zásadě na úrovni jednotlivých dispečinků a Liftago by myslím velice této situaci prospělo, protože v současnosti velké dispečinky dokáží válcovat konkurenci, hlavně jednotlivce, nízkými cenami, aniž by bylo jasné, jestli jde jen o cenu válečnou, nebo tržní. Zkrátka velké firmy dokáží cenu stlačit, ovšem jen na dobu než vytlačí konkurenci. Aleš
Ondřej Krátký: Dobrý den, Aleši, strašně rád bych měl Liftago přinejmenším v každém krajském městě, ale brání nám vlastní kapacita. V řadě krajských měst včetně Pardubic desítky řidičů registrovaných máme. Pomohla by například spolupráce s některým menším pokrokovějším dispečinkem a využití jejich řidičů pro rychlý start. S cenovou válkou nesouhlasím, vede k cenové spirále a poklesu kvality. Liftag se jí neúčastní, chceme růst udržitelně. Kdybyste měl tipy na Pardubice, dejte mi vědět na mail jméno zavináč liftago.com Fajn den :-) 11.5.2017 13:25
OTÁZKA: Ahoj Ondro, co by měl prosím udělat mladý člověk, který teď maturuje, vidí úspěch start-upů a třeba i tvůj příběh přesunu z korporátu k Liftagu a chtěl by prostě naskočit na podobně úspěšnou vlnu? Je nějaký recept? Studium, praxe, stáže, cestovat? Díky! Alex
Ondřej Krátký: Ahoj Alex :-) Podle mě by si měl vybrat cokoliv, co je pro něj trochu výstup z komfortní zóny (to značí, že se něco naučí), a kde je od koho se učit (supr lidi). Po splnění těchhle podmínek je prakticky jedno, zda jde o korporát, nebo start-up nebo studium. Hodně štěstí! 11.5.2017 13:27
OTÁZKA: Zdravím, co je pravdy na tom, že řidič Uberu není v případě, že zraní cestujícícho pojištěn, a problém má následně i cestující? Jak se toho řeší? Jak toto řeší Liftago? díky Petr Havelka
Ondřej Krátký: Dobrý den, Petře, škoda, že tu není kolega z Uberu... Necítím se komfortně je v jejich nepřítomnosti hejtovat, ikdyž by to na tuhle otázku bylo easy. Každopádně na tohle téma je hodně případů a zkušeností např. v USA - mrkněte. My to řešíme jednoduše: na platformu pouštíme výhradně licencované a prověřené řidiče, kteří jsou za pojištění sami odpovědní. Za stovky tisíc jízd nebyl nikdy problém, který by se nevyřešil standardní pojistnou událostí mezi řidičem a pasažérem. Hezký den, ondřej 11.5.2017 13:32
OTÁZKA: Dobrý den Ondřeji, nemám na Vás žádnou otázku, spíš poděkování, jezdíme pár let už jen s Liftagem a maximální spokojenost po všech stranách :) Držíme palce a děkujeme za služby. Eva
Ondřej Krátký: Dobrý den, Evo, ježíš, díky moc :-) Já čekal nějaké útoky konkurence a Vy takhle! Díky a kdyby něco, určitě se nebojte si stěžovat a dát zpětnou vazbu. Krásný den, Ondra 11.5.2017 13:33
OTÁZKA: Dobrý den, Ondřeji. Koho budete volit na podzim? Ptám se jako podnikatel, podnikatele. Protože ze současné situace je mi na zvracení a je to bída. Tom Pálek
Ondřej Krátký: Dobrý den, Tome, to je strašně těžká otázka. Mám výhodu, že teď musím obcházet řadu politků a vidím snadno rozdíl mezi slovy a činy. Takže na podzim si udělám shrnutí zkušenosti a práce, kterou kdo odvedl a rozhodnu se. Klidně mi pak napište a porovnáme volbu :-) ondrej@liftago.com Hezký den 11.5.2017 13:37
OTÁZKA: Dobrý den, jak řešit to že aplikaci nemám, mám Nokie popř. Ericssona a jediný placatý mám s windows. Jako neandroidí uživatel v podstatě nechápu jak mám použít Vaši službu, a nejsem žádný důchodce. U klasických firem prostě zavolám a objednám. Martin
Ondřej Krátký: Dobrý den, Martine, u vás se musím omluvit, ale prostě nemáme zdroje na to vyvinout a udržovat v dostatečné kvalitě další platformu kromě iOS a Android. Je mi to fakt líto. Nicméně pracujeme na webovém rozhraní, které dnes už testujeme z firmami v rámci firemní taxislužby, kterou nabízíme - třeba se takhle k Vám Liftago dostane. Pokud Vám není sympatický Uber kvůli způsobu svého podnikání, tak z velkých taxislužeb s WindowsPhone appkou je myslím "Taxi Praha". Mějte se 11.5.2017 13:42
OTÁZKA: Ještě jednou dobrý den, jaké máte další plány s Liftagem? Můžete nastínit, kam se chcete ubírat jak funkcemi pro klienta, tak třeba expanzí do jiných oblastí "veřejné dopravy"? Tom Pálek
Ondřej Krátký: Ještě jednou zdravím Tome :-) Ten cíl je vydělat si na další inovace přes firemní klientelu, která nám skvěle začala fungovat (tam jsou nějaké fakturační a výdajové funkcionality). Momentální inovace tedy směřují do webového objednávání pro firmy, recepce a concierge. Dále interně makáme na serverových vychytávkách, které nám umožní odvézt více zákazníků ve špičce a vyrovna poptávku s nabídkou. Dále se jedná o možné napojení na další přepravní služby typu bike- a car- sharing, expanzi za hranice a (skutečnou) spolujízdu ve městě. V nejzazším horizontu pak autonomní řízení, kvůli kterému dnes spolupracujeme na úpravě legislativy v rámci dvou pracovních skupin (jedna při Vládě a jedna při min.dopravy). Prostře jak poptávka roste, budeme ji uspokojovat alternativními možnostmi, které by měli být prospěšné i pro města :-) 11.5.2017 13:46
OTÁZKA: Dobrý den, v noci na Nový Rok jsem hledal taxi z pražských Vinohrad do městečka Říčany, tedy asi 25km trasy. V mobile mám dvě aplikace - Liftago a Uber. Zatímco u Uberu mi naskakovali řidiči s cenou 1.500-2.000, s vámi jsem jel tuším za něco kolem 800. Normálně jezdím za 500 cca. Vaši cenu chápu, byla to špička, ale je vůbec nabízená cenovka Uberu legální?? Martin
Ondřej Krátký: Zdravím Martine, cena za 800 byla přesně nástupka, maximální pražský tarif (28 Kč/km) a nějaké provozní čekání (semafory a spol.). Takže podle toho to vypadá, že ta cena Uberu opravdu nebyla v rámci legálních limitů. Problém je ale širší - variabilní cena pomáhá vyrovnávat výkyvy v poptávce a myslím si, že je to pokrokové. Problém je, když používáte podnákladové ceny, takže nachytáte spoustu zákazníků, kteří to ve špičce svým zájmem prodraží ostatním. Ještě větší problém je, když by služby jako my svou cenou konkurovali MHD... To o čem se tu bavíme je prostě o odpovědnosti jednotlivých platforem vůči městům a způsobu, jakým informují zákazníka o ceně svých služeb. 11.5.2017 13:50