Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zrod konkurence: od kuřáckých vozů přes vlaky na papíře po motorák

  12:59
Konkurenci dopravců na železniční trati mezi Prahou a Ostravou berou lidé už jako samozřejmost. Jenže než před čtyřmi a půl lety vyjel na trasu poprvé vlak RegioJetu, předcházely tomu roky nesplněných projektů a plánů.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Jako první se chtěl na trasu vrhnout soukromý dopravce Railtrans. Nebyl na železnici nováček: provozoval například vlaky mezi Sokolovem a Kraslicemi, na severu Čech úspěšně zápasil svým motorákem na trati z Liberce do Varnsdorfu.

Plán měl Railtrans jednoduchý. Použité vozy ze zahraničí a lokomotivy Siemens měly jezdit mezi Prahou a Ostravou devětkrát denně. Cesta měla být levnější, než u Českých drah, ideálně pod 250 korun. Tolik stála cesta z Prahy do Ostravy uživatele Kilometrické banky. Už tehdy RT Express plánoval například vlastní stevardy, kteří se později na trase stali samozřejmostí. V plánu byl i kuřácký vůz.

České dráhy se konkurence už tehdy nebály. „Nabídka Českých drah na trase Praha - Ostrava je zcela bezkonkurenční z hlediska rychlosti přepravy i nabízeného servisu,“ řekl v roce 2006 mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj, který nakonec zakotvil u RegioJetu a Student Agency.

Vlaky Railtransu se dostaly i do jízdního řádu, dál ale ne. Dopravce nezískal povolení pro provoz lokomotiv Siemens v Česku a projekt vzdal. Jedním z důvodů byly i probíhající rekonstrukce koridoru, kvůli kterým by lokomotiva nedostala prostor na pražském hlavním nádraží.

Žlutomodrá rivalita

Od roku 2007 ovládl mediální prostor s plány na nové vlakové spoje Radim Jančura. Nejprve představil projekt HighJet, což měly být vlaky Stadler Flirt upravené na míru právě Jančurovi. Měli mít šest tříd včetně kina či zasedačky pro služební cesty.

Jenže zůstalo u plánů a vypadalo to, že Jančurovy vlaky nikdy nevyjedou. „Jeho žlutý vlak zůstane, nejspíše už natrvalo, jen obrázkem vytvořeným v počítači a na české koleje nikdy nevyjede,“ prohlásil například sebevědomě ve firemním časopise Železničář generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

Jančura se Žaludou se prakticky nenáviděli: především ze strany Jančury přicházely pravidelné útoky na České dráhy, šéf společnosti Student Agency byl hlavním kritikem jejich hospodaření i desetileté smlouvy, kterou uzavřela na sklonku roku 2009 bez soutěže s ČD úřednická vláda. Státní dopravce si tak zajistil přes 120 miliard na deset let, s kterými už mohl jít snáz na dluhopisový trh a půjčovat si na nákupy nových vlaků.

Velký test vlaků: jak se jezdí po nejlevnější trati v Evropě

Jančura koncept Highjet opustil krátce poté, co k němu nastoupili dva manažeři Českých drah: Jan Paroubek a Jiří Schmidt. Ti mu pomohli sehnat přes dvacet let staré elektrické lokomotivy z Itálie vyrobené Škodou Plzeň. Když je v polovině roku 2010 přivezli, začalo být i managementu ČD jasné, že Jančurovy vlaky opustily počítač. K tomu jim ještě vyfoukl desítky vozů z rakouských drah, které byly ve velmi dobrém stavu a dopravce se jich zbavoval kvůli nákupu railjetů.

Zatímco Paroubek krátce po rozjezdu RegioJetu firmu opustil, Schmidt pro Jančuru pracuje dál. Paroubka si najal Leoš Novotný mladší, další nový hráč v železničním byznysu. Své plány představil poprvé na podzim roku 2010. Syn někdejšího majitele Hamé se rozhodl pro stejné vlaky, jako původně Jančura. Švýcarský výrobce Stadler byl po zkušenostech s Jančurou k další zakázce do Česka skeptický, nakonec se ale dohodli a díky financování od Credit Suisse a potížím s Jančurovým rozjezdem to jednu chvíli vypadalo, že nakonec bude na kolejích mezi Prahou a Ostravou první.

Jančura vyjel nakonec dříve - na konci září 2011. „Firma Regiojet nám loupe perníček, ten nejsladší a nejmedovější,“ prohlásil při nástupu RegioJetu tehdejší šéf osobní dopravy ČD Antonín Blažek. Právě to, jak firma zareagovala na konkurenci, ho pár měsíců poté stálo místo.

Válka o levnější jízdné

Začala cenová válka, z níž těží zákazníci dosud. Ceny základních jízdenek spadly prakticky na polovinu „Je vidět, že České dráhy potřebovaly konkurenci jako sůl,“ komentoval tehdy už mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Zlevnění Českých drah už pátým rokem řeší antimonopolní úřad. Najednou se v ČD začaly objevovat vlakušky nebo rozdávat noviny či voda, přesně jako u konkurence. RegioJet měl rychlý úspěch i díky tomu, že cestující Českých drah nemohli dopravci zapomenout, jak se k nim choval před nástupem konkurence.

Novotného vlaky vyjely o rok později pod názvem Leo Express. Pro řadu lidí nepochopitelný název vzhledem k tuzemskému erotickému časopisu se na úvod potýkal s velkými provozními problémy a vysokou ztrátovostí. „První rok bylo peklo,“ připomněl loni při tříletém výročí Novotný. Zatímco zprvu nevystupoval tak agresivně proti Českým drahám jako Jančura, postupně svoji rétoriku změnil.

Konkurenční boj přinutil dopravce vymýšlet, jak na trase zaujmout. Leo Express začal jezdit až na Slovácko, kam se mu nacpal s novým jízdním řádem i RegioJet. Oba začali jezdit také na Slovensko.

Konkurence zatím dál trvá a ještě nepatrně přiostří. Od března spouští svůj vlak na koridoru společnost Arriva. Svoji motorovou jednotku pošle na víkend přímým spojem z Prahy do Trenčína, v sobotu tam, v neděli zpět.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Pár kilometrů, poloviční ceny. Byty na severu Čech jsou dražší než v Německu

5. května 2024

Premium Navzdory zpomalení ekonomiky a vysokým úrokovým sazbám cena nemovitostí na českém trhu za poslední...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....