Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Zrod konkurence: od kuřáckých vozů přes vlaky na papíře po motorák

  • 87
Konkurenci dopravců na železniční trati mezi Prahou a Ostravou berou lidé už jako samozřejmost. Jenže než před čtyřmi a půl lety vyjel na trasu poprvé vlak RegioJetu, předcházely tomu roky nesplněných projektů a plánů.

Jako první se chtěl na trasu vrhnout soukromý dopravce Railtrans. Nebyl na železnici nováček: provozoval například vlaky mezi Sokolovem a Kraslicemi, na severu Čech úspěšně zápasil svým motorákem na trati z Liberce do Varnsdorfu.

Plán měl Railtrans jednoduchý. Použité vozy ze zahraničí a lokomotivy Siemens měly jezdit mezi Prahou a Ostravou devětkrát denně. Cesta měla být levnější, než u Českých drah, ideálně pod 250 korun. Tolik stála cesta z Prahy do Ostravy uživatele Kilometrické banky. Už tehdy RT Express plánoval například vlastní stevardy, kteří se později na trase stali samozřejmostí. V plánu byl i kuřácký vůz.

České dráhy se konkurence už tehdy nebály. „Nabídka Českých drah na trase Praha - Ostrava je zcela bezkonkurenční z hlediska rychlosti přepravy i nabízeného servisu,“ řekl v roce 2006 mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj, který nakonec zakotvil u RegioJetu a Student Agency.

Vlaky Railtransu se dostaly i do jízdního řádu, dál ale ne. Dopravce nezískal povolení pro provoz lokomotiv Siemens v Česku a projekt vzdal. Jedním z důvodů byly i probíhající rekonstrukce koridoru, kvůli kterým by lokomotiva nedostala prostor na pražském hlavním nádraží.

Žlutomodrá rivalita

Od roku 2007 ovládl mediální prostor s plány na nové vlakové spoje Radim Jančura. Nejprve představil projekt HighJet, což měly být vlaky Stadler Flirt upravené na míru právě Jančurovi. Měli mít šest tříd včetně kina či zasedačky pro služební cesty.

Jenže zůstalo u plánů a vypadalo to, že Jančurovy vlaky nikdy nevyjedou. „Jeho žlutý vlak zůstane, nejspíše už natrvalo, jen obrázkem vytvořeným v počítači a na české koleje nikdy nevyjede,“ prohlásil například sebevědomě ve firemním časopise Železničář generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

Jančura se Žaludou se prakticky nenáviděli: především ze strany Jančury přicházely pravidelné útoky na České dráhy, šéf společnosti Student Agency byl hlavním kritikem jejich hospodaření i desetileté smlouvy, kterou uzavřela na sklonku roku 2009 bez soutěže s ČD úřednická vláda. Státní dopravce si tak zajistil přes 120 miliard na deset let, s kterými už mohl jít snáz na dluhopisový trh a půjčovat si na nákupy nových vlaků.

Velký test vlaků: jak se jezdí po nejlevnější trati v Evropě

Jančura koncept Highjet opustil krátce poté, co k němu nastoupili dva manažeři Českých drah: Jan Paroubek a Jiří Schmidt. Ti mu pomohli sehnat přes dvacet let staré elektrické lokomotivy z Itálie vyrobené Škodou Plzeň. Když je v polovině roku 2010 přivezli, začalo být i managementu ČD jasné, že Jančurovy vlaky opustily počítač. K tomu jim ještě vyfoukl desítky vozů z rakouských drah, které byly ve velmi dobrém stavu a dopravce se jich zbavoval kvůli nákupu railjetů.

Zatímco Paroubek krátce po rozjezdu RegioJetu firmu opustil, Schmidt pro Jančuru pracuje dál. Paroubka si najal Leoš Novotný mladší, další nový hráč v železničním byznysu. Své plány představil poprvé na podzim roku 2010. Syn někdejšího majitele Hamé se rozhodl pro stejné vlaky, jako původně Jančura. Švýcarský výrobce Stadler byl po zkušenostech s Jančurou k další zakázce do Česka skeptický, nakonec se ale dohodli a díky financování od Credit Suisse a potížím s Jančurovým rozjezdem to jednu chvíli vypadalo, že nakonec bude na kolejích mezi Prahou a Ostravou první.

Jančura vyjel nakonec dříve - na konci září 2011. „Firma Regiojet nám loupe perníček, ten nejsladší a nejmedovější,“ prohlásil při nástupu RegioJetu tehdejší šéf osobní dopravy ČD Antonín Blažek. Právě to, jak firma zareagovala na konkurenci, ho pár měsíců poté stálo místo.

Válka o levnější jízdné

Začala cenová válka, z níž těží zákazníci dosud. Ceny základních jízdenek spadly prakticky na polovinu „Je vidět, že České dráhy potřebovaly konkurenci jako sůl,“ komentoval tehdy už mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Zlevnění Českých drah už pátým rokem řeší antimonopolní úřad. Najednou se v ČD začaly objevovat vlakušky nebo rozdávat noviny či voda, přesně jako u konkurence. RegioJet měl rychlý úspěch i díky tomu, že cestující Českých drah nemohli dopravci zapomenout, jak se k nim choval před nástupem konkurence.

Novotného vlaky vyjely o rok později pod názvem Leo Express. Pro řadu lidí nepochopitelný název vzhledem k tuzemskému erotickému časopisu se na úvod potýkal s velkými provozními problémy a vysokou ztrátovostí. „První rok bylo peklo,“ připomněl loni při tříletém výročí Novotný. Zatímco zprvu nevystupoval tak agresivně proti Českým drahám jako Jančura, postupně svoji rétoriku změnil.

Konkurenční boj přinutil dopravce vymýšlet, jak na trase zaujmout. Leo Express začal jezdit až na Slovácko, kam se mu nacpal s novým jízdním řádem i RegioJet. Oba začali jezdit také na Slovensko.

Konkurence zatím dál trvá a ještě nepatrně přiostří. Od března spouští svůj vlak na koridoru společnost Arriva. Svoji motorovou jednotku pošle na víkend přímým spojem z Prahy do Trenčína, v sobotu tam, v neděli zpět.