Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ČD mají po arbitráži nejdražší lokomotivy na světě. Do Německa ale nesmí

  5:57aktualizováno  5:57
Prohraná arbitráž se Škodou Transportation udělala z nových lokomotiv Českých drah bezkonkurenčně nejdražší zboží tohoto druhu na světě. Dvacet strojů řady 380 se přitom rozhodly koupit už před 11 lety. Jenže pro ČD to stále není plnohodnotné zboží. Nesmí s nimi do Německa, kam je chtěly nasadit.

Škoda dosud nezískala všechny klíčové papíry pro povolení jezdit v Německu. | foto: Škoda Transportation

České dráhy (ČD) lokomotivy koupily za cenu 2,7 miliardy korun bez DPH. K tomu je nutné přičíst ještě dalších 1,2 miliardy v prohrané arbitráži (psali jsme zde).

Když se pak odečte 208 milionů korun, které ČD nezaplatily v poslední splátce, zastaví se částka na 3,5 miliardách korun, tedy ceně 175 milionů korun za jednu lokomotivu.

Už v době uzavření smlouvy byly lokomotivy relativně drahé: rakouský státní dopravce ÖBB tehdy kupoval od Siemensu lokomotivy Taurus za cenu o pětinu nižší.

Cena za kus se tak vyšplhala bezkonkurenčně nejvýše, za kolik jsou dnes lokomotivy k mání. „Běžná cena vícesystémových strojů je dnes kolem 100 - 110 milionů korun za kus,“ říká Jan Paroubek z National Expressu. Na trhu mnoho vícesystémových lokomotiv není, hlavními výrobci jsou Bombardier s modelem Traxx a Siemens s Vectronem.

Škoda s novými lokomotivami zatím neudělala příliš velkou díru do světa: kromě dvaceti strojů ve vlastnictví Českých drah, jezdí už jenom další dva na Slovensku.

Velké zpoždění způsobila změna norem, kvůli kterým musela Škoda prakticky celý stroj přeprojektovat a vyvinout znovu. Dráhy se chtěly zakázky později zbavit, smlouva ale byla prakticky nevypověditelná.

Škoda dosud nezískala všechny klíčové papíry pro povolení jezdit v Německu. České dráhy přitom na tato povolení čekají, aby mohly jezdit bez přepřahu v Drážďanech až do Hamburku. Ve hře je teď varianta, že si proto půjčí jiné lokomotivy.

Prohraná arbitráž může zdražit jízdné na železnici

Škoda je dlouhodobě na Českých drahách silně závislá zakázkově, zejména v prvních letech znovuvzkříšení firmy žila právě ze zakázek pro státního dopravce a pražský dopravní podnik.

Fotogalerie

Nadprůměrně ziskové hospodaření vedlo nakonec k získání zakázek i na export.

„Zprvu se nevypisovaly žádné soutěže, všechno to šlo do Škodovky. Jsou to zbytečně vyhozené peníze, za které se mohlo pořídit více lepších vlaků,“ hodnotil v roce 2011 zakázky někdejší člen dozorčí rady a železničních odborů a nynější náměstek pardubického hejtmana Jaromír Dušek.

České dráhy od roku 2009, kdy začala velká modernizace jejich vozového parku, utratily ve Škodě přes 20 miliard korun.

Ve sporu o lokomotivy 380 se dráhy nejprve domáhaly vyplacení zhruba miliardy korun za pozdní dodání lokomotiv. Soud jejich požadavek ale zamítl. Místo toho určil, že Škoda Transportation má získat přes miliardu korun: největší část z toho je inflační navýšení ceny lokomotiv v hodnotě 760 milionů korun a doplacení pěti procent kupní ceny, které České dráhy v roce 2011 nezaplatily.

České dráhy chtějí verdikt rozhodčího soudu zvrátit. Obrátí se proto na klasický soud. Pokud by neuspěly, může to podle ministra dopravy Dana Ťoka vést ke zdražení jízdného (psali jsme zde).

Zakázky Českých drah pro firmy skupiny Škoda Transportation za 6 let
NázevCena v milionech korunRok
Oprava násilně poškozeného elektrického vozu číslo 471.0031052015
Rámcová smlouva na dodávky elektrických jednotek pro regionální dopravu12322015
Rámcová smlouva na dodávky elektrických jednotek pro dálkovou dopravu26232014
Dodávka 7 ks dvousystémových elektrických jednotek9422013
Oprava vozu 971.005572011
Dodávka 15 ks třívozových elektrických jednotek20632011
Dodávka 4 ks dvouvozových dvousystémových elektrických jednotek4482011
15 ks City Elefant32882010
8 ks City Elefant17482010
Modernizace 34 vozů Bdt10512010
68 ks jednotek Regionova16992010
Periodické opravy osobních vozů: vozy modernizované pro mezistátní provoz1762015
Periodické opravy osobních vozů: modernizované vozy pro vnitrostátní provoz2062015
Periodické opravy elektrických lokomotiv řady 3804512015
Modernizace 71 osobních železničních vozů5702015
Modernizace 22 osobních železničních vozů5532015
Modernizace 62 ks osobních železničních vozů řady Bp10892015
Periodické hlavní opravy elektrických jednotek: trakce 501152012
Periodické hlavní opravy motorových vozů: trakce 80232,52012
Periodické hlavní opravy elektrických lokomotiv: trakce 306282012
62 ks jednotek Regionova15802009
Celkem20856,5 
Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.