České dráhy (ČD) lokomotivy koupily za cenu 2,7 miliardy korun bez DPH. K tomu je nutné přičíst ještě dalších 1,2 miliardy v prohrané arbitráži (psali jsme zde).
Když se pak odečte 208 milionů korun, které ČD nezaplatily v poslední splátce, zastaví se částka na 3,5 miliardách korun, tedy ceně 175 milionů korun za jednu lokomotivu.
Už v době uzavření smlouvy byly lokomotivy relativně drahé: rakouský státní dopravce ÖBB tehdy kupoval od Siemensu lokomotivy Taurus za cenu o pětinu nižší.
Cena za kus se tak vyšplhala bezkonkurenčně nejvýše, za kolik jsou dnes lokomotivy k mání. „Běžná cena vícesystémových strojů je dnes kolem 100 - 110 milionů korun za kus,“ říká Jan Paroubek z National Expressu. Na trhu mnoho vícesystémových lokomotiv není, hlavními výrobci jsou Bombardier s modelem Traxx a Siemens s Vectronem.
Škoda s novými lokomotivami zatím neudělala příliš velkou díru do světa: kromě dvaceti strojů ve vlastnictví Českých drah, jezdí už jenom další dva na Slovensku.
Velké zpoždění způsobila změna norem, kvůli kterým musela Škoda prakticky celý stroj přeprojektovat a vyvinout znovu. Dráhy se chtěly zakázky později zbavit, smlouva ale byla prakticky nevypověditelná.
Škoda dosud nezískala všechny klíčové papíry pro povolení jezdit v Německu. České dráhy přitom na tato povolení čekají, aby mohly jezdit bez přepřahu v Drážďanech až do Hamburku. Ve hře je teď varianta, že si proto půjčí jiné lokomotivy.
Prohraná arbitráž může zdražit jízdné na železnici
Škoda je dlouhodobě na Českých drahách silně závislá zakázkově, zejména v prvních letech znovuvzkříšení firmy žila právě ze zakázek pro státního dopravce a pražský dopravní podnik.
Nadprůměrně ziskové hospodaření vedlo nakonec k získání zakázek i na export.
„Zprvu se nevypisovaly žádné soutěže, všechno to šlo do Škodovky. Jsou to zbytečně vyhozené peníze, za které se mohlo pořídit více lepších vlaků,“ hodnotil v roce 2011 zakázky někdejší člen dozorčí rady a železničních odborů a nynější náměstek pardubického hejtmana Jaromír Dušek.
České dráhy od roku 2009, kdy začala velká modernizace jejich vozového parku, utratily ve Škodě přes 20 miliard korun.
Ve sporu o lokomotivy 380 se dráhy nejprve domáhaly vyplacení zhruba miliardy korun za pozdní dodání lokomotiv. Soud jejich požadavek ale zamítl. Místo toho určil, že Škoda Transportation má získat přes miliardu korun: největší část z toho je inflační navýšení ceny lokomotiv v hodnotě 760 milionů korun a doplacení pěti procent kupní ceny, které České dráhy v roce 2011 nezaplatily.
České dráhy chtějí verdikt rozhodčího soudu zvrátit. Obrátí se proto na klasický soud. Pokud by neuspěly, může to podle ministra dopravy Dana Ťoka vést ke zdražení jízdného (psali jsme zde).
Název | Cena v milionech korun | Rok |
---|---|---|
Oprava násilně poškozeného elektrického vozu číslo 471.003 | 105 | 2015 |
Rámcová smlouva na dodávky elektrických jednotek pro regionální dopravu | 1232 | 2015 |
Rámcová smlouva na dodávky elektrických jednotek pro dálkovou dopravu | 2623 | 2014 |
Dodávka 7 ks dvousystémových elektrických jednotek | 942 | 2013 |
Oprava vozu 971.005 | 57 | 2011 |
Dodávka 15 ks třívozových elektrických jednotek | 2063 | 2011 |
Dodávka 4 ks dvouvozových dvousystémových elektrických jednotek | 448 | 2011 |
15 ks City Elefant | 3288 | 2010 |
8 ks City Elefant | 1748 | 2010 |
Modernizace 34 vozů Bdt | 1051 | 2010 |
68 ks jednotek Regionova | 1699 | 2010 |
Periodické opravy osobních vozů: vozy modernizované pro mezistátní provoz | 176 | 2015 |
Periodické opravy osobních vozů: modernizované vozy pro vnitrostátní provoz | 206 | 2015 |
Periodické opravy elektrických lokomotiv řady 380 | 451 | 2015 |
Modernizace 71 osobních železničních vozů | 570 | 2015 |
Modernizace 22 osobních železničních vozů | 553 | 2015 |
Modernizace 62 ks osobních železničních vozů řady Bp | 1089 | 2015 |
Periodické hlavní opravy elektrických jednotek: trakce 50 | 115 | 2012 |
Periodické hlavní opravy motorových vozů: trakce 80 | 232,5 | 2012 |
Periodické hlavní opravy elektrických lokomotiv: trakce 30 | 628 | 2012 |
62 ks jednotek Regionova | 1580 | 2009 |
Celkem | 20856,5 |