Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Ekonomika

  • Pátek 31. října 2014. Štěpánka

Aerolinky chtějí při ztrátě kufrů účtenky od věcí, říká expert

  14:12,  aktualizováno  3. července 11:46
Cestujete po Evropě a nakupujete v ní zboží? Víte, co musí dopravce v případě zpoždění či zrušení letu zajistit a za co po něm můžete žádat náhradu škody? Na otázky čtenářů odpovídal ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR Tomáš Večl.

Tomáš Večl, šéf Evropského spotřebitelského centra ČR | foto: ESC

Před odjezdem na dovolenou je dobré být připraven na to, že vše nemusí jít podle plánu. Vedle zpožděných letů se potíže vyskytují například u zavazadel. Ta mohou dorazit na pás poškozená nebo se mohou ztratit či odletět omylem jinam a člověk se k nim dostane se zpožděním.

OTÁZKY POKLÁDEJTE ZDE

Odpovídal šéf Evropského spotřebitelského centra ČR Tomáš Večl

Podle Večla je dobré v případě poškozených věcí mít fotografie a při ztrátě věcí účtenky. Letecké společnosti ručí za zavazadla do hodnoty 35 tisíc korun. "Poškození je vhodné nahlásit již při převzetí zavazadla na přepážce na letišti, bez ohledu na to je však nutné škodu uplatnit písemně u dopravce ve lhůtě 7 dnů od převzetí zavazadla, jinak nárok na náhradu škody zaniká," odpověděl Večl na dotaz čtenáře.

Podle něj je také dobré vědět, že při významném zpoždění letu je dopravce povinen cestujícímu poskytnout bezplatnou péči v podobě občerstvení a případně ubytování. Dopravce musí poskytnout občerstvení po dobu nezbytně nutnou a v míře odpovídající čekací době.

"V případě potřeby máte právo na bezplatné ubytování na jednu či více nocí, pokud je to nezbytné. Cestující může mít nárok na finanční odškodnění, když je let zrušen z důvodů vzniklých na straně dopravce a nikoli vinou zásahu tzv. vyšší moci, tedy počasí, stávky apod. Výše odškodnění je od 125 do 600 eur, opět v závislosti na délce letu," dodal Večl.

Lidem se také vyplatí vědět, že při nákupu zboží v cizině platí například jiný systém reklamace než v Česku. "V jiných evropských zemích například nefunguje dvouletá záruka na zboží stejným způsobem jako v České republice," upozorňuje odborník. 

Mnozí lidé jsou také mylně přesvědčeni o tom, že obecně existuje eurozáruka a že mohou zboží zakoupené u zahraniční pobočky nadnárodního řetězce automaticky reklamovat v České republice. "To lze však jen v některých případech a v jiných ne," dodává Večl.

ESC

Evropské spotřebitelské centrum ČR (ESC) poskytuje informace o právech spotřebitelů na společném evropském trhu a pomáhá a radí spotřebitelům v jejich sporech s obchodníky z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu.

Zprostředkovává i možnosti mimosoudního řešení sporů spotřebitelů s obchodníky. Financováno je Evropskou komisí a Českou obchodní inspekcí, při níž působí.

Autor:





mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.