Špinavé páchnoucí toalety, starý ubrus pověšený místo ručníku, štětka a plastový kbelík na vymetání nedopalků z popelníků hned za zády v klidu popíjejícího hosta nebo drsná, přezíravá obsluha, která při objednávání místo pozdravu vybafne: Tak spusťte! - nic z toho asi nemůže zákazníky desetiletí uvyklé zdejším podmínkám překvapit.
Redakce Mladé fronty DNES prošla v polovině října spolu s odborníky pět zcela náhodně vybraných restaurací v Praze a jejím okolí. Důvodem bylo ověřit v praxi teoretická pravidla, kterými se zabýval seriál Z hospod a hospůdek v příloze Test od května tohoto roku. V žádném případě výsledek nevypovídá obecně o kvalitě všech restaurací na území České republiky. Lze ji však považovat za typickou ukázku stavu tuzemského pohostinství.
Které tuzemské pivo je nejlepší? Podpořte svého favorita a hlasujte v anketě čtenářů deníku MF Dnes a internetového serveru iDnes! |
Častým nešvarem je také špatná hygiena. "Přitom je to jedno z nejdůležitějších kritérií, podle kterých si ve vyspělých zemích vybírá host restauraci," říká Michael D. Klíma, majitel konzultační firmy ve Spojených státech, která se zabývá auditem služeb v hotelích a restauracích. Řada restaurací nemá dostatečně čisté toalety s tak běžnými věcmi, jako je tekuté mýdlo v dávkovači, papírové utěrky či elektrický vysoušeč rukou. "Podle úrovně toalet se dá odhadnout i čistota a hygiena v kuchyni," vysvětluje jednoduché pravidlo Jiří Král, šéfkuchař Francouzské a Plzeňské restaurace v Obecním domě, další z odborníků, kteří se hodnocení zúčastnili.
Problémem je i klamání zákazníka pokrmem, který není připraven z odpovídajících surovin, šizení hosta (například pivem pod míru) či nepřesné překlady jídel v jídelních lístcích. "Zvlášť v centru Prahy by mělo být samozřejmostí, že si cizinec nebude číst názvy jídel ve své mateřštině s chybami," říká poslední z odborníků, Aleš Dočkal, manažer Pivovarského domu v Praze.
Jak by to v restauraci mělo být...
- s vínem
* Vinný střik může přinést číšník předem namíchaný jen na vaše přání
* Odmítněte a neplaťte tříslovaté, unavené víno, které je cítit myšinou
* Podchlazené víno vraťte
* Celou lahev vína musíte dostat zavřenou
Česká zemědělská a potravinářská inspekce
- s jídlem
* Zapáchající, zkažený, připálený, nedopečený či přesolený pokrm vraťte
* Vraťte malou porci jídla, nechte si ji převážit * Nekvalitní jídlo neplaťte
Česká obchodní inspekce, hygienická stanice
- s pitím
* Vraťte zakalený, zvětralý nápoj
* Vraťte nápoj pod míru, nechte si ho přeměřit
* Nekvalitní nápoj neplaťte
Česká obchodní inspekce, hygienická stanice
- s čistotou
* Vyžádejte si čisté příbory, sklenice, talíře
* Nechte si uklidit špinavý stůl, ubrus, popelník
* Na toaletách by mělo být čisto, teplá voda, ručník na navijáku nebo papírové utěrky či elektrický vysoušeč
Hygienická stanice
- při placení
* Plaťte jen částky, které se shodují s cenami na jídelním lístku
* Neplaťte žádné neuvedené příplatky a doplatky
* Společný účet vám musí rozúčtovat
* Máte právo na daňový doklad
Česká obchodní inspekce
- a když něco nehraje
* Obraťte se na personál a snažte se s ním problém vyřešit na místě
* Nechte si zavolat vedoucího či majitele
* Pokud spor nevyřešíte, kontaktujte ČOI, ČZPI nebo hygienickou stanici
Víte, co se vám také může v restauraci přihodit? Odpoví vám související článek. |