Vlaky společnosti c2c jezdí mezi Londýnem a Essexem.

Vlaky společnosti c2c jezdí mezi Londýnem a Essexem. | foto: Profimedia.cz

Rozjížděl RegioJet i Leo Express, teď má vymyslet státní půjčovnu vlaků

  • 101
Stát bude mít k dispozici víc než dvacet miliard korun na nákup nových vlaků za evropské peníze. Vážně kvůli tomu zvažuje, že si je místo dopravců nakoupí sám. Vlaky by jim poté pronajímal v rámci jakési „půjčovny“. Pro ministerský podnik Cendis má stroje vybrat Jan Paroubek, který stál u příchodu soukromých dopravců na české koleje.

„Jeho úkolem je zpracovat koncepci s různými variantami, jak naložit s možností financovat vlaky z evropských dotací,“ řekl ředitel Cendis Jan Chovanec. Paroubkovo jméno se už objevuje na pozvánce na jednání Asociace krajů o železniční dopravě.

Česká železnice má díky novému operačnímu programu Doprava jedinečnou šanci výrazně vyměnit vozový park za evropské peníze. Ministerstvo dopravy zatím počítá s 20 miliardami. Další peníze by mohla železnice ukousnout ze silničního koláče - tam totiž kvůli problémům s povolením hrozí, že stát nebude schopen dotace čerpat.

Pětačtyřicetiletý Paroubek přichází na klíčový post s pověstí odborníka, který i přes své působení u soukromých dopravců nemusí vadit ani státním Českým drahám. V nich totiž pracoval, krátce i jako ředitel silného odboru kolejových vozidel, přes který za poslední roky protékaly desítky miliard do nových vlaků.

Úředník, který na českou železnici dovedl soukromníky

Na ministerstvo dopravy jde Paroubek po šesti letech v soukromém sektoru - stál u rozjezdu RegioJetu a Leo Expressu, naposledy působil v české pobočce britského dopravce National Express, který se snažil dostat do soutěží na tuzemské vlaky a podílel se i na velké zakázce na příměstské vlaky v Norimberku. Tu National Express vyhrál, státní Deutsche Bahn ji však napadly a rozhodnutí dosud nepadlo. S nástupem do Cendisu Paroubek své působení v National Express ukončil.

Paroubek chce do poloviny května sestavit základní koncepci, jak možné evropské peníze využít. V návrzích ministerstva dopravy na nákup vlastních vlaků a ty pak dopravcům půjčovat vidí logiku. Stát by na základě svého jasně definovaného záměru udělal velké tendry na jednotlivé typy vozidel.

„Očekáváme velké úspory nejen z rozsahu zakázek, ale také efektivního provázání dalších souvisících činností. Je to funkční model mnoha leasingových společností na kolejová vozidla, jejichž podíl na trhu stále roste. Jediný rozdíl je, že by vlaky patřily státu,“ říká Paroubek.

České dráhy plán nevítají

Rád by přesvědčil i kraje, aby se do tohoto modelu zapojily. Čím větší soutěž na nové vlaky bude, tím je větší šance i na větší zájem výrobců. V minulosti totiž proudily zakázky Českých drah hlavně Škodě Transportation díky malým sériím objednávek, kvůli kterým se zahraničním výrobcům nevyplácelo schvalovat jejich vozy pro provoz v Česku.

Největší přemlouvání ho čeká u Českých drah, které se proti státní „půjčovně“ staví. „České dráhy dávají přednost nákupu a vlastnictví vozidel přímo dopravcem a už také připravují vlastní výběrová řízení na elektrické a motorové jednotky, se kterými by se chtěly účastnit ministerských soutěží,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.