Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jančurova flotila stále v minusu. Taxíky loni prodělaly 185 tisíc denně

  5:00aktualizováno  5:00
Ne všechno, do čeho se Radim Jančura pustí, skončí úspěchem. Šéf žlutých autobusů a vlaků se pokusil prosadit ve světě taxikářů, ale prozatím se mu nepodařilo vymanit se ze ztráty.

Radim Jančura křísí taxislužbu Tick Tack. Kromě audi bude vozit lidi i škodovkami. | foto:  František Vlček, MAFRA

Za rok 2015 prodělaly vozy jeho Tick Tack Taxi 67,7 milionu korun - za jediný den tak Jančura kvůli taxikaření přišel o 185 tisíc korun. Firma také vykázala nižší tržby, když zatímco v roce 2014 překročily stomilionovou hranici, o rok později se zastavily na 47,8 milionu Kč. Tržby ale ve skutečnosti vzrostly o 70 procent a nižší údaj v účetních výkazech souvisí právě s přechodem na jiný model spolupráce s řidiči. Podle firmy rostly také masivně zakázky a Jančura tak věří, že se dostal z nejhoršího.

Tick Tack má aktuálně téměř 300 vozidel - 200 limuzín Audi A6 a sto octavií. „V letošním roce je hospodaření Tick Tack výrazně pozitivnější. Daří se získávat nové zákazníky, počet objednávek meziročně narostl o 70 procent,“ říká Jaroslav Řehůřek, generální ředitel Student Agency holding, pod kterou Tick Tack patří.

Podle něj loňská ztráta souvisí s doběhem fungování původního zaměstnaneckého modelu a jednorázovými náklady na nový model partnerské spolupráce.

Model, který se neosvědčil

Jančura chtěl taxíky provozovat jinak než jeho konkurence. Řidiče zaměstnával, zatímco ostatní vozy řidičům pronajímají a ještě je nechávají platit poplatek za dispečink.

Na letiště bude jezdit Taxi Praha a FIX. Za pět let zaplatí 480 milionů

Jeho model se však neosvědčil - zaměstnance se stálým platem těžko přesvědčoval k větší aktivitě při hledání zákazníků. Rozjezd se navíc ne úplně povedl - zákazníci museli na začátku dlouho čekat nebo řidiči neznali zkratky po Praze a jezdili podle navigace zbytečně dlouho.

Loni stál Jančura před rozhodnutím, zda taxíky neprodat a neutlumit, nakonec se ale rozhodl pokračovat a odkoupil od původních majitelů zbytkový podíl. Výrazně však změnil celý model. Se zaměstnáváním skončil a začal vozy řidičům pronajímat. K flotile prémiových vozů Audi přidal ještě levnější značku Green Taxi s vozy Škoda Octavia na zemní plyn.

Radim Jančura, zakladatel a vlastník Student Agency, představil projekt pražské taxislužby Tick Tack, do které vstoupil a kterou chce konkurovat zavedeným pražským taxi společnostem. Vozový park je vlastněn společností, řidiči jsou zaměstnanci.
Interiér vozu Audi A6, který je součástí vozového parku nové taxislužby Tick Tack Radima Jančury.

Interiér vozu Audi A6, který je součástí vozového parku nové taxislužby Tick Tack Radima Jančury

Změny na trhu

Jančura s taxíky vstoupil na trh, o kterém se dlouhodobě říká, že je předimenzovaný, především v porovnání s jinými velkými městy v Evropě. Očekává se tedy, že nastane konsolidace a trh se pročistí.

Taxiaplikace na vzestupu. V Praze už přivolávají víc než čtvrtinu vozů

Očistu může urychlit nástup aplikací, pomocí kterých si zákazníci už nyní objednávají více než čtvrtinu jízd. Kromě nadnárodního a v důsledku nelegálního Uberu (jehož je Jančura velkým kritikem) a platforem, jako je české Liftago, se na tomto poli daří i klasickým hráčům, jako jsou Taxi Praha nebo Modrý Anděl. I Tick Tack však tvrdí, že objemy objednávek přes mobilní aplikace rychle rostou.

Další událostí, která může přepsat trh, je potom nedávná aukce „štaflů“ na Letišti Václava Havla. V té s nabídkou čtyř milionů korun za měsíc zvítězily Taxi Praha a FIX a získaly tím smlouvu na pět let. Jančurův Tick Tack se v soutěži umístil na čtvrtém místě, když nabízel o půl milionu méně. „Vyšší cena by znamenala neúměrnou finanční zátěž pro řidiče, na které bychom museli tyto náklady přenést,“ okomentoval Řehůřek výsledek soutěže, kterou si jinak pochvaloval pro transparentnost.

Regiojet v těchto týdnech rozšiřuje a částečně obměňuje vozový park o dalších 45 autobusů Irizar i8, první už po Česku jezdí.
RegioJet testuje nové vagóny Astra.

Jinde se Jančurovi daří

Taxíky jsou pro Jančuru aktuálně jediný ztrátový byznys v celé jeho skupině. Do plusu se po čtyřech letech od vyjetí loni poprvé dostaly i jeho žluté vlaky. RegioJet vydělal 41 milionů korun, letos čeká podobný výsledek.

Jančurovy žluté vlaky vyjely ze ztrát a začaly poprvé vydělávat

Páteří žlutého byznysu Student Agency zůstávají autobusy a prodej letenek – hlavní Jančurova firma vydělala téměř 220 milionů korun. Student Agency letos dala značku RegioJet i svým autobusům, především kvůli mezinárodní expanzi. Počty cestujících letos u autobusů rostou za první pololetí o 12 procent, na mezinárodních trasách o třetinu. Jančura však čelí nové konkurenci, čím dál více linek v Česku otevírá německý Flixbus.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.