Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jančura koupil dalších 70 vagonů, chce nahradit ČD na trati do Žiliny

  10:04aktualizováno  10:04
Soukromý železniční dopravce RegioJet míří k další velké expanzi. Žluté vlaky začnou od prosince jezdit i do Starého Města u Uherského Hradiště, hlavní expanzi chystá RegioJet ale na další rok. Jeho byznysu věří trio bank, které mu půjčilo nově miliardu korun.
Lokomotiva Vectron.

Lokomotiva Vectron. | foto:  Dan Materna, MAFRA

V zahraničí koupil 70 ojetých vozů pro kompletní rekonstrukci a chce je nasadit na vlaky mezi Prahou a Žilinou přes Vsetín. Tyto dálkové vlaky jsou dosud doménou Českých drah, u kterých je objednává stát ročně za 360 milionů korun. „Chceme být vedoucím dopravcem v dálkové dopravě mezi Českem a Slovenskem,“ řekl šéf RegioJetu Radim Jančura.

Jančura už dříve nabídl ministerstvu dopravy převzetí této linky zdarma, bývalý ministr dopravy Antonín Prachař to odmítl. „Ve chvíli, kdy na trasu vstoupíme, musí skončit i objednávka státu,“ tvrdí Jančura.

Ten očekává, že ČD na trase skončí, když je pro ně nyní linka ztrátová a nechá si ztráty od státu doplácet. Jančura chce vlaky provozovat na komerční riziko a nechat si doplácet pouze kompenzace za státem nařízené slevy. Na trasu chce kromě nově koupených vozů nasadit další pronajaté lokomotivy Siemens Vectron. 

Už teď jsou platby na vlaky označované ve smlouvě ministerstva a drah jako Ex2 předmětem sporu: RegioJetu i Leo Expressu se nelíbí, že vlaky ČD jsou dotované, i když jedou z většiny trasy po nedotovaném úseku. 

Jančura sice zvyšuje svůj tlak proti ČD, stále ale na ně musí i spoléhat: shodou okolností mu v pondělí kvůli poruše lokomotivy táhne vlak stroj Českých drah. 

01.června 2015 v 11:08, příspěvek archivován: 01.června 2015 v 11:14

Žalujeme České dráhy o miliardy, ale jejich lokomotivy se nám hodí. díky za foto @fgrygera pic.twitter.com/GjXkguWqlT

Jančura bude konkurovat i Leo Expressu na Moravě

Vlaky mezi Prahou a Žilinou chce RegioJet spustit od prosince roku 2016, až zmodernizuje všechny opravené vozy. Už od letošního prosince ale spustí ranní spoj ze Starého Města u Uherského Hradiště do Prahy a odpoledne zpět. K němu chce navážet autobusy i lidi ze Zlína. Nepříjemnou konkurenci tak dostane Leo Express, který jako soukromník začal na této trase konkurovat Českým drahám jako první. 

Jančura tají, kde koupil sedmdesátku ojetých vozů, v železničních kruzích se mluví nejčastěji o vozech z Francie. Nákup bude financovat u úvěrových linek v hodnotě jedné miliardy korun, které získal u Sberbank, ČSOB a Komerční banky. 

„V poslední době se výrazně změnil přístup bank k financování vlaků, hodně tomu pomohli nákladní dopravci, kteří si přes úvěry koupili nové lokomotivy, například Metrans. Banky najednou zjistily, že půjčují deset let peníze na něco, co má třicetiletou životnost a i po deseti letech velmi slušnou hodnotu,“ řekl Jančura.

Nákup ojetých vozů bude znamenat rozšíření flotily vagonů na téměř 200 kusů. RegioJet je chce předělat do podoby, v jaké představil vagony Astra z Rumunska. Jeden vůz, který Jančura s velkou slávou představil loni na podzim, jezdil jen několik měsíců a vrátil se do Rumunska na předělání. Podle Jančury začnou ale od června pravidelné dodávky a každé dva až tři týdny přijede nový vagon. 

Loni v říjnu RegioJet představil nové vagony:

Autor:


Témata: Regiojet, Úvěr




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.