Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jančura Dobešovi: Vyhoďte ČD, my budeme pro stát jezdit bez dotací

  10:15,  aktualizováno  11:57
Společnost RegioJet Radima Jančury přišla s nezvyklou nabídkou pro ministerstvo dopravy. Ministra Pavla Dobeše firma vyzvala, aby přestali objednávat dálkové spoje Českých drah a dotovat jejich provoz na několika tratích a místo nich nechali na trati zadarmo jezdit žluté vlaky RegioJetu.

Radim Jančura před prvním vyjetím vlaku RegioJet z pražského hlavního nádraží (22. září 2011) | foto: Yan Renelt, MF DNES

Stát by tak podle Jančury ročně ušetřil stamiliony korun. Ministerstvo se zatím k nabídce staví zdrženlivě i kvůli dlouhodobé smlouvě s Českými drahami.

RegioJet ve čtvrtek datovou schránkou poslal na ministerstvo dopis, ve kterém nabízí zajištění provozu části vlaků kategorií Expres, InterCity a EuroCity na ziskových tratích bez jakýchkoliv dotací. Konkrétně nabízí převzetí poloviny vlaků této kategorie mezi Břeclaví a Prahou od prosince roku 2012.

Výměnou za to chce, aby na trati dál nejezdily za dotace České dráhy.

Jančura chce tratě, které se budou soutěžit až za 9 let

"V Česku jsou i další ziskové dálkové tratě, například relace Praha - Děčín nebo Praha - Olomouc - Vsetín," tvrdí obchodní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt. Firma tvrdí, že nemá problém pro daný úsek zajistit vlaky.

Stát už díky nástupu konkurence od prosince přestává objednávat - tedy současně dotovat - provoz vlaků Českých drah mezi Prahou a Ostravou. Podle mluvčí ministerstva Květy Kočové nemá ministerstvo nabídku zatím k dispozici. "Bude důležité, za jakých podmínek je případný jiný dopravce připraven dopravní služby zajišťovat, což není možné bez znalosti konkrétní nabídky," uvedla Kočová.

"RegioJet nepožaduje žádné dotace - jedinou podmínkou je převedení stávajících časových slotů od ČD na RegioJet tak, aby bylo možné zajistit spojení v časech, na které jsou zákazníci zvyklí," dodal mluvčí Aleš Ondrůj.

Stát má navíc další problém: dlouhodobou smlouvu s ČD, podle které nesmí jednostranně snížit rozsah objednávky vlaků o více než pět procent. Už od příštího jízdního řádu přitom objednávka vlaků znovu klesne kvůli škrtům v rozpočtu.

Stát plánuje postupně vysoutěžit dopravce na všech rychlíkových tratích podle ceny, za kolik budou pro ministerstvo dopravy jezdit. První tendr by měl začít ještě do konce letošního roku. RegioJetem označované ziskové tratě jsou naplánované pro soutěže až po roce 2020.

Žlutý vlak nedobrzdil

RegioJet se první dny po startu chlubí vysokou naplněností, firmě se ale nevyhýbají problémy v provozu. Po projetí lokomotivy na červenou minulý týden například strojvůdce nedobrzdil v Hranicích u nástupiště a musel pak s vlakem couvat. Firmě už také dvakrát zkolabovaly jejich lokomotivy, zatím ale většina souprav jezdí i s jednou záložní, takže nevzniklo zásadnější zpoždění.

Autor:


Jančura Dobešovi: Vyhoďte ČD, my budeme pro stát jezdit bez dotací

Nj na dobrych linkach umi jezdit kazdy, dejte mu par regionalnich trati, at se ukaze tam, ne mu davat linky ktere...
občané radši zadotují ztrátový byznys, který zajišťuje výborné zisky lidem, kteří podnikají za peníze daňových...
jardahol Myslíte, že Vančura bude provozovat regionální tratě   ????????Stačí se podívat, jaké linky provozuje v autobusové...
hlavne si vsimni, kdy zacal vykrikovat o prevzezi IC/EC/Ex. Cele 3 dny po zacatku provozu z toho 3. den byl svatek
Vstoupit do diskuse

V diskusi je 1577 příspěvků, poslední příspěvek 6. 10. 2011, 12:07

Nejčtenější

Markéta Šichtařová, Přečteno: 21593

Změna DPH: Postavme jim pomník za blbost

Nejnovější

Miroslav K. Pijáček, 22:22

Milovaný Adolfek, milovaný Voloďa


mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.