"Páteční zdražení je vůči autobusům nefér, protože v pátek a o nedělích je velké stěhování. Lidé jezdí na víkendy, takže dáváme na jeden spoj o dva až tři autobusy navíc. A na těch posílených spojích obvykle proděláváme, protože jsou jednostranné, zpátky se vrací prázdný autobus," říká Radim Jančura.
Student Agency je vedle kamionových dopravců jedním z největších plátců mýta. Denně vypravuje po celé republice okolo dvou set spojů, v pátek je ještě posiluje. Jančura ale zároveň říká, že mýto se nezvedlo natolik, aby musel dopravce zdražit jízdenky.
Ani Veolia Transport zatím zdražovat nebude. "Spolu s růstem DPH a rostoucí cenou nafty je mýtné další faktor, který musíme zohlednit při tvorbě ceny. Situaci zatím pouze monitorujeme, případné změny zvážíme v pololetí," uvedl Ivo Novotný, marketingový a personální ředitel firmy.
Sdružení autodopravců ČESMAD považuje novinku za kompromis. Podařilo se mu totiž vyjednat zlevnění mýta v jiných dnech o 1,8 procenta. Mluvčí Martin Felix proto říká, že dopad na firmy by měl být cenově neutrální, některé spoje mohou totiž přesunout na jiné, levnější dny. To ale například v případě víkendových přesunů autobusy není možné.
Autobusy jsou v tom nevinně, tvrdí dopravci
"Finančně to postihne hlavně mezinárodní dopravu, která se v pátek vrací domů, problém to bude činit i autobusům, které jsou v tom zcela nevinně, neboť se jich páteční zákazy netýkají," uvedl Felix.
Někteří autobusoví dopravci zdražení mýta ale vítají. "Určitě se nás to dotkne, protože autobusy jezdíme do Prahy, ale nebude to tak zásadní jako třeba u kamionů," řekl ředitel ČSAD Plzeň Miroslav Hucl.
V jeho firmě se to bude týkat jen šesti spojů týdně, zbytek jezdí v Plzeňském kraji na silnicích, kde se mýtné nevybírá. Denně vysílá společnost asi šestnáct spojů. "Zdražení schvaluji," uvítal naopak opatření Hucl.
Dopravci nesouhlasí s tím, že je možné páteční kamiony vypravit jindy. "Není možné a ani rentabilní, kvůli zdražení mýtného v ČR, které se týká jen několika hodin v jednom dni, přeorganizovávat celý systém přeprav v rámci Evropy. Takové změny by nemohly pokrýt náklady spojené už jen s prodloužením pracovní doby v překladištích," uvedl Štěpán Šteinfest, vedoucí rozvoje přepravy firmy Schenker. Mýtné platí denně zhruba 350 vozidel této firmy.