"Autobusy mají zatím najeto kolem devíti set tisíc kilometrů, takže jsou v polovině své životnosti," vysvětlil Jančura, který letos kupuje více než dvacítku nových vozidel. Změní ale značku.
Ayatsy měl prý hlavně kvůli designu, přiznává. Na začátku roku 2004 s nimi začínal na lince mezi Prahou a Brnem, postupně zaváděl spoje do dalších míst. Prvotní nadšení rychle opadlo, autobusy jsou dost poruchové. Jeden španělský autobus mu loni na dálnici shořel.
"Na rozjezd byly dobré, mezi řidiči jsou nejoblíbenější. Ale mají špatné interiérové zpracování, jsou náchylné k udržení špíny. Musíme v nich provádět generální úklidy jednou do měsíce, dvakrát častěji než u jiných busů," vysvětluje Jančura.
Cestující zatím stále vozí zejména na linkách Praha - Liberec a Praha - Plzeň. Občas za ně musí zaskakovat méně pohodlné náhradní vozy. V diskusních fórech na internetu jsou španělské autobusy nejčastěji kritizovány.
Nový za 12 milionů, starý za dva
Student Agency koupila celkem šestnáct autobusů Ayats. "Prodávat je budeme letos a příští rok," uvedl Jančura. V nabídce internetových bazarů se vymykají: jsou nejmladší, přitom s nejvyšším počtem najetých kilometrů. Některé už se prodaly.
Zahraniční bazary za ně chtějí kolem 90 tisíc euro, tedy přes dva miliony korun. Nové kupoval Jančura za deset až dvanáct milionů.
"Dnes máme většinu autobusů postavených na podvozku Scania v provedení Beulas," upřesnil. Student Agency má flotilu devadesáti autobusů, mimo jiné i se značkou Mercedes a Man. Tento týden začínají jezdit autobusy na podvozku Volvo.
Jančura letos nakoupí celkem 27 vozidel. V březnu je nasadí na novou linku do Českých Budějovic. "Autobusy, které teď kupuji, jsou paradoxně díky kurzu eura levnější," pochvaluje si podnikatel.