Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jančura Sobotkovi: Slibte soutěže na vlaky a já se jich nezúčastním

  15:55aktualizováno  15:55
Majitel RegioJetu Radim Jančura posouvá svůj boj za otevření české železnice na další úroveň. České vládě vzkázal, že pokud schválí harmonogram, podle něhož se podaří do roku 2025 vysoutěžit všechny výkony na železnici objednávané z veřejných peněz, nebude se účastnit žádného výběrového řízení.

Radim Jančura | foto: Yan Renelt, MF DNES

Jančura chce tímto krokem dokázat, že mu nejde o vlastní byznys, ale o veřejný zájem.

„Usiluji pouze o transparentní otevřenou soutěž, které se může zúčastnit a vyhrát ji každý, včetně ČD. Jsem připraven se těchto soutěží neúčastnit, abych jednoznačně deklaroval, že jsem vždy bojoval pouze o veřejný zájem a nikoli o zájem svých firem,“ uvedl Jančura v tiskovém prohlášení.

Na objednávaných linkách dnes České dráhy dostávají 13 miliard korun z veřejných peněz ročně. Minimální část mají z veřejných peněz za objednávané vlaky ještě GW Train Regio, Arriva a JHMD.

Podle Jančury lze soutěžemi zajistit skokové navýšení kvality přepravy a potřeb úhrad provozu ztrátových vlaků o 20 až 30 procent. ročně. To dokazuje i několik málo soutěží, které se v Česku uskutečnily. Například na Jizerskohorské železnici jezdí České dráhy s novými soupravami levněji, než na jiných tratích s desítky let starými soupravami. Růst kvality přinesl i velký nárůst počtu cestujících.

Jančura se ve svém prohlášení obul i do tuzemských výrobců železničních vozidel. „Je nelegitimní, pokud například lobbistická organizace Asociace podniků železničního průmyslu, jejímž členem je i Škoda Transportation, aktivně lobbuje, aby dotované železniční spoje byly i nadále zadávány bez soutěže přímo Českým drahám. To není ani veřejný zájem, ani zákonný postup. Jediným důvodem takového lobbingu může být fakt, že si Škoda Transportation potřebuje pohlídat, aby České dráhy nakoupily soupravy či lokomotivy přímo od ní,“ dodal Jančura.

Harmonogram na otevírání trhu schvalovaly už dříve jiné vlády, častým střídáním ministrů dopravy ale není není vůbec dodržen a týká se jen rychlíkových tratí.

Po zrušené soutěži na rychlíky Plzeň - Most zatím stát nevypsal další, řeší ještě problém s povinností uznávat režijní jízdenky. Stát dosud nevyřešil ani tarifní integraci mezi dopravci.

Kraje jsou ve většině případů ještě plně nakloněny smlouvám bez soutěže pro České dráhy, které se snaží kontrakt platný do roku 2019 prodloužit o dalších pět let. „Na dveře ministerstva a krajů klepe minimálně šest dopravců, kteří jsou připraveni se soutěže účastnit provozovat tuto dopravu s nižší potřebou dotací, než dnes pobírají České dráhy,“ dodal Jančura.

RegioJet dlouho bojuje za soutěže, sám se ale do všech nepřihlásil. Chyběl například v soutěži na pošumavské lokálky či Jizerskohorskou železnici, v poslední rychlíkové soutěži na vlaky Plzeň - Most dal nejvyšší nabídku a byl vyřazen pro nesplnění podmínek.

V roce 2013 byl blízko kontraktu na vlaky Olomouc - Ostrava, soutěž ale zrušil krátce po svém nástupu do funkce exministr dopravy Zdeněk Žák.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.