Radim Jančura, majitel Student Agency, nedávno představil svou taxislužbu Tick Tack.

Radim Jančura, majitel Student Agency, nedávno představil svou taxislužbu Tick Tack. | foto: František Vlček, MAFRA

Na D1 řidiči pročekali 50 milionů, útočí Jančura. Zveřejnil mobil ministra

  • 329
Ministr dopravy Antonín Prachař čelí nezvyklé výzvě: má vrátit ze svého do státního rozpočtu 50 milionů korun za to, že řidiči v posledních týdnech stáli v kolonách kvůli modernizaci D1. Podle Radima Jančury, majitele Student Agency, byl ministr příliš liknavý v tlaku na stavební firmy a kvůli tomu byly příliš dlouhé kolony.

Jančurovi, kterému po D1 jezdí největší část jeho autobusového byznysu, se nelíbí, že stát zbytečně dlouho nechal dálnici kvůli montáži středových svodidel v režimu 2+1, tedy v jednom směru s jízdou v jednom pruhu. To vytvářelo i více než hodinové kolony. Podle něj stačilo na firmy jednoduše více zatlačit a omezení se mohla zkrátit. Pro Jančuru jsou co nejmenší kolony a zpoždění pro byznys klíčové: pokud by se autobusy výrazně zpozdily, hrozí odliv cestujících do vlaků.

Jančura to dokládá na zkušenosti z tohoto týdne z omezení u Velké Bíteše, kde uvázl v koloně při jízdě autem. Zdržení ho natolik naštvalo, že si nechal od dělníků na dálnici zjistit telefon na stavbyvedoucího a toho požádal, aby co nejrychleji svedl provoz do čtyř pruhů. To se stalo během několika hodin. "Nikdo na stavební firmy netlačí, aby pracovaly co nejrychleji," dodal Jančura.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kritiku odmítlo. "Režim dopravy 2+1 jízdní pruhy byl během modernizace dálnice D1 využit jen v minimální možné míře. V současné době se na všech čtyřech modernizovaných úsecích jezdí v režimu 2+2 jízdní pruhy," řekl Jan Studecký z oddělení komunikace ŘSD.

Ministr Prachař považuje Jančurovu aktivitu za osobní útok. "Ministerstvo dopravy nebude komentovat tyto osobní útoky a nebude spekulovat o jejich skutečné motivaci," uvedl v tiskovém prohlášení mluvčí úřadu Tomáš Neřold.

Jančura zasypal Prachaře "esemeskami"

Ministr dopravy dostává od Jančury pravidelně textové zprávy, v kterých mu Jančura vysvětluje, že není důvod, aby byl provoz zúžen na několik dní jen do tří pruhů, jako se to stalo teď na jaře. Prachař podle něj nereagoval.

"Snížení počtu pruhů na méně než 2+2 je nutné z důvodu bezpečnosti pouze po několik desítek minut během stavění dopravního značení," tvrdí Jiří Petrák, předseda správní rady nadačního fondu Stínové ŘSD. Petrák se současně podílel i na sestavování nového vedení ŘSD.

zdroj: Stínové ŘSD

Podle Jančury byly problémy i loni, ale stačilo zatelefonovat šéfovi ŘSD Davidu Čermákovi a ten na stavební firmy zatlačil. "Když byl ředitelem ŘSD pan David Čermák, vždy když se zjistilo jakékoli pochybení při provádění uzavírek - například když dálnice nebyla vedena v režimu 2+2, vždy zjednal nápravu v řádu několika hodin. Panu ministru Prachařovi je to evidentně úplně jedno," dodal Radim Jančura.

Jančura spočítal, že řidiči na dálnici promrhali přes 50 milionů korun. Jde o škody vypočítané za všechny řidiče na D1 podle jejich ztraceného času a projetého benzinu. Podle něj je za tyto škody zodpovědný přímo Prachař, a ten by proto měl škodu zaplatit.

"Andrej Babiš, ministr financi a šéf hnutí ANO řekl, že stát se má vést jako firma. Toto pravidlo by mělo platit i pro jeho ministra dopravy," dodal Jančura, který před posledními volbami výrazně Babiše podporoval. Ve své tiskové zprávě zveřejnil i mobil na Prachaře a vyzval řidiče, aby v případě nespokojenosti psali přímo jemu.

"Dokud náš stát nebude vnímat naše občany, potažmo řidiče, jako zákazníky, kteří si infrastrukturu zaplatili ze svého, a proto ji mají právo užívat nejefektivnějším způsobem, bude neohleduplnost ŘSD i stavebních firem přetrvávat," dodal Jančura.

Šéf dopravního holdingu však odmítá, že by kritizoval ministra kvůli tomu, že by na D1 zbytečně staly jeho autobusy. "Máme vyřešené objízdné trasy, zpoždění nejsou velká. Štve mě to jako občana, který plati daně," řekl Jančura.

Ostatní dopravci si nestěžují

Jančurovu kritiku jiní dopravci tolik nesdílí. "Čekali jsme mnohem větší komplikace, takže jsme v podstatě příjemně překvapeni a nechceme to zakřiknout," říká Pavla Lauermannová z Eurolines.

"Je to živelná pohroma, které se však nevyhneme. Nechceme hodnotit způsob opravy a uzavírek, na to nejsme odborníci," podotkl Martin Felix ze sdružení autodopravců Česmad Bohemia. V jeho vedení působil několik let i ministr Prachař. Podle Felixe by stát mohl alespoň na omezených úsecích zrušit mýto.