"Středoevropská klimatizace, která je dimenzovaná na teploty od minus třiceti do plus třiceti, může v tropických vedrech vypovídat službu. Vozy, kterých se to týká, nahrazujeme, a pokud už to provozní situace neumožňuje, upozorňujeme cestující na to, že může dojít k výpadku klimatizace," řekl iDNES.cz mluvčí společnosti Student Agency Pavel Halla.
Vracení jízdného u RegioJetu* Pokud klimatizace při cestě přestane fungovat, cestující dostanou zpět celé jízdné. * Pokud se daří funkci agregátu zčásti nahradit ventilací, dostávají lidé zpět polovinu z ceny jízdného. |
Cestující na problémy upozornili na internetu. "Přišla mi SMS, ve které oznamujete, že nejede klimatizace a doporučujete mi vybrat si jiného dopravce. Je devět hodin večer a já jedu zítra ráno. trochu pozdní oznámení," vzkázal RegioJetu Karel Rucki.
Diskutující řeší také to, že si nelze on-line rezervovat jízdenky. "Od pátku se přes rezervační systém RegioJetu nedají zakoupit lístky na žádný jejich červencový spoj. Dnes ráno jdou už tedy od pondělí, ale na dnešek je všude stále napsána nula, i když Android aplikace hlásí spoustu volných míst," napsal v neděli do redakce čtenář iDNES.cz.
"Rezervační systém funguje. Blokujeme v něm ale předem spoje, u kterých předem víme, že budou kvůli potížím s klimatizací mimo provoz," vysvětlil mluvčí společnosti s tím, že situace by se měla zlepšit, jakmile pominou tropické teploty.
Klimatizace budou výkonnější až v září
Problémy se týkají zejména trati Praha - Ostrava. "Na ní se na několika úsecích jede prakticky pouze ze záložních zdrojů a to tam, kde se povinně vypíná sběrač trakčního vedení. Vůz pak jede na zásobu svých bateriích a to znamená při těchto vedrech enormní zátěž pro jeho systém," popsal Halla.
RegioJet má nyní zhruba 40 železničních vozů, u pěti z nich řešila v předchozích týdnech problémy s klimatizací. Dva musela společnost úplně odstavit z provozu a nahradit je záložními. Drážní úřad dopravce vyzval, aby situaci vysvětlil (více čtěte zde).
Podle mluvčího Hally firma problém řeší tím, že nechává vyměnit zásadní součásti klimatizačních jednotek. S opravami začala před třemi týdny. "Měníme je kvůli tomu, aby klimatizace kapacitně zvládala i výkyvy počasí, ke kterým za poslední roky docházelo," vysvětlil Halla. Opravy by měly být dokončeny do měsíce a půl.
Potíže měl i Leo Express, klimatizace nestíhá i u ČD
Ojedinělé potíže s klimatizací měl v minulých dnech i vlak dalšího soukromého dopravce Leo Express. "V jednom případě byl problém v třídách bussines a premium. V jednom vlaku nám v tom horku vypadlo fungování klimatizace," uvedl v neděli dopoledne pracovník zákaznické infolinky. V takovém případě cestující dostanou zpět polovinu z ceny jízdného.
Mobilní telefon mluvčí společnosti Andrey Hofmanovoé byl v neděli dopoledne dočasně nedostupný.
Potíže nevylučuje ani mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. "S Pendolinem jsme dosud problémy neměli, ale nemůžeme předvídat, co se stane v neděli. Co se týká vlaků Eurocity, tam je jiná situace. Pokud je skoro 40 stupňů a vagon je plný, klimatizace studený vzduch nestíhá vozem prohnat, a i když funguje, cestující mohou mít pocit, že tomu tak není," popsala Šubová.
Podle ní měla sníženou účinnost v posledních dnech například klimatizace soupravy, která jela ze Slovenska do Česka. "Měli jsme hlášenou poruchu ve vozu, v depu to kontrolovali, ale klimatizace jela zcela normálně," dodala Šubová.
"Mám obavy, že v tomto vedru klimatizace stíhat nebude a nemůžeme vyloučit ani technické problémy," upozornila mluvčí.
Pokud klimatizace nefunguje, cestující má nárok na okamžité a jednorázové odškodnění ve výši 30 korun. To vyřizuje přímo ve vlaku průvodčí.