Alberto Pellegrini nemluví japonsky a už vůbec nedokáže číst. Objednat si jídlo v restauraci tak pro něho může být problém. Naštěstí bývají pokrmy vystaveny za výlohou, píše list.
Kacudon, japonský smažený vepřový řízek v omáčce, vypadá, jako by ho kuchař právě naservíroval z pánve. Sklenka piva s nečechranou pěnou se zdá být zcela čerstvě načepována, suši z červeného tuňáka a lososa se leskne, jako by ryba byla právě ulovena.
Ovoce, pečené maso, ryby i chléb, vše vyhlíží velmi vábně, jsou to však atrapy. "Opravdu to pomáhá. Ukážu prstem a dostanu, co chci," říká Alberto, italský turista, který je s manželkou na svatební cestě po Japonsku.
Atrapy vytváří umělec, co modeloval orgány pro patology
Neví, že u zrodu těchto imitací nebyla snaha upoutat spotřebitele. "Všechno začalo tím, že jeden umělec pracoval pro lékaře a zhotovoval jim modely orgánů pro patologická studia. Orgány byly jako živé a tak jednoho restauratéra napadlo, že si objedná repliky jídel," vypráví Jasunobu Nose, novinář z listu Nikkei, který o těchto napodobeninách jídel píše knihu.
Jsme na počátku 20. let a Japonci začínají chodit do restaurací. Venkované přicházející do Tokia tehdy nevěděli, co nabízejí restaurace v metropoli, proto se zrodil nápad vystavovat speciality ve výloze. O téměř sto let později tuto praxi používají četné restaurace. "Japonci vyvinuli třírozměrné menu," říká Jasunobu Nose. Ještě než vůbec vstoupíte do restaurace, víte všechno: jaká jídla tu mají, jaké jsou porce, jaké nápoje, ceny, atd.," dodává.
Tyto gastronomické iluze mají v Tokiu dokonce svou ulici: je to Kappabaši Dori, kde kromě restaurací vystavují tisíce těchto nepravých jídel desítky specializovaných obchodů. Před suši z plastu nebo falešnými tempuras, smaženou zeleninou, houbami, krevetami či rybami, zákazníkům tečou sliny: jde o dokonalou iluzi čerstvého, křupavého a jemného jídla.
J. Matura, který cestoval po Asii, říká, že repliky jídla se dají koupit i v dalších asijských zemích. "3D jídelní lístky v podobě atrap jsou zcela běžné v celé jihovýchodní Asii. Především v tam velmi oblíbených 'food courtech', tedy jídelnách v rámci obchodních středisek. Atrapy se prodávají na tržnicích včetně dalšího zboží pro restauratéry. Buď jako komplety u lokálně nejoblíbenějších jídel, jako je smažená rýže, jednotlivé kousky suši, nebo jako stavebnice po dílech."
Kdo na atrapu nemá, může si ji pronajmout
Jedna z předních specializovaných firem Iwasaki má dokonce celou armádu umělců, kteří ručně nepravé jídlo malují. Některé takto zhotovené atrapy se mohou prodávat až v přepočtu za zhruba 1 800 Kč. Méně majetní restauratéři si mohou pronajmout třeba falešný hamburger za sto korun měsíčně. "Našimi hlavními zákazníky jsou samozřejmě majitelé restaurací, ale stále více přicházejí i další," říká mluvčí firmy Takaši Nakai.
Podnik založený v roce 1932 nedávno otevřel v Tokiu dva obchody, kde prodává amulety. Ty Japonci milují a připevňují si je ke svým taškám nebo mobilním telefonům. Takové amulety mají podobu malých suši. Nabízí rovněž klíčenky s plátkem šunky, kde lze na malé etiketě číst: "Není určeno ke konzumaci".
Někdy však může mít přílišná dokonalost atrapy opačný efekt, než restauratér zamýšlel. "Když to vidím, hned mě napadne, že to nebudu chtít," říká izraelská turistka Elda Rozencvaagová, která s překvapením zírá na výklad jedné restaurace. "Je to příliš bizarní, je tam mnoho detailů, dokonce více než na skutečném jídle," šklebí se.