Nutella obsahuje 13 procent lískových ořechů. Pokud zdraží výchozí surovina, může to mít vliv i na konečnou cenu pochoutky (ilustrační snímek).

Nutella obsahuje 13 procent lískových ořechů. Pokud zdraží výchozí surovina, může to mít vliv i na konečnou cenu pochoutky (ilustrační snímek). | foto: AP

Jarní mráz může zdražit Nutellu, zničil úrodu lískových ořechů

  • 44
Následky jarního mrazu, který v Turecku zničil velkou část úrody lískových ořechů, se můžou projevit i v peněženkách Čechů. Hrozí totiž, že kvůli tomu podraží pochoutky jako Nutella nebo Toffifee, píše německý deník Die Welt. Lískových ořechů bylo málo i před třemi lety.

Turecko je největší světový vývozce těchto ořechů. Na severovýchodě země se pěstují na 660 tisících hektarech, což pokryje až 70 procent světové poptávky. Ročně země vyveze kolem 800 tisíc tun lískových ořechů. Letos ale počítá jen se zhruba 540 tisíci tun.

„Jediný noční mráz zničil letošní polovinu sklizně,“ cituje Welt.de Rainera Lückenhausena z hamburské firmy Schlüter und Maack, která kromě lískových ořechů dováží i cukr či kakao. „Proto jdou ceny ořechů o 60 až 66 procent nahoru. Cena pro spotřebitele a ostatní odběratele se tomu bude blížit, když bude sklizeň v Turecku tak špatná. Je to normální ekonomický proces,“ dodal.

Ještě na jaře stály lískové ořechy 4 860 eur za tunu, ale nyní musí výrobci potravin platit za tunu necelých 8 tisíc. Nyní jsou tak lískové ořechy téměř stejně drahé jako makadamové ořechy, za které obchodníci platí 7 tisíc eur za tunu.

Ceny neporostou hned, odhaduje výrobce Nutelly

Ořechy z Turecka dováží nejvíce Německo, po něm následuje Itálie a Francie. Jejich největším spotřebitelem je italský koncern Ferrero Rocher, výrobce oplatek Hanuta nebo pomazánky Nutella. Společnost však neočekává okamžitý růst maloobchodních cen.

V oblíbené Nutelle tvoří lískové ořechy 13 procent. Pokud zdraží výchozí suroviny o 60 procent, může to mít vliv i na konečnou cenu pochoutky. Loni utržil Ferrero za produkty vyráběné z tureckých ořechů 119 milionů dolarů.

I potravinářský koncern Mondelez, dříve Kraft Foods, se obává podle Die Welt nižší sklizně. Milka a Cadbury jsou sice jen dva z jeho produktů, ale firma odhaduje, že kvůli vyšším nákladům na suroviny budou muset zdražit.

Situace je podobná jako před třemi lety, kdy byla také špatná sklizeň. Tehdy stouply ceny lískových ořechů o 60 procent. Konečné produkty tehdy sice zdražily, ale na tak, jak se všichni obávali.