Jawa sází hlavně na model Ydea 500, se kterým mohou jezdit řidiči už od patnácti let a stačí jim k tomu řidičský průkaz řady AM, opravňující k řízení motocyklů.
"Má evropskou homologaci z Itálie jako moped, protože hmotnost auta nepřesahuje 350 kilogramů a maximální rychlost je 45 kilometrů za hodinu," říká Charouz.
"V principu je možné podle evropských předpisů schválit malé čtyřkolové vozidlo jako moped," říká Viktor Meca z ministerstva dopravy.
Podle šéfa dopravní policie Zdeňka Bambase není na překážku ani to, že vůz má obsah 0,5 litru. "Dnes již není v zákoně omezení, že patnáctiletí řidiči smí řídit pouze motocykly nejmenší kubatury. Jen nesmí moped jezdit rychleji než 45 kilometrů za hodinu," říká.
Koupili byste si auto Jawa? HLASUJTE V ANKETĚ |
Charouz však říká, že podobné vozy nejsou konkurencí. "Cena je vyšší, protože se jedná o malosériovou výrobu. My navíc nabízíme auto mladým řidičům, kteří s klasickým vozem nemohou jezdit," říká.
Jawu Ydeu a druhý model, kabriolet Jawa Roadstar (základní verze stojí 385 tisíc korun), lze zatím zakoupit na internetu. "Za první týden se nám ozvalo několik zájemců, postupně plánujeme prodej aut u dealerů," říká Charouz s tím, že v budoucnu by se auta mohla vyrábět v závodě v Týnci.
Jawa loni vyrobila necelé tři tisíce motocyklů oproti osmi a půl tisícům strojů v roce 2002. Firma patřila do skupiny Charouz Group, po níž zbyly dluhy za zhruba pět miliard korun, z nichž většinu musel zaplatit stát.
Dluhy loni za desetinu původní ceny koupil podnikatel Jacques Sicotte a spolu s Charouzem se snaží skupinu oživit. Jméno italského výrobce auta Charouz neuvedl. V budoucnu by se podle něj vůz mohl v tuzemsku vyrábět pro celý evropský trh, pokud se s italskou firmou na přesunu výroby do levnějších Čech dohodne.
Jawa Ydea 500 bude k mání za 300 tisíc korun. (1. listopadu 2004) |
Vůz Jawa Ydea 500 mohou řídit i patnáctiletí řidiči. (1. listopadu 2004) |
Vůz Jawa Ydea 500 má motor s obsahem půl litru. (1. listopadu 2004) |