Posledním případem cestovní kanceláře v problémech je Sunny Days. Nedlouho před ní padla například velká Tomi Tour spojená se jménem Václava Fischera, její klienti museli na své peníze čekat několik měsíců, jiní zase uvázli v zahraničí. Jaké má klient v těchto případech práva, co by si měl zjistit a kde?
Jednoho ze čtenářů zajímalo, zda má nyní odcestovat na zaplacený zájezd se Sunny Days nebo raději požadovat vrácení peněz.
"Pro Vás by v tuto chvíli bylo pravděpodobně lepší požadovat vrácení zaplacené částky na společnosti Sunny Days. Konečné rozhodnutí, zda se na zájezd vypravíte nebo ne, je ale jen na Vás," radí pracovnice ministerstva. Odůvodňuje to tím, že Sunny Days už není cestovní kanceláří a nesmí tedy zájezdy vypravovat.
"Na základě pojistné smlouvy (s Generali) jsou veškeré cestovní smlouvy uzavřené do 31. 1. 2010 platné," trvá si na svém už delší dobu Sunny Days. Ministerstvo i Asociace českých cestovních kanceláří a agentur nicméně říkají, že Sunny Days není oprávněna organizovat nabízet a prodávat své zájezdy.
Odpovědi Jitky Fatkové zdeŠéfka odboru cestovního ruchu byla hostem iDNES.cz |
Řada klientů často nezná rozdíl mezi cestovní kanceláří a cestovní agenturou. Cestovní kancelář zájezdy nejen prodává, ale i organizuje a musí mít pojištění proti úpadku. Klient má právo a měl by si při koupi dovolené zkontrolovat, zda ho opravdu daná kancelář vlastní.
"Před uzavřením cestovní smlouvy má každý zákazník právo dožadovat se předložení pojistné smlouvy proti úpadku uzavřené mezi CK a příslušnou pojišťovnou," potvrzuje Fatková.
Najdou se klienti, které už služby českých cestovek odradily a raději se obrací na zahraniční kanceláře. Jednoho ze čtenářů zajímalo, jaká jsou rizika u německých cestovek. "Je na místě obezřetnost při uzavírání cestovní smlouvy, ta je ale nutná při uzavírání jakékoli smlouvy. Ovšem vzhledem k faktu, že se jedná o členskou zemi EU, nehrozí žádné zvláštní nebezpečí," odpověděla pracovnice ministerstva.