Na prodej je například výpravní budova v Plešnicích na Plzeňsku.

Na prodej je například výpravní budova v Plešnicích na Plzeňsku. | foto: České dráhy

Je libo nádraží? České dráhy na webu rozprodávají nemovitosti

  • 50
České dráhy spustily svůj speciální realitní web. Má pomoci s rozprodejem majetku, který podnik nepotřebuje. K dispozici jsou jak klasické nemovitosti, tak perličky, které ocení milovníci železnic.

Nabídka drah na webu je poměrně pestrá. Na webu je třeba inzerát na bývalou výpravní budovu za necelých 700 tisíc korun, množství pozemků, ale i klasické byty či rodinné domy. Aktuálně je na stránkách nemovitosti.ceskedrahy.cz 140 nemovitostí k prodeji a dalších 600 pronájmů po celé republice. 

Server nevydržel

Železniční nadšenci ale možná měli až moc velký zájem o virtuální prohlídku drážního nemovitostního portfolia. Od čtvrtečního dopoledne je totiž web nedostupný. „Omlouváme se, z důvodu aktuálního přetížení je služba dočasně nedostupná. Na odstranění problému intenzivně pracujeme,“ zní hláška zobrazená po vstupu na stránku.

Další nemovitosti chtějí dráhy průběžně doplňovat. Mají jich totiž mnohem více. I poté, co odprodaly část majetku správci infrastruktury SŽDC, jim zbylo zhruba 3 700 budov a asi 20 milionů metrů čtverečních pozemků, které k ničemu nepotřebují a generují roční náklady v řádu desítek až stovek milionů korun.

„Chceme je proto prodat a získané prostředky využít pro rozvoj naší hlavní činnosti, tedy osobní dopravy,“ vysvětluje František Bureš, který je v představenstvu Českých drah (ČD) zodpovědný za majetek.

Už podoba webu, který napodobuje běžné realitní servery, napovídá, že se chtějí ČD v této fázi obrátit spíše na menší klienty než firmy. Nutí je k tomu i skladba majetku, který mají. „Mezi zájemci už nebudou podniky nebo organizace, ale spíš drobní kupci. Třeba živnostníci nebo zahrádkáři, říká ředitelka odboru správy a prodeje majetku ČD Šárka Cidlinská.

I tak jsou ale v nabídce i velké administrativní budovy za desítky milionů korun. Ty menší jdou však na odbyt lépe. V loňském roce České dráhy podle vlastních údajů uskutečnily 270 obchodů tohoto typu, z toho 120 v hodnotě pod 100 tisíc korun.