Právě hodnotnější luxusnější zboží si podle prodejců lidé před koncem roku kupují nejvíce. Na pultech jsou nyní k dostání velké balíčky s kvalitní kosmetikou, cukrovinkami nebo alkoholem.
"Zákazníci si zvykli na široký výběr kvalitního zboží a preferují jej před lacinějším," potvrdila mluvčí společnosti Ahold Czech Republic Kateřina Černá.
Před Vánocemi také řada rodin nakupuje nákladnější věci proto, že si na ně šetří i několik měsíců. Nahrávají k tomu i zvýhodněné vánoční nabídky.
"V těchto dnech lidé více nakupují například počítače, ledničky, pračky nebo televize," sdělila mluvčí obchodního řetězce Tesco Martina Čermáková.
"Obchodní Vánoce" začínají před skutečnými v předstihu. Letos prodejci začali sváteční zboží nabízet už začátkem října, tedy o dva týdny dříve než v uplynulých letech. Brzká vánoční výzdoba a umělé navozování nákupního šílenství někoho může i obtěžovat.
"Vrátili jsme se s rodinou v říjnu z dovolené a nestačili jsme se divit. V obchodech už visela vánoční výzdoba. Přišlo mi to přehnaně předčasné," říká Jitka Novotná.
Výzdoba může i vadit
Obchodníci potřebují zboží, které si ve velkém množství objednali, co nejrychleji prodat. "Listopadová výplata je navíc signálem pro začátek nákupní horečky," řekl jednatel společnosti Globus Petr Vyhnálek.
Nejsou to jen obchodníci, kteří v předstihu upozorňují na vánoční svátky. Atmosféru dokreslují i vyzdobená města. Například některé ulice v Českých Budějovicích byly vyzdobeny svátečními girlandami už na začátku října.