Reinhard Jung, šéf Škody Auto věří, že firma letos zůstane v zisku.

Reinhard Jung, šéf Škody Auto věří, že firma letos zůstane v zisku. | foto: Dan Materna, MAFRA

Jedeme dobře i bez šrotovného, říká šéf Škody

  • 35
Reinhard Jung je prvním předsedou představenstva Škody Auto, který si musí zvykat na to, že nejezdí do sídla koncernu Volkswagen prezentovat jen neustále rostoucí křivky prodejů Škodovky.

Český parlament schválil šrotovné, co to pro Škodu Auto znamená?
Kdyby to už bylo schválené i vládou, byl bych velmi spokojený. Ale rozhodnutí parlamentu neřeší, jak a kdy a zda vůbec šrotovné bude. Zatím to vše jen zhoršuje situace, že se o tom mluví. Lidé odkládají nákupy. To je totéž, jako jsme měli s novelou zákona o odpočtu DPH, to nám naprosto zastavilo prodeje.

O kolik by vám šrotovné zvedlo prodeje?
Záleží, kolik peněz na šrotovné bude a jak dlouho bude platit. Ale to nevíme, takže těžko odhadovat. Prodejům to však pomůže.

Jaká by byla situace ve Škodě teď, kdyby nebylo v Německu šrotovné?
Všichni čekali, že v Německu se letos prodá kolem 2,9 milionu aut. Díky šrotovnému to bude téměř o milion aut více, to je růst o třicet procent. A to je objem, který příští rok zmizí. A také objem, o který bychom přišli letos bez německého šrotovného.

Bylo šrotovné správné rozhodnutí? Neprojedli jste jen budoucí výrobu?
Bylo to velmi pozitivní rozhodnutí. Bez této podpory bychom se nedostali na takové objemy prodejů jako letos. Ale i z ekonomického pohledu to bylo výhodné pro celou zemi. Šrotovné je prakticky samofinancovatelné. Co německá vláda zaplatila na podpoře, to se jí vrátilo na dani z přidané hodnoty. A vláda ušetřila na dávkách pro nezaměstnané, mělo to průkazně pozitivní přínos pro životní prostředí.

Vidíte už teď, že by objednávky po šrotovném šly rychle dolů?
Nejjasnější je to u modelu Fabia. Ta ze šrotovného těžila nejvíce. Od července objednávky zpomalily, ale ještě to není dramatické. Ani týden po konci šrotovného. Máme zásobu objednávek na téměř čtyři měsíce.

Jaký je výhled prodejů na letošek?
Loni jsme prodali 674 tisíc aut a letos to bude maximálně o pět procent méně, takže kolem 645 tisíc aut. Některé trhy jsou na tom opravdu hodně špatně, především Rusko, Ukrajina, Rumunsko a Maďarsko. Třeba na Ukrajině se prodeje zastavily takřka ze dne na den. Změny se také dají očekávat v Německu.

Máte už představu o příštím roce?
Jsme v očekáváních konzervativní, nicméně těžko se mluví o přesných číslech. Celkově se čeká stagnace trhů, my ale očekáváme růst. Máme totiž dva nové modely, které by nám mohly pomoci - Yeti se prodává skvěle a má dobré ohlasy, příští týden vyjedeme se Superbem Combi. Jsou to pro nás dva důležité vozy.

Co očekáváte od Superbu Combi?
Superbům se celkově daří. Za rok od uvedení limuzíny na trh jsme jí prodali dvakrát více než první generace. Kombík je pro nás úplně nové auto, takže je to těžké odhadovat. Zkušenosti však ukazují, že podíl kombíků a limuzín bývá zhruba poloviční, takže bychom v budoucnu mohli dělat kolem třiceti tisíc kombíků ročně.

Zůstane Škoda Auto letos zisková? Za pololetí zisk prudce klesl...
Jsme pyšní na to, že jsme jednou z mála značek, co ještě vydělává. Bylo to opravdu těžké. V druhé polovině roku vyrábíme ještě efektivněji, ale opět nás trápí kurz koruny. Na začátku roku stálo euro 29 korun, teď míříme zase k 25 korunám, to veškerá pozitiva smaže. Ale věřím, že za celý rok zůstaneme v zisku.

Škoda byla svou ziskovostí premiantem v koncernu, to je už minulost...
Jsme stále mezi nejlepšími, ale není to už taková ziskovost jako dříve. Ale to je problém všech výrobců aut. Proto musíme pokračovat s naším programem Scout, který má podstatně snížit náklady. Letos bychom tak měli ušetřit 150 milionů eur.

Mezi zaměstnanci teď panují obavy, zda případný pokles trhu nepovede k propouštění. Máte už představu, kolik lidí budete potřebovat?
Situace je trošku složitější. Poptávka po autech se během roku mění a podle toho se mění i potřeby po pracovnících. Letos byl navíc speciální efekt šrotovného. My jsme výkyvy dosud řešili agenturními zaměstnanci, ale ani to není ideální. Proto jsme měli na začátku roku 800 agenturních lidí, teď tři tisíce. A budeme jich potřebovat asi méně. Mnohem více by se nám hodilo, kdybychom zavedli časová konta: lidem by se načítaly přesčasy a ti by si je pak vybírali v době odstávek. Na tom se chceme dohodnout s odbory. Jinak musíme stále propouštět a nabírat.

Proč nevrátíte zpět výrobu octavií ze Slovenska do Česka, když je tu levnější?
Musíte se podívat dva roky nazpět. Tehdy jsme neměli kapacitu a Bratislava nám pomohla. Navíc jsme chtěli na tamním trhu ukázat, že tam i vyrábíme. Nemůžeme tam najednou výrobu ukončit, měnit rozhodnutí z týdne na týden.

Volkswagen uvedl, že by chtěl zvýšit podíl dílů, které si vyrábí sám. Bylo by to řešení pro naplnění kapacity ve Vrchlabí?
Teoreticky, pokud je volná kapacita a nevyužití lidé, vyšlo by levně dělat si některé díly vlastními silami.

Plánujete ještě někde otevřít další továrnu, nebo naopak zavřít?
Ne, současný stav je ideální. Včetně montážních závodů, které po světě máme. Na Ukrajině jsme výrobu zastavili, ale je to dočasné řešení.