Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: ČSA

Jediný zájemce o ČSA prý za aerolinky nabídne nadstandardní cenu

  • 39
Konsorcium Travel Service/Unimex Group už ví, jakou cenu nabídne státu za téměř sto procent akcií Českých aerolinií. Její výši ale tají. Podle šéfa Unimex Group Jiřího Šimáně jsou jediní zbylí zájemci v privatizaci o výši nabídky rozhodnutí zhruba od poloviny září.

"Cena je z našeho pohledu nadstandardní. Jsme přesvědčeni o tom, že více by nikdo z konkurentů nenabídl," naznačil Šimáně. Odmítl ale jakkoliv spekulovat o ceně nebo upřesnit řády, ve kterých se nabídka bude pohybovat. "Finanční prostředky jsou pochopitelně k dispozici," dodal.

Teoreticky stačí Travel Service nabídnout korunu, protože v soutěži nemá jiného konkurenta. Dva vláda vyřadila, jeden odstoupil sám. Ministr financí Eduard Janota už dříve ale uvedl, že má určitou představu, pod kterou nechce jít, a v případě jejího nesplnění aerolinky stát neprodá.

Podle Šimáněho je nabídka nadstandardní i proto, že si myslí, že by spojení ČSA a Travel Service mohlo přinést řadu synergických efektů. Hodnota vlastního jmění ČSA je záporná a přiblížila se už minus jedné miliardě korun. Firma už prodala většinu majetku nebo ho má zastavený.

V diskuzi je i spojení s letištěm

Travel Service musí nabídku podat do druhé hodiny odpolední ve středu 30. září. Další den se nad nabídkou sejde privatizační komise a poradce pro privatizaci. "Materiál chceme poslat do vlády co nejrychleji," řekl k tomu mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob.

Podle serveru Euro.cz ale stát už připravuje variantu pro případ, že by ztrátového dopravce nechtěl prodat. Jednou z možností, kterou má prosazovat hlavně ODS, je propojení s Letištěm Praha, například formou vytvoření holdingu.

Už předchozí materiály pro dozorčí radu počítaly s tím, že by ČSA zvlášť vyčlenily některé činnosti mimo firmu a vstoupil do nich jiný partner. Ve hře je například handling nebo údržba. "Prosazujeme myšlenku, aby Letiště Praha nějakým způsobem ovládlo ČSA," řekl serveru významný lobbista ODS.

Ovládnutí ČSA Letištěm Praha by vytvořilo světový unikát v letecké dopravě: letiště nikdy nevlastní současně i aerolinky. "Možná někde v Africe to možné je. Tohle mi ale přijde jako mimořádně absurdní řešení, které by navíc podle mě zavánělo i veřejnou podporou," dodal Šimáně. České aerolinie se na provozu a výnosech pražského letiště podílí bezmála polovinou.