Jedna internetová éra v Japonsku končí

- Propad akcií japonských internetových firem v čele s dřívějším favoritem trhu Hikari Tsushin, jehož kurs ztratil za poslední měsíc 60 procent své hodnoty, signalizuje konec éry mánie po firmách s koncovkou .dot nebo .com. Zároveň však může přinést druhou a poučenější fázi investování do internetových titulů, řekli analytici agentuře Reuters.

Vlna prodeje módních internetových akcií začala před měsícem a zprvu vypadala jako běžné vybírání zisků z předchozího vysokého růstu kursů těchto akcií před březnovým koncem japonského finančního roku.

Výprodeje se však nabalovaly jako sněhová koule, když stále prudší poklesy kursu nutily investory dále prodávat. Ceny akcií internetového investora a dealera mobilních telefonních operátorů Hikari Tsushin poklesly od 1. února pokles o více než 60 procent.

Akcie Softbank, dalšího klíčového internetového titulu, spadly za měsíc o 48 procent.

Analytici se domnívají že za tímto propadem internetového sektoru je více než jen technické faktory vybírání zisků, a poukazují na zkušenost amerického trhu.

"Japonsko nyní vychází z fáze jedna a jde do fáze dvě a je tak rok za vývojem v USA," řekl analytik ABN AMRO Securities Darrel Whitten.

Americké internetové akcie prošly výraznou korekcí loni v dubnu a po tomto pročišťujícím obratu se vítězi stali operátoři elektronického obchodu se zaměřením na mezifiremní transakce a dále firmy z oboru telekomunikační infrastruktury.

Dá se čekat, že podobně vybíravější budou v investování do internetových titulů i japonští investoři a budou přitom více hledět na finanční výsledky a podnikatelské modely firem, řekl Whitten.

"Dny, kdy se dobré a špatné internetové akcie pohybovaly v jednom balíku, jsou pryč. V příští fázi budeme mít jasné vítěze a stejně tak jasné poražené," souhlasí analytik Tokyo Mitsubishi Securities Tošiaki Iba.