Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jeep je šedesátiletý

aktualizováno 
Legendární americký terénní automobil Jeep, který pomohl Spojencům vyhrát druhou světovou válku, slaví šedesátiny.
Legendární americký terénní automobil Jeep, který pomohl Spojencům vyhrát druhou světovou válku, slaví šedesátiny. V roce 1941, přesně 23. července, totiž uzavřela americká armáda s firmou Willys z Toleda ve státě Ohio kontrakt o výrobě a dodávce osobních terénních vozů pro válečné nasazení. Jak vůz dostal svůj název, o tom se dodnes spekuluje.

Jedni tvrdí, že mu jméno dali vojenští zkušební řidiči podle komiksové postavičky, která dokázala procházet zdí, jiní míní, že slangové slovo jeep už dávno před druhou světovou válkou v americké armádě značilo cokoliv vybočujícího z normálu, nového či neobvyklého. Nejpravděpodobnější však je, že jméno vzniklo ze zkratky GP, která se v angličtině vyslovuje dží-pí a znamená General Purpose, tedy pro všechny účely. Původní jeep vyjel do světa tak rychle, jak vyžadoval rozhořívající se válečný konflikt. V půlce roku 1940 - když bylo zřejmé, že USA budou muset vstoupit do druhé světové války - vyzvala americká armáda 135 domácích firem, aby pro ni připravily zcela nové univerzální auto. V parametrech bylo, že vůz musí jet rychlostí nejméně 88 km/h i zdolávat krokem terén, brodit se vodou s výškou hladiny do 46 cm, aniž by do kabiny zatékalo, samozřejmostí měl být pohon všech čtyř kol... Nakonec se finále boje o velkou zakázku zúčastnily tři firmy Bantam Car Buttler, Ford Motor Company a konečně i Willys Overland. Zelenou mělo dostat nejlepší řešení, které spojovalo přednosti všech tří nabídek. Tak se základem stala konstrukce Willys Overland se čtyřválcovým motorem 2.2 SV o výkonu 45 kilowattů, který byl nejsilnější a nejpružnější, dál vůz dostal třístupňovou převodovku s dvoustupňovou redukcí, pohon všech kol, otevřenou karoserii bez dveří a se sklopným čelním sklem, kapalinové brzdy... Přesně 2643 jeepů připravila firma Bantam, ovšem hlavní produkce byla přidělena společnostem Wil- lys a Ford, z nichž první do konce války vyrobila 362 841 jeepů a Ford přidal dalších 281 448 téměř identických vozidel. Éra Jeepů Willys MA a MB (M - military - vojenský, A - původní koncepce a B - modernizovaného provedení) končila v padesátých letech v korejské válce. Dodnes uchovávají tyto symboly vítězství z druhé světové války milovníci vojenské historie prakticky v celé západní Evropě včetně poraženého Německa, pozadu nezůstávají ani fandové v Česku. Nejslavnější terénní automobil, který později inspiroval k následování i jiné značky, se z vojenských služeb propracoval také k civilnímu nasazení. Výrobní firma rovněž v uplynulých desetiletích několikrát změnila majitele. Od roku 1987 patří koncernu DaimlerChrysler Corporation.

Autor:


Témata: Test iDNES.cz


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pražští celníci zajistili tisíce párů padělané obuvi.
Celníci u Sapy zabavili přes dva tisíce párů padělaných bot za 7,5 milionu

Celníci zabavili u pražské tržnice Sapa více než dva tisíce párů padělků sportovní obuvi. Sklad v bývalé betonárně Zapa byl plný kartonových krabice s obuví...  celý článek

Organicky pěstovaná zelenina dostává nálepku bio, protože se pěstuje bez použití umělých hnojiv, herbicidů a pesticidů
Kontroly našly u biopotravin jen minimum pochybení. Češi jim přesto nevěří

Češi biopotravinám nedůvěřují, shodují se lidé z branže. Proto také jejich spotřeba za západní Evropou zaostává. Kontroly však ukazují, že bioprodukty patří...  celý článek

Brigádnice Eva Pláničková sklízí první dozrávající jahody na plzeňské plamntáži u Kalikovského mlýna
Tristní bilance prodejců jahod na severu Moravy: dva ze tří porušili zákon

Většina obchodníků prodávajících v Moravskoslezském a Olomouckém kraji jahody, jejichž stánky zkontrolovala Česká obchodní inspekce (ČOI), porušila zákon o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.