Do Česka se dostal Santa na telefonu. Vydává se za Ježíška.

Do Česka se dostal Santa na telefonu. Vydává se za Ježíška. | foto: iDNES.cz

Ježíšek volá dětem. Služba dorazila i do Česka

  • 50
V anglosaských zemích tomu říkají Call from Santa - telefonický rozhovor Santy Clause s dětmi. Rodiče objednají pro své ratolesti hovor s červenobílým tlouštíkem, který naděluje dárky. Vyptává se jich, co by si přály, jestli nezlobily... Tento obchodní model dorazil se zpožděním i do Česka, Santu v názvu ale vyměnil za Ježíška.

"Není to o penězích. Pakliže tomu budete věřit, tak po každém telefonátu, kdy jsou děti úplně nadšené a koukají na to nebo zírají, jak ten Ježíšek všechno ví, tak je to strašně krásný pocit," tvrdí Ladislav Mothejzík, majitel firmy EducaCom, která službu "Zavolejte Ježíškovi" letos v spustila v České republice.

Přestože Mothejzík tvrdí, že služba není o vydělávání, není rozhodně levná. Hovor s Ježíškem, který je však vzhledově klonem Santy Clause, rodiče může snadno vyjít i na pět stovek. Každá minuta totiž stojí 60 až 80 korun, dolní sazbu si podnikatel účtuje při placení bankovním převodem. Pro srovnání: hovory na erotické linky, které jsou považovány za nejdražší telefonické služby, stojí 29 až 60 korun.

Telefonát v ceně hračky

Podle Mothejzíka v Česku zájem o službu je, konkrétní být ale nechtěl. "Bylo toho poměrně dost. Každý si objednává většinou dvě až pět minut," tvrdí živnostník. "Jsou dny, kde dostáváme desítky objednávek a jsou také dny, kdy máme pouze pár telefonátů," dodává.

Kromě povinných údajů (jméno dítěte, datum a čas telefonátu, kontaktní číslo) může rodič do formuláře na webových stránkách zadat i další podrobnosti - například jestli byly hodné, co chtějí pod stromeček, jestli potřebují někam nasměrovat a další údaje.

Velmi podobně funguje i západní model této služby. Santové v cizině posílají na vyžádání i pohlednice nebo dopisy, chodí po domech a roznášejí cukrovinky a jiné dárky. Ceny se pohybují od pěti do padesáti amerických dolarů podle druhu objednávky.

Mothejzík, který je povoláním psycholog, vede hovory s dalšími dvěma lidmi. Kromě telefonátu od Ježíška mohou děti samy na linku zavolat. K dispozici jsou pracovníci od 1. listopadu do Štědrého dne. Internetové stránky zatím navštívilo přes šest tisíc lidí.

Všichni zavolají zpátky, tvrdí psycholog

Původně podnikatel doporučoval, že k hovoru stačí dvě minuty, později ale tuto dobu protáhl na čtyři minuty. "Když bylo děcko upovídané, tak to bylo kolikrát pět až šest minut," sdělil. Nejdéle si prý s dítětem vybavoval čtrnáct minut.

Do rozběhnutí služby podnikatel investoval 260 tisíc korun, utrácel za reklamu na internetu nebo za billboardy v Praze, Plzni a Českých Budějovicích. Nechce říct, kolik už se vrátilo, je ale přesvědčený o tom, že časem služba začne vydělávat.

"To není koncept pouze na jeden rok, protože všichni, kteří příští rok budou věřit na Ježíška, respektive jejichž rodiče uvidí, že jejich děti ještě věří, tak zavolají zpátky. Všichni do jednoho," dodal Mothejzík.