Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: František Vlček, MAFRA

Hladolety umořily firmu Gastro-Hroch. Byznys s jídlem v letadlech skomírá

  • 243
Kdysi největší dodavatel palubního občerstvení Gastro-Hroch skončil v insolvenci. Aerolinky totiž omezují nabídku bezplatného jídla. Pro dopravce přitom není nejdražší položkou samotné občerstvení, ale nakládání s ním.

Před třemi lety to byla jedna z největších transakcí v českém letectví. V té době největší cateringovou firmu Gastro-Hroch koupila společnost Skyport Gastro.

Necelé tři roky poté uhánějí Gastro-Hroch věřitelé a soud s firmou zahájil už insolvenční řízení. Firma zrušila své webové stránky a její byznys se scvrkl na minimum – podle zdrojů z Letiště Praha pracuje už jen pro několik dopravců.

Hladolety končí. V Americe se do letadel vrací vafle i preclíky

Gastro-Hroch spadl do insolvence podruhé za poslední rok. Tentokrát ho uhání společnost HVB Leasing, která pronajímala firmě Gastro-Hroch budovu na letišti. Jenže cateringová firma za ni podle materiálů v insolvenčním rejstříku přestala loni platit. Leasingová společnost proto smlouvu ukončila a domáhá se 160 milionů korun. Další peníze dluží podle návrhu například Letišti Praha či Českému aeroholdingu.

Získat vyjádření Gastro-Hroch se nepodařilo. Webové stránky firmy už nefungují, kontakt z některých vyhledávačů odkazuje telefonicky na ústřednu Letiště Praha.

Majitel Gastro-Hroch, firma Skyport, je často spojován s podnikatelem Františkem Savovem, do firmy vstoupil krátce poté, co získala zakázku na dodávku cateringu do ČSA. „Catering vhodně doplňuje rozsah služeb, které již leteckým přepravcům Skyport poskytuje,“ komentoval tehdy Skyport akvizici.

Vlastník na ostrovech

Sdílnější nebyli ani zástupci firmy Skyport, do uzávěrky neodpověděli. Podle zdrojů iDNES.cz se zaměstnanci firmy dostávají do veřejnosti nepřístupných částí letiště díky vazbě na firmu Skyport, která provozuje někdejší cargo terminál ČSA. To může znamenat bezpečnostní riziko – především ve spojení s tím, že stopy po majiteli firmy Skyport se ztrácejí v daňových rájích. To odporuje pravidlům EU a kvůli tomu už musel Skyport opustit bratislavský vzdušný přístav.

Zelený nářez i (ne)obložený sendvič. Šílená jídla z paluby letadla

Podle záznamů je zatím posledním jednatelem firmy Christophe Thierry Joseph z Dominického společenství a firma oficiálně patří britské společnosti Skyport Gastro. Její jednatelkou je Sannie Paulová z Dominického společenství.

Skyport přitom po transakci tvrdil, že její jméno je jen pozůstatkem z firmy, kterou si Skyport koupil jako hotovou pro nákup Gastro-Hroch. Podle materiálů ve sbírce listin však figurovala v Gastro-Hroch i v roce 2015.

Bez jídla zdarma už i ČSA

Byznys s občerstvením na palubách letadel prochází v posledních letech razantní proměnou. Čím dál více dopravců na evropských letech upouští od bezplatného občerstvení, naposledy na velké části linek bezplatné jídlo a pití zrušili i dva největší hráči – ČSA a Travel Service (více zde). Právě s Travel Service firma Gastro-Hroch od začátku úzce spolupracovala.

„Meziročně nám klesly náklady na občerstvení na palubě zhruba o třetinu,“ říká mluvčí ČSA Daniel Šabík.

Za občerstvení v letadle si zaplatíte. Travel Service zruší na kratších letech jídlo zdarma

Pro dopravce není nejdražší položkou samotné občerstvení, ale nakládání s ním. Díky tomu, že teď jídlo a pití prodávají, nemusí například tak často potravinami letadla na letišti zásobovat. Velká část zákazníků si totiž k letu nic nekoupí.

Na Ruzyni je tak v občerstvení dominantním hráčem někdejší catering ČSA, společnost Alpha Flight. Firma dnes patří pod společnost Dnata ze skupiny Emirates.

Cateringové firmy se novému trendu musely přizpůsobit – méně se zaměřují na vaření, ale více řeší logistiku a prodej občerstvení na palubě. Hledají také zákazníky mimo letectví, například Alpha Flight pronikl do poskytování občerstvení ve vlacích Leo Express.