Ceny v českých obchodech jsou však hodně závislé na tom, co se děje s cenami surovin ve světě. A ty spíše rostou. Po mléku, máslu, sýrech a chlebu se proto chystá, a místy už probíhá, přepisování cenovek na vyšší částky u olejů, margarínů, majonéz, tatarek, rýže, těstovin či mouky.
Důvodů je několik. Například cena řepky, která se používá k výrobě olejů, se dnes na světových trzích obchoduje skoro za dvojnásobek toho, co před rokem. Oleje tak dnes stojí na pultech o třicet až čtyřicet procent více než před rokem. Jejich rostoucí cenou také vysvětluje výrobce Unilever už druhé zdražení margarínů Rama či Flora, majolky či tatarky Hellmann’s. První proběhlo loni v listopadu. Vyšší ceny u nich naskakují na regálech právě teď.
Neplaťte za nákupy víc, než musíte!Víte, že na internetu vám poradí, kde každý den nakoupíte nejvýhodněji? Na portálu AkčníCeny.cz |
V Plus Discountu, Tesku či Bille už se půlkilová vanička ramy prodává za 38,9 koruny, zatímco v Albertu ještě za původní cenu 33,9 koruny. Ani tam a ve zbylých obchodech však na sebe zvýšení nedá dlouho čekat.
„Zdražení se nevyhne žádnému z našich zákazníků,“ říká mluvčí Unileveru Andrea Jandová. Výrobci se totiž musí podařit prosadit vyšší cenu všude, protože jinak na něj obchodník tlačí, ať cenu sníží, protože nebude právě on sám prodávat za draho.
Unilever je přitom dost silný na to, aby si zvýšení ceny prosadil, protože bez ramy či majolky Hellmann’s se prodejce kvůli jejich velkému podílu a reklamou hojně podporované značce neobejde.
NEJLEVNĚJŠÍ NÁKUP | |
---|---|
1. Kaufland | 1 182 Kč |
2. Hypernova | 1 192 Kč |
3. Globus | 1 193 Kč |
4. Penny Market | 1 195 Kč |
5. Tesco supermarkety | 1 207 Kč |
6. Tesco hypermarkety | 1 208 Kč |
7. Plus Discount | 1 215 Kč |
8. Albert | 1 221 Kč |
9. Interspar | 1 222 Kč |
10. Lidl | 1 228 Kč |
11. Billa | 1 269 Kč |
Cena „košíku“ 50 výrobků, hlavně základních potravin |
Rýže brzy podraží
Podobně tlačí dražší suroviny vzhůru i ceny dalších potravin. V pátek vyskočila na světových trzích na historický rekord cena rýže. Tu ovlivňuje mimo jiné narůstající spotřeba Asie, která kvůli tomu vyváží méně rýže. Z trhů postupně ceny dorazí až do obchodů, což už se místy děje. Například rýže od Vitany už podražila v prodejnách Albert a Hypernova.
Od loňska jsou motorem rostoucích cen potravin i biopaliva. Právě jejich stoupající výroba stála loni za vyššími cenami obilovin, olejnin a kukuřice. Analytici společnosti Collosseum, kteří se zabývají obchody s komoditami jako cukr, sója, pšenice, očekávají, že letos začnou biopaliva tlačit nahoru i cenu cukru. Ten dosud poslední dva roky zlevňoval.
Všechny uvedené pohyby by však neměly vyvolat tak silnou vlnu zdražování potravin, jako se odehrála na přelomu roku. Zlevnění však očekávat nelze. Minulý týden to ve své prezentaci naznačil i Miroslav Singer, viceguvernér České národní banky, která hlídá inflaci. Právě ceny potravin označil za možné riziko vývoje inflace.
„Globální potravinový šok může nějakou dobu přetrvávat,“ řekl. Pokud jde o celkový růst cen, centrální bankéři nyní počítají s tím, že inflace klesne do konce roku k pěti procentům z dnešních sedmi. U cen potravin však jen očekávají, že se stabilizují na nynější vysoké úrovni. To potvrzují i hlasy z obchodů a od výrobců potravin.
„My v současné době neočekáváme žádnou vlnu cenového pohybu směrem nahoru,“ říká mluvčí prodejen Kaufland Michal Šperl.
. Co tlačí ceny vzhůru?Rozšiřování biopaliv, tedy benzinu a nafty smíchaných s „potravinovou“ složkou, prodražuje kukuřici, cukrovou třtinu a řepkový olej. Rostoucí životní úroveň v nejlidnatějších státech (Číně, Indii) zvedá poptávku po náročnějších potravinách, jako je maso, což řetězově zvyšuje ceny krmiv. Vysoké ceny surovin, jako je ropa, potaš, fosfáty (suroviny pro hnojiva), zvedají náklady farmářů. Regulace obchodu, cen a následná spekulace obchodníků na ještě vyšší ceny zvyšuje dramaticky cenu například u rýže. |
„Zlevňování ale nelze rozhodně očekávat,“ říká například Pavel Herman, šéf výrobce Sunaru, společnosti Hero. Pro něj nejdůležitější surovina, sušené mléko, sice proti loňsku mírně zlevnila, nicméně stále se pohybuje neočekávaně nahoru i dolů. Kromě toho začaly růst i ceny obalů.
„Další výrazné zdražování jako v posledním pololetí by to však způsobit nemělo,“ míní. Loni podražila kojenecká mléka až o třetinu. Z výsledků březnového průzkumu cen provedeného pro MF DNES vyplynulo, že zlevnily ty výrobky, které nejvíce přestřelily, jako například máslo. Za nižší ceny se mnohde prodávala i čokoláda či vejce, což lze přičíst hlavně boji o zákazníka před Velikonocemi.
„Toto mírné snížení cen bych označil za přechodné a určitě ne jako trend,“ říká mluvčí řetězce Plus Discount David Kolář. Naopak mléčné výrobky by podle jejich očekávání ještě trochu dolů jít mohly. To potvrzují i mlékaři, protože v Evropě je nyní po loňském nedostatku opět přebytek mléka.
Na pultě však jde cena vždy dolů pomaleji, i přestože k tomu jsou důvody, než když letí vzhůru. Jak obchodníci, tak výrobci totiž rádi využijí šance, jak si zvýšit zisk a marži. Velké obchodní řetězce to potřebují zvláště nyní, kdy probíhá závěrečné dělení trhu.
Čtyři velké sítě, Julius Meinl, Carrefour, Delvita a nyní Plus Discount, už Česko opustily. Ty zbylé a silnější v kramflecích si mohou dovolit více jak vůči dodavatelům, tak vůči zákazníkům. Proti dalšímu poklesu ceny konkrétně másla navíc mluví i probíhající zdražování margarínů. Půl kila ramy už totiž bude stát skoro stejně jako nejlevnější máslo.
„Krátkodobě je možné, aby máslo stálo stejně jako margarín, ale dlouhodobě asi ne,“ říká jeden z mlékařů. Unilever se odlivu zákazníků k máslu nebojí. Věří, že rostlinná másla nekupují lidé jen kvůli ceně, ale i kvůli zdravému životnímu stylu, který Unilever se svými margaríny spojuje.